|
|
|
|
Av Lotta Nordin - Tisdag den 07 december 2010 kl. 19.33
|
Tack så mycket, Siv Det som står i generalmönsterrullan om Erik Berg rör enbart honom. Det är alltså för rymningen - från det militära - han blev satt på Gävle slott och blev pardonnerad. När han och Kerstin blev sända till Gävle slott enligt domboken som vi har krånglat med ett tag nu, så var det för att säkerställa att dom inte rymde igen, medan häradsrätten försökte få tag i besked från Norge om dom hade gift sig eller inte. Jag tycker att det står något om att dom skulle sändas vidare till Säter, men säker är jag inte. Har du noterat när tinget hölls? Mvh// Lotta
|
|
|
Av Siv Laine - Tisdag den 07 december 2010 kl. 22.17
|
Hej igen! Att jag var intresserad av de militära urkunderna beror på att där kanske står något mera om Eric Berg; t ex var och när han var född. Det är väl enda möjligheten att få komma vidare med honom - bakåt menar jag. Men man kanske får acceptera att det "tar slut" där! Jag loggade in på SVAR för en stund sedan och skrev upp Säters domböcker AIA:11 1722-1739 (D 70661) och AIA:10 1724-1733 (D 70660) hoppas det är rätt. Jag beställer dom när jag skickar tillbaks de jag har. Det gick dock inte att få tag på det som Jörgen tipsade om: Hälsinge Regementes arkivförteckning (Krigsarkivet) serien "Arkiv med löpande numrering" och Rättsskipningsavdelningens krigsrättsprotokoll. Jag tittade på Krigsarkivets hemsida också, men hittade inget sådant där heller. Jag har nu lusläst allt från 17 oktober 1728 då dom kom tillbaka från Gävle, men sista sammanträdet verkar ha hållits i oktober 1728 och då var inget med, som gällde detta par. Det borde då finnas med 1729. Jag har också tittat på början av 1729, men hittar ingenting som rörde dessa, (i den mån det gick att läsa, förstås) så det kanske är så, att det som finns, finns i Säter. Beträffande det jag hittat, så var det väldigt svårt att se vilka datum olika saker var upp i, en del sidor var i det närmaste oläsliga. Men första noteringen om paret befann sig ungefär i mitten på mikrokortet, om man säger så... Siv (Ändrat av kontoinnehavaren den 07 december 2010 kl. 22.20.)
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 08 december 2010 kl. 14.16
|
Om Erik Berg är född i Falun som det står i domboken, och att han är ca 43 år gammal år 1728, så finns det några tänkbara Erik Danielssöner i Stora Kopparbergs (bl. a. Falu landsförsamling) födelsebok C:1. Sidan 2, döpt 1683-03-02 Erik, far Daniel Ersson i Hanö(?). Sidan 4, döpt 1683-08-05 Erik, far Daniel Ersson på SöderKyrkbron(?) Sidan 17 döpt 1686-11-17 Erik, far Daniel Byrielsson i Hanröd(?). Jag är lite osäker på gårdsnamnen, därav frågetecknen. I Falu Kristine församling finns inte födelseböcker så tidigt, dom börjar först 1694. Hälsinge regementes arkivförteckning, som Jörgen länkar till 7/11 finns inte mikrofilmat/skannat, utan enbart på Krigsarkivet. Det Jörgen länkar till är NAD, Nationell ArkivDatabas, där det mesta som finns i arkiv i Sverige finns med. I dom militära handlingarna står nog inte så mycket mer om Erik Berg än vad vi redan funnit, skulle jag tro. Hans patronymikon och att han är född i Falun är ju en god bit på väg. Att han är född i Falun står ju även i Järvsös längder och i domboken, så det kan nog tänkas vara riktigt. Man ska aldrig acceptera att det "tar slut" någonstans, det är bara att fortsätta detektiva vidare och försöka komma på nya uppslag. Mantalslängder kan ju vara en väg att gå, ibland står det där vart folk flyttar. SVAR har skannat längderna (med varierande kvalité). Mvh// Lotta
|
|
|
Av Siv Laine - Onsdag den 08 december 2010 kl. 16.35
|
STORT TACK för ditt inlägg, och att du gjort dig besvär med att leta upp tänkbara Erik Danielssöner..! Ja, luften går liksom ur en när man upptäcker att det saknas födelseböcker (som här i Falu Kristine) över vissa årtal... Kan man tro, att de som föddes där vid den tiden i stället bokfördes på Stora Kopparbergs och Falu landsförsamling? Har du möjligen något tips på hur man kan bestämma vilket av de tre alternativen som är det riktiga, beträffande "vår" Eric Danielsson? Bra att jag fick reda på att det är tämligen onödigt att ta hem några militära handlingar om honom i alla fall. Din slutkläm att man aldrig ska acceptera att det "tar slut" någonstans, utan fortsätta med detektivarbetet, gav mig råg i ryggen, ska jag säga! Jag kände mig enbart missmodig nyss, men tack vare dig har jag liksom "rätat upp" mig igen! Siv
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 08 december 2010 kl. 19.38
|
Vassego'! Det är ju inte säkert att någon av dom är "rätt" Erik Danielsson. Han kan vara född i Kristine också, eller ett helt annat år. Jag kollade lite på ålderangivelserna i rullorna, domboken och dödboken, och det är inte någon ålder som stämmer överens med den andra. Ett sätt är ju att försöka hitta föräldrarna i mantalslängderna och sedan följa dom och se om det dyker upp någon son Erik, och sedan förhoppningsvis något om att denne Erik har flyttat till Järvsö så där i "lagom tid". Men det är inte lätt, men å andra sidan...vem har sagt att det ska vara lätt? Jag tycker nästan det är roligare ju knepigare det är, men det är ju bara jag det... Mvh// Lotta
|
|
|
Av Siv Laine - Måndag den 13 december 2010 kl. 12.30
|
Nu har jag tittat igenom alla som är födda 1729 i Gävleborgs län...det var många. I en hel del församlingar fanns inte heller några uppgifter från det året. Det enda jag hittat som skulle kunna vara något är Ovansjö C:2 bild 196, 14 maj 1729. Men det är långt ifrån övertygande. Vad skulle dom i Ovansjö att göra? Det ligger ju rätt långt ifrån Arbrå-Järvsötrakten. Jag begriper inte varför man inte kan hitta honom - han är ju bevisligen född nånstans. Måste inte alla födda och döpta "bokföras"? Nåväl, jag får nog släppa detta och i stället försöka få grepp om föräldrarna... Några mikrokort på mantalslängder finns inte, utan man får abonnera på Riksarkivets digitala uppgifter. Siv
|
|
|
|
|
|
|