Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Dalarna   >   Allmänt om Dalarna   >  
Gårdsnamnet Smens
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1330) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sven Aivert - Måndag den 13 oktober 2008 kl. 14.36
I Södra Dalarna har man ofte gårdsnamn före förnamnet och i detta fall är det Smens Anders Jansson det handlar om
jag har hört att Just Smens även ska ha en annan betydelse och jag undrar om någobn vet något om det även finns en annan betydelse på detta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1332) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Måndag den 13 oktober 2008 kl. 14.56
Hej,

Här förkortas smeden med smens. Det kan ju vara smedsgården också, om det finns någon sådan där.

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1336) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 13 oktober 2008 kl. 18.25
Hej Sven
Är det samma Smens Anders Jansson du undrar över som du ställt frågor om tidigare i Dalarötter och Anbytarforum (utan svar)?
Om det är det, så har jag en teori vad Smens kan stå för, men säker är jag inte. :)
Jag väntar med att skriva mer tills du svarat på om det är samma person.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1340) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Måndag den 13 oktober 2008 kl. 18.53
Rubriken ändras från "Försvunnet inlägg" till "Gårdsnamnet Smens", och några inlägg, som berodde på ett missförstånd, tas bort.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1348) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sven Aivert - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 05.33
Lotta
Det är densamme det är min farfars far

Sven
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1358) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 12.53
Hej Sven,
man ska inte sova på saken, för nu har jag två teorier istället för en. :)
När det gäller Smens, med just den stavningen, tror jag dock att det är en feltolkning alternativt felskrivning av den som skrev husförhörslängderna, och det gäller i båda mina teorier.

Teori 1:
När man följer Anders genom husförhörslängderna så visar det sig att han aldrig bott på någon gård som heter någonting med Smens, inte heller hans föräldrar. Anders är född i Norrhyttan i Hedemora och familjen flyttar sedan till Öhn i Folkärna och därefter till Nor, samt slutligen till Smadsbo.
På Smadsbo är Anders hustru Anna född och dom bor kvar där till 1880 då dom flyttar till Bergshyttan. Där skrivs första gången något som ser ut som Smeds, kan även vara Smads, före namnet. Och här kommer teorin alltså, han kallas Smads efter gården Smadsbo, och när det senare byts böcker och skrivs om så blir det till slut Smens.
I husförhörslängden efter som börjar 1886, står det först Arbetare Smads eller Smeds och det är struket. Sedan är det skrivet ovanför Hemmansägare Smens.
Och det är alltså där jag tror det blir fel första gången, för sedan följer det med i följande böcker och även på befolkningsskivorna.

Teori 2:
När Anders bor med mor, far och syskon i Nor så står det före faderns namn Inhyses Arbetare Smed Norströms Jan Jansson, och där står det tydligt smed. I nästa husförhörslängd ser det ut som om ordet smed har fått ett s på slutet, och när han senare bor i Smadsbo ser det ut som det står Lilsmeden, vad nu det är. Sonen Anders finns då med fru och barn på samma sida, men på honom står bara Arbetare.
Då är alltså min andra teori att Anders kallas Smeds eftersom hans far var smed, eller att han själv var det, och att det senare blir feltolkat eller felskrivet som Smens.

Jag har även tittat i födelseböckerna när Anders barn föds, och där nämns han bara som arbetare. Hans farfar har inget gårdsnamn före sitt när fadern föds, och moderns far heter Spik Anders Jansson i Nordansjö, Hedemora.

Alltså, Anders kallas antingen Smads efter gården Smadsbo där hans fru är född och där han själv och hans mor och far bott, eller så är han son till en smed alternativt själv smed.

Det blev lite rörigt kanske, men det är inte så lätt att förklara alla gånger. Håller någon av teorierna tro? :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1372) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sven Aivert - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 15.10
Hej Lotta
Dessa teorier är inte helt fel någon av dem för det är en smedsläkt från grunden alla kommer från Reinhold Hilpher som var Stålsmed i Hedemora Davidshyttan
och att Anders har bott på Gården Smens som ligger i Hedemora har jag inte hitat några belägg på
Jag har däremot hört att ordet SMENS skulle kunna ha någon annan betydelse än gårdsnamn eller Smed fast jag kommer inte i håg var eller när jag hörde det
Smederna höll sig annars gärna inom sitt eget skrå och det finns gott om sneder i släkten
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)