Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Mörrum   >  
Gårdarnas numrering
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18245) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 10 juli 2019 kl. 20.46
https://forum.rotter.se/index.php?topic=162123.msg1509013#msg1509013

I Anbytarforum ställdes en fråga 2019-07-07 om 'Numreringsändringen i Mörrum'. Eftersom jag inte kan svara i Anbytarforum svarar jag här *

"Jag undrar om det finns någon listning någonstans över hur gårdsnumreringen ändrades senast. T.ex. så har jag mina anor på Norragården som var nr 37 och som blev nr 18.
I en bouppteckning från 1954 talas om Mörrum 44. Vilket nummer hade denna egendom tidigare då och var låg/ligger det? Finns någon karta någonstans där man kan se de olika ägorna med nummer?"


Det är inte frågan om någon nummerändring utan ett annat sätt att numrera. Man måste skilja mellan socken och by. Nummer 37 i Mörrums socken motsvaras av nummer 18 i Mörrums by. Använder man numreringen inom byn framgår det således inte vilken socken det handlar om. Ett annat exempel är Mörrum 19 Hästaryd som översatt blir Hästaryd 7.

Socken  By  By 
Mörrum 20 Mörrum   =   Mörrum 1
Mörrum 21 Mörrum   =   Mörrum 2
Mörrum 22 Mörrum   =   Mörrum 3
Mörrum 23 Mörrum   =   Mörrum 4
Mörrum 24 Mörrum   =   Mörrum 5
Mörrum 25 Mörrum   =   Mörrum 6
Mörrum 26 Mörrum   =   Mörrum 7
Mörrum 27 Mörrum   =   Mörrum 8
Mörrum 28 Mörrum   =   Mörrum 9
Mörrum 29 Mörrum   =   Mörrum 10
Mörrum 30 Mörrum   =   Mörrum 11
Mörrum 31 Mörrum   =   Mörrum 12
Mörrum 32 Mörrum   =   Mörrum 13
Mörrum 33 Mörrum   =   Mörrum 14
Mörrum 34 Mörrum   =   Mörrum 15
Mörrum 35 Mörrum   =   Mörrum 16
Mörrum 36 Mörrum   =   Mörrum 17
Mörrum 37 Mörrum   =   Mörrum 18
Mörrum 38 Mörrum   =   Mörrum 19
Mörrum 39 Mörrum   =   Mörrum 20
Mörrum 40 Mörrum   =   Mörrum 21
Mörrum 41 Mörrum   =   Mörrum 22
Mörrum 42 Mörrum   =   Mörrum 23
Mörrum 43 Mörrum   =   Mörrum 24
Mörrum 44 Mörrum   =   Mörrum 25
Mörrum 45 Mörrum   =   Mörrum 26
Mörrum 46 Mörrum   =   Mörrum 27
Mörrum 47 Mörrum   =   Mörrum 28


Sättet att numrera ändrades i församlingsböckerna omkring förra sekelskiftet. I en del församlingar använde man båda beteckningarna parallellt till att börja med. Så var det åtminstone i Blekinge, hur det var på annat håll i landet vet jag inte. På Ostkanten finns det förteckningar över socknarna i Blekinge med numrering baserad på socknen:

http://diginpast.se/ostkanten/swe/socknar/morrum/index.html

Att översätta till numrering efter byarna är enkelt när man vet hur systemet fungerar. Man bör dock vara observant på att det kan finnas avvikelser. Undantag som bekräftar regeln brukar man säga.

På Ostkanten finns länkar till generalstabskartan och häradsekonomiska kartan och så en länk till Lantmäteriets historiska kartor för respektive socken.

