Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Kristianopel   >   Magnus Persson Söderdahl, skomakare, död 1818   >  
Magnus Persson Söderdahl, skomakare, död 1818 [äldre inlägg]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1754) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Tisdag den 04 november 2008 kl. 14.15
Hej.

Sven Magnusson f. 5/11 1776 i Christianopel, har en mor som heter Elsa Trulsdotter f. 1744, d. 1803, som i sin tur är dotter till Truls Persson f. okt 1712, Christianopel och hans hustru Carin Andersdotter. Men Sven Magnussons far, skomakare Magnus Persson Söderdahl f. 1741 eller 1743, d. 1818, var kommer han ifrån ? Vilka är hans föräldrar ? Tyvärr är det lite knapphändiga uppgifter jag har men det är det enda.

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1881) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christina Sylejmani - Lördag den 15 november 2008 kl. 14.10
Hej Carina!

Jag vet inte om Du har tillgång till Disbyt men där verkar vara

en forskare som forskar på en Magnus Persson Söderdahl.

Kollade i AD Online och enligt Kristianopel C:2, Lysnings- och vigselbok 1770-1836. Bild 559, sid. 1195. så vigs "enklingen [......] Magnus Söderdahl på [......] Elin Hindricksdotter [...] den 25 augusti 1809".

Kan ju vara något att gå vidare på, kanske?!

Mvh,
Kina.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1882) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Lördag den 15 november 2008 kl. 15.01
Hej Kina.

Tack för dina uppgifter. Det var en nyhet att han gifte om sig. Magnus blev änkling 1803 när hustrun Elsa Persdotter dog. Kan ju vara som du skriver, något att gå vidare på. Har bara tillgång till en liten del av Disbyt, men har i framtiden tänkt att skicka en ett släktträd så man kan använda det fullt ut. Släktträdet är inte färdigt än. Tack så mycket.

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1883) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 15 november 2008 kl. 17.28
Hej!

Så här ser vigselnotisen på DigiArkiv:s CD-skiva:

Kristianopel C:2, Lysnings- och vigselbok: 25 augusi 1809

Augusti den 25 wigdes Enklingen och Inhysesmannen
Magnus Söderdahl på L. Bråtelycke ägor och Båts
mansEnkan Elin Hindrichsdotter på Fogelmara.


Elin var änka vid giftermålet. Hon var tidigare gift med Sven Svensson MÅLARE, båtsman för Bråtelycke. Ni hittar Sven och Elin här: Båtsmän i Kristianopel socken

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1884) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 15 november 2008 kl. 18.56
Hej igen!

Jag har hittat följande tre födelsenotiser som kan vara av intresse. Även de från Kristianopel C:2 (och DigiArkiv).

Födde 27 februari 1771:

1771-02-27

Födde 20 januari 1774:

1774-01-20

Födde 5 november 1776:

1776-11-05

Det är nog bara att gå igenom de notiser som finns och se om det går att klura ut något med hjälp av dopvittnena. Det finns ju en högbåtsman Esbjörn Söderdahl med bland vittnena. Kan det vara en bror till Magnus Söderdahl?

Jag hittade födelsenotiserna med hjälp av Family Search - Vital Records.

Elin MAGNUSDOTTER - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 27 Feb 1771 Kristianopel, Blekinge, Sweden

Petter MAGNUSSON - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 20 Jan 1774 Kristianopel, Blekinge, Sweden

Sven MAGNUSSON - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 05 Nov 1776 Kristianopel, Blekinge, Sweden


Vital Records är en avskrift av födelseböcker och vigselböcker och är den enda av mormonernas alla databaser som är något så när pålitlig. Det vet jag av egen erfarenhet. Men de uppgifter man där hittar måste givetvis alltid kontrolleras mot originalkällorna.

Denna försiktighet gäller i lika hög grad Disbyt. Där finns många felaktigheter som valsar runt. Och kopieras om och om igen. Som Carina nämner så måste man sno ihop ett släktträd för att få vara med. Kvantitet går före kvalitet. Lång ifrån allt man hittar på Disbyt är sant. Med eller utan källangivelser.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1885) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Lördag den 15 november 2008 kl. 19.18
Hej Christian.

