Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Ramdala   >  
Båtsman Peter Bår
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10310) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Nilsson - Onsdag den 31 augusti 2011 kl. 15.07
Hej.

Jag behöver hjälp med en båtsman Peter Bår gift med Karin Svensdotter f 1797 i Björsmåla C:2 Augerum. Det gäller Peters föräldrar. I b.m.reg. fanns uppgifter att han var född 1802 i Augerum fader Sven Andersson Rot, men det barnet dog 1809 E:2Augerum.I en tryckupplaga av Berntorp,Björstorp och Tornby historia av Stig Karlsson står att Peter med släktnamnet Holgersson var båtsman på Berntorp 3. Det stämmer att Peter var b.m i Berntorp och även dog där. Så det finns en hel del olika uppgifter om honom. Kan någon reda ut detta åt mig.

MVH Inger
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10333) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 05 september 2011 kl. 17.13
Det finns mer än ett båtsmansregister i Blekinge... :-)

I Blekinge och Södra Möre båtsmän finns i Ramdala socken Peter Magnus Holmström Bår i Berntorp, född i Lösens socken den 4/1 1803 och död den 2/12 1848 i Berntorp.

Föräldrar: Karl Fredrik Hörling (1762-1823) och Maria Elisabet Fogelström (1766-1819).

Hustru: Karin Svensdotter, född den 7/8 1797 i Björsmåla, Augerums socken.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10354) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Nilsson - Onsdag den 14 september 2011 kl. 19.14
Hej.
Jo jag har tittat på bägge båtmansreg.men jag är lite skeptisk att det är min båtman. Fru och barn stämmer och det gjorde det innan ändringen skedde på b.m.reg.i augusti.
Har kollat A1:5 sid 7 Ramdala där står b.m. Petter Bår och han är född 1802-10-16 i Ramdala(Han omnämns inte som Peter Holmström Bår) men jag hittar honom inte i födda.Har följt honom framåt och hans familj och de är mina anor. I b.m.reg. står det i generalmösterrullor 1836.1841 och 1846 att han är född 1801-08-06. Den Peter som står i b.m.reg heter Peter Holmström Bår. är både Holmström och Bår hans båtmansnamn?
Jag är fortfarande lika konfunderad på denne båtsman. Tacksam för hjälp

MMVH Inger
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10356) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 15 september 2011 kl. 11.02
Har du sett något patronymikon eller familjenamn på Peter Bår i Ramdalas husförhörslängder? Ett patronymikon hade ju alla även om prästerna inte var så noga med att skriva ut det i husförhörslängder m.m. När Peter Bår blev båtsman skrevs han givetvis in med sitt namn i rullorna, i det här fallet Peter Holmström.

Holmström var inget typiskt båtsmansnamn, åtminstone inte vid den här tiden. Däremot var det vanligt att man tog den typen av namn som exempelvis volontär eller kofferdikarl. Eller som smed eller annan yrkesman. Redan som gesäll.

Har du följt Peter Magnus framåt i husförhörslängderna? Alltså sonen till Karl Fredrik Hörling och Maria Elisabet Fogelström? Var var familjen bosatt när Peter Magnus flyttade hemifrån? Och vart flyttade han? Har du någonstans sett honom med patronymikon eller familjenamn?

Dubbelnamn var ovanligt på landsbygden runt Karlskrona. Däremot förekom de flitigt inne i stan. Tre av fyra av Peter Bårs och Karin Svensdotters barn fick dubbelnamn. Den äldste sonen hette Karl Fredrik.

Det kan bli mycket fel i böckerna, inte minst husförhörslängderna. När det gäller Peter Bår så var ju otvivelaktigt födelsetid och födelseplats felaktiga och troligen hade man tappat bort ett förnamn någonstans på vägen. Det verkar bara vara Peter man kan ita på.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10357) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Nilsson - Torsdag den 15 september 2011 kl. 19.49
Hej.

Tack för svaren både till Jörgen och Christian.
Christian jag har kollat i husförh. och det finns inget släktnamn han står endast som Petter och ibland Peter Bår. När han vigdes i Lösen 1831 E:3 står han som kronobåtsman Bår i Berntorp Ramdala och Karin från Öljersjö,han 29 år och hon 34 år.
Har kollat Hörling men de finns inte i Lösen i A1:1 eller A1:2.Kollade bouppt.reg. där står att bouppt.för Maria Elisabet Fogelström 1819 23 sid 1143 bosatt i Grönadal. Har kollat döda i Nättraby och Lösen och Augerum men ej hittat henne. utflyttade och inflyttade börjar inte så tidigt varken i Nättraby eller Lösen och Ramdala så jag har ej kunnat följa familjen.
Däremot har jag hittat en Peter född 1801-10-07 i Tornby Ramdala C1:5 sid 13 med fader b.m. Glad. Denne son är struken utan hänvisning i A1:4 sid 16 = 1816-1820. Han finns ej som avliden. I A1:5 Berntorp finns Peter Bår, Kan detta vara den jag söker????
Har letat i Karlskrona och där finns en Handelsman Johan Holmström avliden 1819 i Augerum. Jag tänker på efternamnet. När Peter vigs har han companichefens som ger tillåtelse till vigseln. Detta var mycket spekulationer men.... Hoppas Ni kan reda ut detta åt mig. Hade varit bra om det funnits bouppteckningar längre än till 1801 på nätet.