* Anledningen till att jag inte kan skriva på Anbytarforum är den att jag nyligen blev avstängd på livstid från forumet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18248) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Malmstedt - Torsdag den 11 juli 2019 kl. 15.13
Hej igen!
Då har jag skapat ett konto här så blir det lättare att diskutera kanske. (Jag kände inte till detta forum tidigare, så det var ju bra att det blev så här.) Jag kan förtydliga min fråga här, eftersom det kanske inte riktigt framgår av min fråga vad det handlar om.
Som jag nämnde så kommer min släkt på min pappas sida från Norragården i Mörrum. I kyrkböckerna heter den ju mycket riktigt Mörrum 37 och senare Mörrum 18. Vid bouppteckningen 1905 efter Bengt Svensson står att det "förevisades kontrakt af den 3 sept 1898 att Elna Bengtsson köpt husen av sin fader...". Ingen kontrakt finns bilagt och det framgår inte vilka husen är och det finns inte heller någon lagfart tecknad i dottern Elnas namn. Jag har varit i kontakt med alla berörda och tänkbara myndigheter för att få redan på mer och lade undan det hela efter tag, då det inte verkade finnas någon information om det och jag tänkte att det var något "fel" i bouppteckningen och att det aldrig blivit av i själva verket med husköpet.
Men så hittade jag i helgen papper efter min far som fått brev 1954 om att en avstyckning skulle ske från fastigheten Mörrum 44:1 och att han skulle närvara för ny gränsdragning. Min far bodde vid tillfälle på Hästaryd 3 och det är alltså inte hans hus det gäller heller.
Just detta fastighetsnummer, Mörrum 44:1, finns inte någon annanstans i alla min forskning om Norragården eller deras ättlingar. Jag tänkte då att det kunde vara en ledtråd till "husen" som Elna hade köpt av sin far. Ingenstans i Elnas bouppteckning, testamente eller tilläggsbouppteckning finns dessa hus heller med. För mig är det hela ett mysterium.
Jag har inte lyckats hitta Mörrum 44 någonstans runt år 1950, när Elna dog och undrade därför vilket nummer det haft tidigare för att se om jag i kyrkböckerna skulle kunna leta mig fram till rätt hus. Jag är tacksam för alla tips om hur jag hittar rätt hus och sen kan följa vad som hände med dem!
Tack på förhand!
/Lotta Malmstedt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18249) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 11 juli 2019 kl. 16.23
Hej

Som jag skrev tidigare så måste man skilja på socken och by. Det är 37 Mörrum som kommer att skrivas som Mörrum 18 Då byn Mörrum består av 28 gårdar kan det rimligen inte finnas något Mörrum 44 i de nya benämningarna. Mörrum 44 finns inte heller med i Sveriges Bebyggelse - Blekinge län - band 2 http://libris.kb.se/bib/1441645

Har du mer uppgifter om Elna Bengtsson, hennes far och din far? Likaså andra personer som kan tänkas vara berörda kanske det går att komma vidare. Tänk på att det inte alla gånger är så lämpligt att skriva om nu levande personer Skriva om sig själv är givetvis okej i alla lägen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18250) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 11 juli 2019 kl. 21.35
Om detta handlar om 1900-talet och så sent som 1954, så blir det en annan sak. Nu vet jag inget om just Mörrum, men rent allmänt har man ändrat hej vilt på gamla gårdsnummer landet runt under 1900-talet.

Om vi tar en tänkt by som består av Nordgården, Östergården, Sörgården, Västergården och Mellangården, så har dessa historiska jordeboksgårdar sedan gammalt varit numrerade 1-5.

Så kanske man slår ihop Mellangården och Östergården. Då får denna nyskapelse nummer 6. Och sedan kanske man delar Sörgården. Den utbrutna delen får då nummer 7. O.s.v. Sådana ändringar är mycket vanliga under 1900-talet.

Om Mörrum historiskt består av 28 gårdar och man har slagit ihop och delat på detta sätt där också under 1900-talet, så kan man mycket väl ha kommit upp i 44.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18251) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 11 juli 2019 kl. 22.11
Ja, så var det.

