Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Ramdala   >  
Sone Persson Djerf i Gåsamåla
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11745) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 29 april 2012 kl. 13.51
Äntligen efter år av letande tror att jag lyckats hitta min farfars upphovsman. Och fått reda på varför jag heter som jag heter. Nu har jag en hel hoper anor att leta reda på. Och så här långt har det blivit ytterligare en båtsman till samlingen. Per Sonesson Djerf i Gåsamåla i Ramdala socken.

Men jag blir minst sagt konfunderad när jag läser om honom i Blekinge Båtsmansregister:

Sone Persson DJÄRV
ca 1722 - 1758

Födelse ca 1722, Blekinge [1]
Kön Man
Antagen 1742 [1]
Avsked 14 Aug 1758 [1]
Kompani BBG 2:a båtsmanskompaniet, nr 237 [1]
Militaria J [1]
Inmönstringsrulla 26/2 1742: Sune Pärsson Dierf.
Interimsmönsterrulla 1750: Sune Pärsson Diärf. Antagen 1742 vid 20 års ålder. Född i Blekinge. Befaren.
Generalmönsterrulla 1753: Sune Pärsson Diärf.
Avräkningsrulla 1758: Swen? Pärsson Dierf. Död den 14 augusti 1758.
Rusthåll Ramdala sn, Gåsamåla nr 21 [1]
Yrke Båtsman för Gåsamåla i Ramdala sn
Referensnummer BB-G2-0237-1742
Död 14 Aug 1758 [1]
Person-ID I43843 Båtsmansregistret
Senast ändrad 28 Okt 2011

Familj 1 Ingrid Nilsdotter, f. ca 1717, d. 15 Sep 1773, Pungsmåla, Ramdala fs (K)
Barn 1. Maria Sonesdotter, f. 13 Aug 1745, Gåsamåla, Ramdala fs (K) , d. 21 Aug 1745
2. Botel Sonesdotter, f. 28 Jun 1746, Gåsamåla, Ramdala fs (K)
3. Anders Sonesson, f. 15 Mar 1749, Gåsamåla, Ramdala fs (K)
4. Sven Sonesson, f. 15 Mar 1749, Gåsamåla, Ramdala fs (K)
5. Per Sonesson, f. 5 Aug 1750, Gåsamåla, Ramdala fs (K)
6. Lars Sonesson, f. 4 Mar 1753, Gåsamåla, Ramdala fs (K)
7. Ingeborg Sonesdotter, f. 1755, Gåsamåla, Ramdala fs (K)
8. Bengta Sonesdotter, f. 9 Okt 1758, Gåsamåla, Ramdala fs (K)
9. Per Sonesson, f. ca 1759, Gåsamåla, Ramdala fs (K)
Senast ändrad 17 Jul 2003
Familjens ID F827 Familjeöversikt

Familj 2 Elin Håkansdotter
Gift 27 Nov 1776, Ramdala fs (K) [2]
Senast ändrad 17 Mar 2006
Familjens ID F3736 Familjeöversikt

Källor 1. [S107] Krigsarkivet.
2. [S8] Ramdala (LDS).

Innehållet i Blekinge Båtsmansregister skyddas av katalogskyddet enligt §49 i Upphovsrättslagen.
Enskilda uppgifter får gärna publiceras och användas för forumdiskussioner eller egen forskning så länge källa anges.
Skyddet innebär att det är förbjudet att kopiera eller använda en större mängd information ur databasen och göra det
tillgängligt för allmänheten utan upphovsmannens tillstånd.

Källa: Personakt Sone Persson Djärv -Blekinge Båtsmansregister

Jag hittar inte Sone Persson Djerf i Ramdala död- och begravningsbok. Men det är i och för sig inte något konstigt med det, han kan mycket väl ha dött på annan ort.

Yngsta dottern Bengta föds knappt två månader efter att fadern uppges ha avlidit. Inte heller det är anmärkningsvärt på något sätt.

Men hur Djerf skulle kunna få en son ungefär ett år senare förstår jag inte. Jag hittar inte denne Per i födelseboken, i registret anges källan vara Krigsarkivet Jag undrar var i krigsarkivet man hittar uppgifter om båtsmansbarnen? Att ange enbart Krigsarkivet är för mig ungefär detsamma som att skriva Landsarkivet i exempelvis Lund.

Drygt arton år efter sitt frånfälle gifter Sone Djerf om sig med Elin Håkansdotter! Om man ska lita på Blekinge Båtsmansregister.

Jag hoppas att någon ansvarig för registret kan hjälpa mig att reda ut det här.

Det är dottern Botel Sonesdotter som är min förmodade anmoder.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 29 april 2012 kl. 14.05.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11747) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 29 april 2012 kl. 14.49
Så fadern till farfar eller vad det nu blir fanns inte antecknad i födelseboken = häradsrättsprotokoll och den förmodade fadern stod antecknad där?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11750) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 29 april 2012 kl. 15.17
Håkan. Det var mer komplicerat detektivarbete än så.

Men nu är det Sone Persson Djerf det gäller. Begriper du dig på hur man ska tolka det som står i båtsmansregistret?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11751) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 29 april 2012 kl. 16.59
Tror jag har det ganska klar bild för mig med tanke på den uppställning som har gjorts.