MVH Inger
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10358) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 15 september 2011 kl. 20.45
Hej

Har du hittat bouppteckningen i Östra härad kan vi utesluta Grönadal i Nättraby. Om du tittar på kartan över Ramdala socken så ser du en samling hus där sockengränsen mellan Lösen och Ramdala skär riksvägen. Det finns inget namn på kartan men stället heter Grönadal. Antingen Grönadal/Öljersjö/Lösen eller Grönadal/Berntorp/Ramdala. Jag föreslår att du tar en titt i Ramdalas böcker.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10360) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Nilsson - Fredag den 16 september 2011 kl. 19.56
Hej Christian.

Tack för den uppgiften. Jo jag hittade Maria och även Carl Fredrik Hörling i Ramdala döda.
Hittade även familjen i Berntorp nr 1 och där står sonen Peter flytt till Karlskrona 1820.Försökt ´hitta honom där och letat i hfl-namnreg. både i Tyska Stads och Amiralitetsförsamlingen men inte hittat honom. Får resa till Lund och se om jag hittar boupptäckningen där för att kolla att det är rätt Peter.

Ha en trevlig helg
Inger
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10364) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 17 september 2011 kl. 12.31
Bouppteckningen för Maria Elisabet Fogelström i Grönadal (Berntorp) är från 1819 och sonen Peter Magnus flyttar till Karlskrona 1820. Så bouppteckningen ger nog ingen ledtråd när det gäller var Peter Magnus hamnade i Karlskrona. En bouppteckning efter Karl Fredrik Hörling skulle kunna ge en del, men det är långt ifrån säkert att det finns en sådan.

1822 kommer det en ny båtsman till just Berntorp, Peter Holmström Bår. Peter Bår gifter sig med Karin Svensdotter från grannbyn Öljersjö. Deras äldste son får namnet Karl Fredrik. Det var mycket vanligt att den förste pojken namngavs efter farfadern, i synnerhet om denne inte fanns kvar i livet.

Att leta efter personer i Karlskrona är inte lätt. Tjänstefolk var inte med i husförhörslängdernas namnregister. De var skrivna på samma ställe som husbonden och det kunde vara i vilken som helst av de tre församlingarna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10407) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Nilsson - Måndag den 19 september 2011 kl. 10.21
Hej igen.

Jag har nu hittat min Petter Holmström f 1801-10-16 på nr 34 i Ramdala står som dräng är struken 1813-16 och återfinns i Berntorp nr 3 som Petter Bår. Under denna tiden finns Hörlings son Peter Magnus f 1803 kvar hos föräldrarna tills han flyttar 1820. Det finns en Petter född 1801-10-07 i C1:5 sid 13 med föräldrar b.m. Fredrik Glad och deras Peter är struken samtidigt som drängen Petter f 1801 dyker upp på nr 34 och i nästa hfl står denne Petter som Holmström kan man dra slutsatsen att det är b.m Glads son??

MVH Inger
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10414) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 19 september 2011 kl. 20.43
Hej Inger

Jag har tittat på dina uppgifter och måste medge att du har alldeles rätt Vad som förvånar mig lite är det inte tycks finnas något klart släktskap med några av vittnena när Peter Bårs och Karin Svensdotters barn döps. Varken på hans eller hennes sida. Snyggt jobbat!

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10429) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 22 september 2011 kl. 13.03
Hej Inger

Tror du det här kan vara Fredrik Petersson Glad?

Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index
Sweden
Friedrick <pettersson>
Sex: M
Event(s):
Birth: 27 Oct 1775 Place: <kristianopel,>
Christening: 05 Nov 1775 Place: Kristianopel, Blekinge, Sweden
Parents:
Father: Petter JORANSSON
Mother: Maja
Source Information:
Batch Number: C405503
Source Dates: 1770 - 1861
Film or Fiche Number: 86183
Collection Details: Kristianopel; Svenska Kyrkan

Fredrik måste ju följas upp i de riktiga källorna. Det kanske blir bäst om du gör det

Christian

(Ändrat av kontoinnehavaren den 22 september 2011 kl. 13.05.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10438) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Nilsson - Söndag den 25 september 2011 kl. 18.13
Hej Christian.

Tack för ditt intresse och de nya uppgifterna. Har kollat i A1:1 Kristianopel och där fanns ingen Fredrik så han måste ha flyttat innan. Det är svårt att följa när det inte finns in och utflyttningar.Den Fredrik du hittat verkar ju stämma bra.
"Men" i alla hfl i Ramdala står Fredrik född 1779 och i b.m.reg. står han avliden 1823 då 44 år gammal, samma står i C1:5 sid 365 Ramdala och det blir då 1778-1779.
Det finns en Fredrik född 1778-08-31 C1:2 sid 67 Kristianopel med fadern volontären Johan Björkman och hustru Ingrid Persdotter.
Vilken Fredrik är det. Heter han Petersson, eller något annat står ej något efternamn i hfl. Jag har inte forskat så länge och behöver hjälp: finns det några andra vägar att gå .
Jag har även tittat lite på Fredriks hustru Botil Olofsdotter född cirka 1770. Det finnsen Botil i Ramdala född 1769-10-26 C1:3 sid 139 med fader b.m Olof Månsson Prinz/Södergren född 1731-1777: Om detta stämmer är det ytterligare ett ? Jag har kollat 2 b.m.reg. i det ena står han som Månsson och i Blekinge b.m,reg. står han som Persson.Vilket är rätt !!!!!!!
MVH Inger
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)