Här är länkar till det gamla manuella alfabetiska registret hos länets lantmäterimyndighet:

Mörrum 44, sidan 1
Mörrum 44, sidan 2

Om jag tolkar detta rätt, så är 44:1 bildat 1949 genom sammanslagning av 6:18, 7:5, 7:9, 8:11, 22:5, 23:7 och 23:18.

Och 1954 avstyckades 44:4 från 44:1.

Så här sena förrättningar finns inte bland de historiska kartorna på nätet, men när du har aktnumret (som står först på varje rad), så ska du kunna beställa kopior från Lantmäteriet. Men fråga för säkerhets skull först vad det kostar... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18252) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 12 juli 2019 kl. 10.21
OK. Så var det alltså. Man lär sig alltid något nytt.

Med hjälp av Sveriges Bebyggelse (1945) och folkräkningen 1950 (Arkiv Digital) borde det gå att skapa sig en bild vilka de som var bosatta på gårdarna. Om det nu kan vara av intresse.

Jag är i högsta grad medskyldig till att Lotta hamnade på det här forumet med det är något jag får leva med.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18253) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Malmstedt - Fredag den 12 juli 2019 kl. 11.14
Hej Jörgen!
Ditt svar förklarar fenomenet! Jag har ju inte lyckats hitta någonting, som sagt, om just detta och eftersom jag vet att Elna bodde på Mörrum 23 när hon dog 1950, så är det rimligt att husen hon köpt av sin far redan 1898 fanns i det området. Det konstiga är fortfarande att det inte finns några handlingar på köpet, varken 1898 eller vid hennes död 1950. Men jag ska fortsätta söka efter en förklaring till detta. Kanske har kommunen något, för det är nog enda instansen jag inte försökt ännu.
Tack för hjälpen båda två!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18254) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 12 juli 2019 kl. 11.29
Jag var medhjälplig vid en avstyckning för ett trettiotal år sedan. Jag har för mig att det var tingsrätten som hade hand om lagfart och servitut. Minns jag rätt?

(Ändrat av kontoinnehavaren den 12 juli 2019 kl. 14.16.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18257) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 13 juli 2019 kl. 12.58
Ja, inskrivningsmyndigheten, som tidigare skötte lagfarterna, var en del av tingsrätten.

Numera är det lantmäteriet som registrerar lagfarter. Jag minns inte när det ändrades, men det var inte särskilt längesedan; förmodligen det här årtusendet. :-)

Det finns lagfartsböcker, som lades upp när det gamla systemet med uppbud och fastebrev ersattes av de moderna lagfarterna 1875. De böckerna ersattes i sin tur av fastighetsböcker på 1930-talet.

Nu har man hittat på den fullkomligt vansinninga idén att samla hela landets lagfarts- och fastighetsböcker på landsarkivet i Härnösand - i stället för deras 'egna' resp. landsarkiv där övriga tingsrättshandlingar finns - och därmed gjort dem oåtkomliga för de flesta släkt- och hembygdsforskare landet runt!

En del är dock skannade och finns hos SVAR (lagfartsböcker), men långt ifrån alla.

För Blekinge hittar jag bara Östra och Medelsta domsaga, och där är det bara Medelsta härad och Ronneby stad som är skannade än så länge. Men motsvarande böcker finns alltså också (oskannade) för Listers härad med Mörrums socken.

I lagfartsboken ska det alltså gå att hitta Elnas köp 1898 - om hon sökte lagfart, vilken hon ju borde ha gjort. Men...