Tack så mycket för bilderna. Jag ska kolla på faddrarna och se om man kan göra en koppling till något. Som du skriver, kan eventuellt högbåtsman Esbjörn Söderdahl vara en bror till Magnus. Tusen tack för ditt engagemang.

Vänligen
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1893) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 15 november 2008 kl. 20.38
Hej Carina.

Här kommer det ytterligare en födelsenotis. Från Kristianopel C:1 (och DigiArkiv;-)

Födde 21? november 1768:

1768-11-21?

Här verkar det finns en och annan Persson bland dopvittnena. Har du hittat någon vigselnotis för Magnus och Elsa? Det kan vara bra att veta om man vill försöka hitta äldre syskon till barnen.

Magnus ska dött 21 mars 1818 på Fågelmara ägor, men den uppgiften har jag inte kontrollerat gentemot dödboken.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1903) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Lördag den 15 november 2008 kl. 23.21
Tack även för denna bilden.

Jag har bara en anteckning noterad att Magnus Persson Söderdahl och Elsa Trulsdotter ska vara vigda 1767 i Kristianopel. Så jag antar att Maria på den sista bilden du skickade är första barnet.

Under forumet OSTHYVELN har Linda Simonsson gett mig en uppgift om bouppteckningar om Elsa Trulsdotters föräldrar, Truls Persson och Carin Andersdotter. I VT 1763 nr 9, som innehåller uppgifter om en offentlig auktion efter Truls Persson, då med änkan Carin Andersdotter och som förmyndare Jöns Persson i Äspanäs och Olof Jönsson i Rörsäng.

Om man tittar på faddrar till Magnus Söderdahls och Elsas Trulsdotters barn, så kan man se att denna förmyndare i stycket ovan, Jöns Persson i Äspanäs är med vid två av barnens dop ( Maria och Sven ) och Jöns Perssons hustru Elin, är med vid ett annat barns dop ( Elin ). I och med att denna Jöns Persson i Äspanäs är både förmyndare och fadder vid dop, så är han troligtvis släkt med Magnus eller Elsa ( kan vara på Elsas sida, i och med att den offentliga auktionen var efter hennes far Truls ). Hindrich Olsson i Äspanäs är med vid ett dop ( Petter ) och hans hustru Carin i Äspanäs är med vid två av barnens dop ( Maria och Petter ). Dessa två är Elsa Trulsdotters mor Carin Andersdotter och hennes andre make Henrik Olsson, alltså Henrrik Olsson är styvfar åt Elsa och styvmorfar till barnen, medan Carin Andersdotter är mormor till barnen.

Båtsman Anders Flygare i Stubbemåla förekommer vid ett av barnens dop ( Elin ) och hans hustru Ingri i Stubbemåla vid ett annat av barnens dop ( Maria ), kofferdikarlen Måns Hagelund är med vid två av barnens dop ( Maria och Elin ) och sedan finns det en kofferdikarl till, Lars Hagelund vid ett av barnens dop ( Elin )

Per Jönsson i Äspanäs är med vid två av barnens dop ( Sven och Elin ), vidare så finns det några Larsdöttrar med vid dopen, Maria Larsdotter ( Elin ), pigan Catharina Larsdotter i Äspanäs ( Sven ) och Märta Larsdotter ( Maria )

Det finns en Måns Trulsson i Äspanäs och hans dotter Lisken i Äspanäs med vid ett av barnens dop ( Maria )

Dessa faddrar tror jag inte är anhöriga till Magnus Söderdahl, Hindrich Olsson och hans hustru Carin, som var anhöriga på Elsa Trulsdotters sida, styvfar och mor till Elsa. Sedan skulle jag också tro att Jöns Persson i Äspanäs och hans hustru Elin är anhöriga på något vis till Elsa och inte till Magnus Söderdahl.