En annan tanke, kanske rent allmän och kanske med viss koppling till ovanstående. Står det uttryckligen i källan att han fick avsked ovanstående datum? Detta datum står även antecknat som hans dödsdatum. Han kan ha stupat denna dag. Det militärfolk som avled ute i fält upptogs som regel inte i död- och begravningsboken i den församling som de var folkbokförda i. Det är mitt intryck när jag skrivit av kyrkböcker. Men det finns säkert untantag.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 29 april 2012 kl. 17.04.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11752) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 29 april 2012 kl. 17.05
Fast jag förstår dina synpunkter när jag läser dem.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11753) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 29 april 2012 kl. 17.24
Håkan, jag vet inte vad som står i rullan. Den frågan måste ställas till den som har läst rullan och den som lagt in uppgifterna i registret.

Det jag ifrågasätter är om man kunde bli far mer än ett år efter sin död. Och om man kunde gifta sig arton år efter sin bortgång. Har du svaren på de frågorna? Sedan frågar jag mig givetvis hur man kan hänvisa till Krigsarkivet när det gäller andra än båtsmannen själv.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 29 april 2012 kl. 17.26.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11760) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 30 april 2012 kl. 23.39
Har inga svar på de frågorna i nuläget. Men det barnet du tänker på skulle vara fött ett år efter hans bortgång så är födelseåret ungefärligt. Han kan lika gärna vara född året innan, alltså 1758. Samma år som Sone Persson påstås ha avlidit. Barnet kan också vara fött 1760 för all del, ungefär två år efter faderns påstådda dödsdag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11761) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 30 april 2012 kl. 23.57
Inte 1758 får då föds dottern Bengta i oktober månad. Det jag funderar mycket över är varför denne Per inte finns med i födelseboken utan enbart sägs vara omnämnd i någon handling på krigsarkivet! Sedan förstår jag inte riktigt varför han får heta Per när det redan finns en Per i syskonskaran.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11778) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 02 maj 2012 kl. 16.21
Pungsmåla 1792 April 1 Afsk KronoBå Sven Djerf, 71 år gammal, dog den 25 Martii af Wattusot.
Ramdala CI:4 (1771-1799) Bild 137 / sid 265

1774 d 2 october wigdes uti Augerums Kyrkia volontären tienstedrängen Pär Sonesson Flygare från Flymen Östragården samt Pigan Sissa Anders dotter i Biörsmåla.
Augerum E:1 (1755-1796) Bild 100 / sid 183
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11780) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 03 maj 2012 kl. 12.55
Östra härad HT 1792 nr 22

År 1792 den 22 juni blev uppå vederbörandes begäran Bouppteckning företagen på all befintlig kvarlåtenskap efter avlidne samt avskedade båtsmannen Sone Djerf i Pungsmåla vilken egendom kommer att lagligen fördelas emellan dess kvarlåtna änka Elin Håkansdotter samt mannens med förra giftet avlade barn nämligen sönerna Per Sunesson, Lars Sunesson och Sven Sunesson samt döttrar Botil Sunesdotter och Bengta Sunesdotter men som avlidne Djerf under livstiden upprättat en testamentarisk disposition av den 8 april 1790 som tillägger dess efterlevande änka all dess tillhöriga egendom och befanns som följer nämligen:

Avskrift Björn-Åke Petersson

Att sonen Per är identisk med den volontär Per Sonesson Flygare som gifter sig i Augerum 1774 är inte helt klarlagt. Det finns indikationer på att volontären skulle ha dött omkring 1788-1789. Han finns emellertid inte med i Augerums dödbok.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 03 maj 2012 kl. 12.58.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11781) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 04 maj 2012 kl. 10.43
Så här tycks barnaskaran ha sett ut:

Maria Sonesdotter
född 1745-08-13 se, Blekinge, Ramdala fs, Gåsamåla
Ramdala CI:3 (1741-1770) Bild 15 / sid 21

Botel Sonesdotter
född 1746-06-28 se, Blekinge, Ramdala fs, Gåsamåla
Ramdala CI:3 (1741-1770) Bild 18 / sid 27

Anders Sonesson
född 1749-03-15 se, Blekinge, Ramdala fs, Gåsamåla
Ramdala CI:3 (1741-1770) Bild 26 / sid 43

Sven Sonesson
född 1749-03-15 se, Blekinge, Ramdala fs, Gåsamåla
Ramdala CI:3 (1741-1770) Bild 26 / sid 43

Per Sonesson
född 1750-08-05 se, Blekinge, Ramdala fs, Gåsamåla
Ramdala CI:3 (1741-1770) Bild 29 / sid 49

Lars Sonesson
född 1753-03-04 se, Blekinge, Ramdala fs, Gåsamåla
Ramdala CI:3 (1741-1770) Bild 36 / sid 63

Ingeborg Sonesdotter
döpt 1755-04-13 se, Blekinge, Ramdala fs, Gåsamåla
Ramdala CI:3 (1741-1770) Bild 44 / sid 79

Bengta Sonesdotter
född 1758-10-09 se, Blekinge, Ramdala fs, Gåsamåla
Ramdala CI:3 (1741-1770) Bild 51 / sid 93

Sven Sonesson
född 1762-01-01 se, Blekinge, Ramdala fs, Pungsmåla
Ramdala CI:3 (1741-1770) Bild 56 / sid 103
Ramdala AI:5 (1821-1823) Bild 48 / sid 45
Augerum AI:7 (1824-1828) Bild 269 / sid 264

Maria dör åtta dagar gammal, tvillingarna Anders och Sven dör sannolikt som små och Ingeborg dör före fadern.

Kvar blir de barn som nämns i faderns bouppteckning (i rätt ordning) Nu återstår det att reda ut vart de tog vägen. Och vad det blev av den andra hustrun.

Det är naturligtvis fritt fram att använda dessa uppgifter i alla sammanhang så länge originalkällorna anges (givetvis efter kontroll)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 04 maj 2012 kl. 10.53.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)