Om det bara var husen, alltså inte hela fastigheten med marken, så finns det ingen lagfart. Hus på ofri grund räknas nämligen som lösegendom.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18264) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Malmstedt - Torsdag den 18 juli 2019 kl. 13.03
Hej igen! Jag hade redan glömt den här sidan och fick leta upp den igen. :)
Ja, det står ju bara husen i bouppteckningen och jag har sökt lagfarten via Lantmäteriet, men det fanns inget registrerat i hennes namn. Jag funderar runt varför en bonde hade "lösa hus" på annat ställe i byn? Om ingen mark hörde till - varför ägde han dem då? De låg dessutom en bit ifrån gården och all mark där. Det lustiga är också att det inte verkar finnas något köpekontrakt på stället. I bouppteckningen hänvisas till ett kontrakt, men det är inte bilagt. Min pappa fick brev från Lantmäteriet 1954 om att man skulle mäta om för det skulle dras en väg i närheten och då borde det ju funnits något som markerade hans roll i detta? Då var Elna död sen 4 år och också hans pappa som bott med Elna. Det är alltså fler frågetecken runt detta, som skulle vara roligt att kunna reda ut.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 18 juli 2019 kl. 13.09.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18266) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 19 juli 2019 kl. 00.56
Då ska vi se om inte problemet är löst... :-)

Av Bengt Svenssons bouppteckning 1905 (Listers HR FII:47. n:r 67/VT 1905; app.arkivdigital.se/aid/v414876.b1350.s67) framgår att han hade två avlidna söner, Sven och Erik Bengtssöner.

Men i bouppteckningen står inget om att han ägde någon gård. Förklaringen finns i lagfartsboken (Lister HR CIVc:3, s. 35 - som faktiskt finns hos Arkiv Digital, app.arkivdigital.se/aid/v97892.b40.s35), där det framgår att Bengt redan 1887 sålde gården till sonen Sven.

När så Sven dog, så köpte Bengt tillbaka den från enkan och barnen 1891, och sålde den direkt vidare till sonen Erik.

Och när också Erik dog, så såldes den på auktion till en A. Tonning, som sålde den vidare till en A. K. Fernström, som i sin tur sålde den till Emanuel Johnsson.

Och det var den sistnämnde som ägde gården vid tiden för Bengts bouppteckning 1905. Och i bouppteckningen står som första punkt bland tillgångarna...

"Bekommit af Hemeg. Emanuel Johnsson i Mörrum för resterande undantag 139:5..." [sista siffran syns ej i ryggvecket]

När Bengt sålde gården 1887, så har han alltså behållit ett undantag. De hus som Elna köpte 1898 måste m.a.o. ha varit på undantaget. När Emanuel köpte också undantaget, så kan det bara ha varit marken på undantaget, eftersom Elna (tidigare eller samtidgt) köpte husen.

Och om det inte var där som Elna levde vid sin död, så har väl hon i sin tur sålt husen vidare.

I bouppteckningen står också att Elna och hennes syster Hanna 1901 "till hälften hvardera köpt Lösboet af sin fader". Bengt har alltså sålt allt han ägde.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18267) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Malmstedt - Fredag den 19 juli 2019 kl. 16.25
Oh, vad intressant! Jag har helt missat att detta finns på AD! Jag ska läsa igenom allt noga. Bouppteckningen hade jag ju, men hade inte noterat posten om undantaget. Men det som står där innebär väl att Bengt fick in pengar av Johansson? "Bekommit af Hemeg. Emanuel Johnsson i Mörrum för resterande undantag 139:5..." Det är väl pengar de siffrorna hänvisar till? Enl. husförhörsböckerna bodde Bengt kvar på Mörrum 18 tills han dog, medan dottern Elna bodde å Mörrum 23 tills med min farfar Mattis. Denna fastighet har sedan blivit 44:1...
Jaja... fredag och trött i huvudet! :) Jag läser i helgen och försöker få grepp om allt och återkommer om jag har fler frågor, vilket jag troligen kommer att ha. Tusen tack för all hjälp hittills!
/Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18268) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 19 juli 2019 kl. 21.06
Jag hade också missat att de böckerna fanns hos AD. Jag upptäckte det när jag skulle kika lite närmare på bouppteckningen - och såg att det fanns lagfartsböcker där också!