Får kontrollera de återstående faddrarna och titta närmare på dom.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 15 november 2008 kl. 23.30.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1917) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Söndag den 16 november 2008 kl. 00.32
Jag fick bilden på Magnus Söderdahl och Elsa Trulsdotters vigsel 1767 skickad till mig av Christina/Kina Sylejmani, som också har skrivit inlägg här ovan. Tack för bilden Kina.

Här är deras vigsel 1767:

Magnus och Elsa
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1918) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Söndag den 16 november 2008 kl. 00.36
Ska försöka klura på faddrar och annat men tror jag sover på saken till imorgon. Jag tackar för ern värdefulla hjälp, Christian och Kina.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 16 november 2008 kl. 00.41.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1938) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 16 november 2008 kl. 14.00
Hej!

Jag skulle vilja satsa en slant på att Esbjörn och Magnus är bröder. Magnus och hans hustru är bland dopvittnena när Esbjörn Söderdahl och Signell Nilsdotters barn döps:

Niclas född 21 juli 1774
Anna Catharina född 14 oktober 1775
Niclas född 24 maj 1782

Alla tre är födda i Kristianopel.

Namnen Magnus och Esbjörn är inte särskilt vanliga i den allra östligaste delen av Blekinge. Hur det är på andra sidan smålandsgränsen vet jag inte, men namnet Söderdahl skulle kunna ha ett samband med Söderåkra. Hur var det med sönerna Petter i Bröms (Kristianopel) och Sven i Buatorp (Nättraby). Kallade de sig för Söderdahl eller något annat? Systern Maria kallas Månsdotter med något enstaka undantag där hon benämns Magnidotter.

En annan hypotes är Magnus och Esbjörn skulle kunna vara söner till båtsmannen Per Nilsson Södergren och Kerstin Esbjörnsdotter. Jag hittar emellertid inte fler barn än de tre som vi har i båtsmanregistret men det borde finnas utrymme för flera. Söderdahl skulle i så fall kunna vara en avledning av Södergren. Båtsmansnamnen gick ju inte i arv så då fick man hitta på annat. Södergren kommer ju från Söremåla, det skulle kunna vara samma sak med Söderdahl. Men som sagt det är bara en hypotes.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1939) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 16 november 2008 kl. 14.11
Kan inte låta bli och tycka att det är intressant att läsa även om det inte rör min egen släkt. Platserna känner man igen. Bröms som nämns har jag för mig ligger nära gränsen till Söderåkra församling. Har också för mig att det finns en fredssten rest där efter freden i Brömsebro. Har åkt förbi stenen flera gånger...

Det har också berättats för mig att det finns/fanns förr något som benämndes danska Bröms (som då ligger i Kristianopel) och svenska Bröms (som då skulle ligga i Söderåkra). Kanske Christian vet mer.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1943) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Söndag den 16 november 2008 kl. 16.21
Hej Christian och Håkan.

Intressanta teorier du har, Christian. De låter trovärdiga båda två. Och jag är benägen att hålla med dig om att Esbjörn Söderdahl kan vara en bror till Magnus. I och med att Magnus och hans hustru också är dopvittne vid Esbjörns barns dop och vice versa. Vidare så kan han ju eventuellt vara en son också till Per Nilsson Södergren, Söremåla. Jag tror att namnen Magnus och Esbjörn är vanligare på Smålandssidan. I varje fall namnet Esbjörn, vilket Bertil Martinsson har lärt mig en gång att det troligtvis hör mer hemma på Smålandssidan, i forumet OSTHYVELN gällande en annan Esbjörn.

Jag kan bara svara för vad sonen Sven i Buatorp, kallade sig. Han använde inte namnet Söderdahl. Han skrivs som Sven Magnusson vid barns födelse m m. Sven dog av bröstsjuka den 1/4 1832, bergravd 8/4. Han var torpare.

Bland faddrarna är det ju som sagt var en hel del båtsmän. Men vad är en högbåtsman som Esbjörn Söderdahl är ? Har han en högre rang än vanlig båtsman ?

Jag har precis varit i kontakt med en annan forskare, som också har Magnus Söderdahl bland sina anor. Hon hade inte heller hittat Magnus som född i Kristianopel och visste inte heller mer.

Det var intressanta teorier, Christian och det tål att tittas på dessa och undersöka det närmare.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1944) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 16 november 2008 kl. 16.57
Hej!

Esbjörn Söderdahl benämns som kronohögbåtsman, amiralitetshögbåtsman respektive kronoskeppare vid barnens dop. Högbåtsman inom örlogsflottan var en underofficer, skeppare var snäppet över. Det var värvat folk, inte indelta som våra "vanliga" båtsmän. Vidare fanns det något som kallades kofferdibåtsmän (coopvaerdie båtsmän). Ett kofferdifartyg var ju detsamma som ett handelsfartyg. Krångligt? Claes Bernes reder ut begreppen på sin hemsida: Underofficerare och värvat manskap i örlogsflottan

Dessa båtsmän/högbåtsmän hade inga "båtsmansnamn" men de tog sig oftast ett eget efternamn/familjenamn i samband med att de värvade sig.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 16 november 2008 kl. 17.19.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1946) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Söndag den 16 november 2008 kl. 17.07
Tack för förklaringen om båtsmansnamn. Då är eventuellt Söderdahl ett familje eller släktnamn.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1951) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Söndag den 16 november 2008 kl. 18.26
Jag har tittat i Båtsmansregistret och där letade jag upp Anders Flygare i Stubbemåla som också var med som fadder vid ett par tillfällen till Söderdahls barn ( Maria, Flygares hustru Ingrid )och ( Elin, Flygare själv med ).

Han hette Anders Nilsson Flygare och var båtsman BB-G2-0032-1740, f. omkr 1719 med rusthåll, Stubbemåla nr 19.

Ska söka vidare

PS: Det var en fin sida du hänvisade till. Den ska jag studera noga en dag.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 16 november 2008 kl. 18.41.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1952) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Söndag den 16 november 2008 kl. 18.51
Här är Per Nilsson Södergrens akt från Båtsmansregistret. Med tanke på att Kerstin, Pers hustru, heter Esbjörnsdotter, om man tänker sig att Magnus och Esbjörn är bröder, och namnet Esbjörn är inte så vanligt, så kan det ju vara en tänkbar teori, som eventuella föräldrar till Söderdahl. Får pussla fram och tillbaka ett tag och bedriva lite detektivarbete, det är alltid spännande.

BB-G2-0050-1726 --- Per Nilsson SÖDERGREN
Båtsman för Söremåla i Kristianopel sn.

Född: omkring 1708 se, Blekinge 1)
Avsked: 1)
Rullor: 2) Generalmönsterrulla 1740: Befaren.
Kompani: BBG 2:a båtsmanskompaniet, nr 50 3)
Rusthåll: Kristianopel sn, Söremåla nr 69-71 3)
Antagen: 1726 1)
Död:

--------------------------------------------------------------------------------
Familj med Kerstin Esbjörnsdotter (1702 - 1762)
Vigsel: 1728-10-27 se, Blekinge, Kristianopel fs 1)

Barn:
Nils Persson (1729 - )
Ingrid Persdotter (1732 - )
Sven Persson (1739 - )

--------------------------------------------------------------------------------
Källor
1) Blekinge Båtsmansregister

2) Krigsarkivet

3) Generalmönsterrulla
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1957) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 16 november 2008 kl. 22.36
Hej Håkan!

Nu har vi väl halkat ifrån ämnet lite grann ;-) Ska man vara riktigt petig så var inte freden 1645 i Brömsebro utan vid Bröms broar. På den holme i Brömsebäck som med sina två broar band samman Sverige och Danmark.

När Blekinge blev svenskt tretton år senare började försvenskningen tämligen omgående. Då var det nog inte så lämpligt med namnet Danska Bröms.