De böckerna finns på landsarkivet i Lund - där de ska vara. Det betyder att de måste ha levererats dit innan Riksarkivet kom överens med Domstolsverket att alla landets tingsrätter skulle sända sina lagfarts- och fastighetsböcker till Härnösand. Det var därför de klarade sig undan deporteringen... :-)

Ja, det är 139 kronor och några öre (där den sista siffran inte syns) som Emanuel betalade för undantaget. Ska vi vara noga, så står det "resterande undantag". Antingen betyder det att han köpt en annan del av undantaget redan tidigare, eller så har han bara betalat i omgångar.

Om Elna flyttade till din farfar, så sålde hon förmodligen sina hus. Det är väl därför de inte finns med i hennes bouppteckning.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18269) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 20 juli 2019 kl. 01.02
A.K. Fernström får mig att tänka på blekingsk granit. Kan det ha varit något brott med i görningen? Jag menar stenbrott?

https://www.visitblekinge.se/fernstromska-monumentet

(Ändrat av kontoinnehavaren den 20 juli 2019 kl. 01.03.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18272) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Malmstedt - Måndag den 22 juli 2019 kl. 12.13
Jörgen: Nej, Elna bodde på Mörrum 23 från 1913 och farfar Mattis flyttade till Elna för en kort period 1915, för att sedan återkomma 1926 för gott. Sen bodde de båda där tills de dog, Elna 1950 och Mattis 1953. Han hade lov att bo där tills han dog. Inte i någon av deras bouppteckningar står husen med. Min far fick sedan, 1954, brev från Lantmäteriet om dragning av väg och ny mätning och han skulle ha med sig x antal pinnar av olika slag för mätningen. Det är just det som är det konstiga. Ingenstans, från 1898, finns husen med i någon bouppteckning, ingen lagfart har sökts och inga kontrakt om försäljning finns, men de verkar ju har varit i familjen till 1954 i alla fall. Jag har också brev från Elna till en släkting där hon säger att hon klarar sig bra ekonomiskt för hon hyr ut en del av husen. Samma sak när Elna dör så finns brev om att en hyresgäst blivit ombedd att hjälpa till att städa ur Elnas hus och att hon då inte ska behöva betala hyra för hon har redan "betalt lyset och det ansåg hon räcka".
Var det ev undantaget ska ha legat vet jag inte. Gården var ju stor, så det kan ha varit var som helst... men farfars far Bengt var skriven på nr 18 tills han dog, vilket alltså inte Elna var. Då kan ju inte undantaget ha varit samma ställe som Elna bodde på (som dessutom låg ett par kilometer från gården).
Jag trodde hjärnan skulle vara piggare efter helgen, men där bedrog jag mig. :)


Christian - Jag vet inte riktigt hur du menar om det var något stenbrott inblandat? Brotten låg längre ifrån byn och vad jag hört så hade Fernströms gården bl.a. som bostäder för stenhuggare, men det kan vara en släktskröna och jag har inte kollat upp det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18273) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 22 juli 2019 kl. 14.00
Lotta. Att Fernströms använde gården bl.a. som bostäder för stenhuggare betyder väl inte att att det inte fanns några stenbrott där. Vad är det du syftar du på när du skriver bland annat?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18274) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Malmstedt - Måndag den 22 juli 2019 kl. 14.41
Christian - Jag känner till gården och byn väl, eftersom jag är uppväxt i närheten. Min morfar var stenhuggare och de hade berg bl.a. neråt Sölvesborgshållet. Det fanns också i Elleholm och på andra platser runt om i området. Norragården, som nr 18 heter, ligger mitt i byn och där har inte funnits några stenbrott i modern tid i alla fall.

Med bland annat menar jag att det kan ha varit så att de hade gården också som administrativ plats, men det vet jag inte. De brukade ju ingen jord och om jag minns rätt så var den mesta marken såld till andra brukare tidigare och bara området runt själva byggnaderna var kvar i bondens ägo. Fernströms ägde den en relativt kort tid, 4 år. Det har mig veterligt aldrig förekommit stenbrott på gårdens ägor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18275) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 22 juli 2019 kl. 15.08
Enligt lagfartsboken var det den odelade gården (1/2 mtl) som såldes hela vägen fram till Emanuel Johnsson och vidare när han sålde gården 1914. Det var först senare som den delades.

Det stämmer också med registret över Lantmäteriets akter, där den första avstyckningen görs 1919-1920:

Mörrum 18, sidan 1
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18276) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Malmstedt - Måndag den 22 juli 2019 kl. 17.43
Jörgen - Det kan stämma. Jag har fastighetsspalten och var ute på Norragården förra veckan och pratade med nuvarande ägaren som sa att när hans familj köpte den var åkermarken redan avsåld, men det var först 1918, ser jag. Fastigheten hade då beteckningen Mörrum 18:6 vilket den fortfarande har. (Går det inte att klistra in bilder/skärmklipp här, förresten?)
Men oavsett om gården hade mark eller inte 1904 när Fernströms köpte, så återstår det "konstiga" med den del Elna köpte 1898...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18277) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Måndag den 22 juli 2019 kl. 19.28
Visst går det att klistra in bilder. Under rubriken "Skriv ett inlägg" här nedanför finns en länk till sidan Formatering, där det bl.a. beskrivs hur man infogar bilder.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18278) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 22 juli 2019 kl. 20.05
Här är delningen/ägostyckningen 1919-1920:

Akt nummer 10-Mör-295
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18280) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Malmstedt - Torsdag den 25 juli 2019 kl. 10.58
Hej igen!
Jag har beställt och fått fastighetsspalt för Mörrum 23:18 och Mörrum 44:1 nu och där finns inte Elna eller någon annan med i listorna. Har jag förstått rätt att det är så att om "husen" stod på ofri grund, så finns det inga ägare till husen med i fastighetslängden, utan bara den som äger marken? HUR kan jag i så fall komma över papper på vem som ägde de respektive husen? Ska jag verkligen behöva ge mig med detta? Och om husen stod på ofri grund VARFÖR blev min pappa kallad till mätning av Lantmäteriet 1954 när man skulle mäta om? Borde inte markägaren vara den som är där då?
Hoppas jag inte utnyttjat er kunskap allt för mycket än, utan att det fortfarande finns frågeutrymme kvar. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18281) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 25 juli 2019 kl. 12.45
Lagfarten gäller för fastigheten.

Om mark och byggnader har samma ägare, så räknas allt till fastigheten.

Om mark och byggnader har olika ägare, så står byggnaderna på ofri grund och räknas därmed som lösegendom. Fastigheten består då bara av marken, och vem som äger byggnaderna framgår därmed inte av lagfarten.

Elnas far Bengt Svensson ägde ju Mörrum 18, som han sålde, men behöll ett undantag. Det borde ju då vara där som "husen" finns. Om Elna bodde på Mörrum 23 när hon dog, så borde hon ju då ha bott i ett annat hus.

Beställ lantmäteriakterna som rör 44:1. Akt nummer 1085 när 44:1 bildades genom sammanslagning 1949. Och akt nummer 1349 när 44:4 avstyckades från 44:1 1954. Där borde stå vilka som då ägde de inblandade fastigheterna, och varför din pappa kallades till förrättningen 1954.

När det gäller Bengt Svenssons undantag, så finns det som sagt ingen avstyckning noterad under hans tid. Undantaget var alltså inte en egen fastightet; det har m.a.o. bara varit en nyttjanderätt, och det har då varit den som Emanuel Johnsson köpt loss. Men Bengt måste ha byggt hus på undantaget, och det kan väl rimligen inte vara några andra hus som Elna köpt av Bengt. Och därför hade inte Elna någon lagfart för "husen"; det var ju inte en egen fastighet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18283) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Malmstedt - Torsdag den 25 juli 2019 kl. 15.16
Tack för ditt tålamod, Jörgen! Jag får sätta mig ner och printa och lusläsa alla länkar och dokument för att få håll på det här, för det känns rörigt! Tusen tack för all hjälp så länge, så återkommer jag troligen nästa vecka. :)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)