Det finns ett parallellfall lite längre västerut. Det är Danskefly som fick byta namn till Flymen. Under mer än hundra års tid står det omväxlande Danskefly eller Flymen i kyrkböckerna, till förtret för den som forskar i området.

Har du missat själva stenen när du åkt förbi? Den ligger ju en liten bit från allfarvägen. Här finns ett fotografi: Fredstenen.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1958) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Måndag den 17 november 2008 kl. 13.17
Herr Söderdahl är ett klurigt ämne, och eventuellt kan han ju ha anknytning till båtsmän. Han hade ju en del båtsmän bland faddrarna till sina barn. Är det någon som vet vad Petter i Bröms hade för yrke ? Brukade skomakare vara ett yrke som gick i arv ? Vet ni något om Esbjörn Söderdahl ?

Det var en fin bild på stenen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1959) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 17 november 2008 kl. 15.42
Enligt min erfarenhet så var inte skomakareyrket något som gick i arv i någon större utsträckning. Det fanns dock en del avskedade båtsmän som blev skomakare. Man kan fundera över om de fick lära sig hantverket under sin tid i flottan.

I det här fallet finns det säkerligen en anknytning till en hel del båtsmän. Frågan är bara hur? Båtsmanssysslan var ofta något som gick i arv i generationer. Men för den skull ska man inte tala om båtsmanssläkter, lika lite som smedsläkter o.s.v. De indelta båtsmännen var ett markant inslag ute i socknarna. I stort sett alla som forskar bland sina blekingska anor stöter på båtsmån för eller senare. Och båtsmännen hängde i mångt och mycket ihop, genom släktskap eller ingiften.

Var har du hittat din Petter i Bröms? Det fanns båtsmän som hette Broms/Bröms i både Kristianopels och Torhamns socknar. Men ingen som var båtsman för just Bröms.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 17 november 2008 kl. 15.58.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 17 november 2008 kl. 16.00.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1964) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Måndag den 17 november 2008 kl. 18.46
Jag bara tänkte på inlägget här ovan, skrivit den 16 nov. kl 14.00, som har frågan om vad sönerna till Söderdahl kallade sig. De sönerna är Sven i Buatorp och Petter i Bröms. Annars har jag inte hittat någon Petter i Bröms själv.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1969) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 17 november 2008 kl. 20.58
Christian!

Det är just den stenen jag menar som du visade på bild. Har sett den många gånger när jag åkt förbi med bil. Och den holmen du berättar om har mina släktingar berättat för mig att freden slöts... Så det stämmer det du skriver

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1972) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 17 november 2008 kl. 22.40
OK då förstår jag ;-) Petter Magnusson (1774 -1818) i Bröms var bror till din Sven Magnusson. Och systern Maria var gift med båstman Gröning i Ebbenäs:

ST 1818 nr 21
År 1818 den 28 mars inställde sig undertecknade på vederbörandes begäran att förrätta Laga Bouppteckning å all den lösegendom som befanns efter gamle skomakaren Magnus Söderdahl på Fågelmara ägor som med döden avled den 21 sistlidne dennes, vilken egendom sedan gäld och skuld blivit betald skulle i arv tillfalla dess efterlevande änka Elin Hindriksdotter och den avlidnes med första giftet efterlämnade trenne barn nämligen sonen Petter Magnusson på Bröms ägor, Sven Magnusson från Buatorp och Nättraby socken samt dottern Maria Magnusdotter gift med förut avskedade kronobåtsmannen Petter Gröning i Ebbenäs vilka alla voro myndiga och närvarande på stället, dock efter något samtal emellan bemälte änka och arvingarna avslutades - - - - -


Det jag vet om Petter är vad som framgår av Björn-Åke Petersons avskrifter av bouppteckningingresserna för Östra Härad. Magnus Söderdahl är nämnd i några andra bouppteckningsingresser men jag tror inte de tillför så mycket i det här sammanhanget. Däremot finns det en skyldeman C W Söderdahl i Yttra Tång i en bouppteckning från 1773 som kan värd att syna lite närmre.

Så här ser ingressen ur för när det gäller Petters "egen" bouppteckning ut:

HT 1819 nr 41
År 1819 den 10 augusti inställde sig undertecknade på vederbörandes begäran att förrätta Laga Bouppteckning å all den kvarlåtenskap som befanns efter torparen Petter Magnusson på Bröms ägor som med döden avled den 13 sistnämnde maj, vilken egendom sedan skulden betald blivit kommer att i arv tillfalla dess efterlämnade änka Cajsa Mårtensdotter och dem emellan sammanavlade fem stycken barn nämligen sonen Anders Pettersson på 14 de året, Olof Pettersson på 10 de året och Magnus Pettersson på ½, döttrarna Maria Pettersdotter på 16 de året, Maria Pettersdotter på 5 te året gamla. Alla omyndiga och ehuru bonden Mårten Olsson i Käringeryd såsom närmaste släktman och till förmyndarskapet skyldig till berörde förrättning i vittnens närvaro var kallad, dock uteblivande antogs barnens fasterman Petter Gröning i Ebbanäs att under närvarande förrättning såsom kurator de omyndigas rätt bevaka. Egendomen uppgavs av efterlevande änkan, upptecknades och värderades i följande ordning:


Det ger väl inte så mycket när det gäller skomakarens ursprung.

Du kan också se att kvinnorna inte ägde någon talan. Det var barnens fasterman som förde deras talan, inte deras faster.

Nu tror jag inte jag kan bjuda på fler bouppteckningsingresser. Då blir nog Björn-Åke gramse på mej.

Från säker källa

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1975) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Tisdag den 18 november 2008 kl. 17.53
Tack så mycket för dessa bouppteckningsingresser, Christian. Här framgår det ju att bonden, Mårten Olsson är närmaste släkting, i Petters bouppteckningsingress. Var inte i regel den som förde de omyndiga barnens talan vid dödsfall, en släkting på den förälderns sida som hade gått bort ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1976) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Tisdag den 18 november 2008 kl. 19.14
En annan släktforskare har skickat uppgifter och gjort en fin sammanställning av släkten. Hon har inte heller hittat Magnus Söderdahls anor. Men genom hennes uppgifter med faddrar och sådant till barnen, så såg jag något intressant. Magnus Söderdahls son Sven Magnusson f. 1776, gifte sig med Elin Larsdotter f. 16/3 1772, döpt 22/3 1772, Espenäs som är dotter till båtsman Lars Andersson Fågelström och hans hustru Sissa Mårtensdotter. En av faddrarna till Elin är Sockenskomakare Magnus Perssons hustru Elsa i Espänäs. Elsa Trulsdotter, är alltså fadder åt sin blivande svärdotter Elin. Dessa familjer kände varandra när barnen var små. Elins far Lars Fågelström Långs anor går inte heller att hitta. Vet bara att Fågelströms far heter Anders Esbjörnsson och hans mor heter Elin Andersdotter.

Om man summerar det så kan ju eventuellt, Magnus Söderdahl vara en bror till Esbjörn Söderdahl, och dessa namn kanske är vanligare i Småland än i Blekinge. Bertil Martinsson hjälpte oss att leta efter Lars Fågelströms anor, alltså fadern Anders Esbjörnsson, men trots intensivt sökande så gick hans anor inte att hitta. Här finns också namnet Esbjörn. Lars Fågelström kände Magnus Söderdahl i och med att Magnus hustru Elsa var fadder åt Fågelströms dotter, Elin. Och Anders Esbjörnssons ursprung har antagligen med Småland att göra och då kan Magnus Persson Söderdahl, kanske eventuellt ha Småländskt ursprung om han är bror till Esbjörn Söderdahl. Tilläggas ska att Fågelström själv är född i Kristianopel den 28/11 1749 men det är vid hans far det tar stopp.

De rörde sig i båtsmanskretsar verkar det som.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 18 november 2008 kl. 19.15.)
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)