|
|
Av Siv Laine - Fredag den 11 november 2011 kl. 20.43
|
Nu är det ett nytt tydningsproblem: från Nils Jespersson i Ljusnarsberg har jag halkat in på dennes svärdotter Anna Eriksdotter f 1640 i Lindesberg men död 1720 i Grangärde. I hennes dödsnotis ser det konstigt ut. Grangärde C:2 (1684-1726) bild 157/sid 152. Det ser faktiskt ut som om det står "And. And. Matts Nils o Abraham Matts Änkia Ho (hustru) Ana Eriksdotter i Enkullen. 79 år...osv. Stämmer bra med hennes födselseår. Men gubbarna? Hon var gift med Mats Nilsson född i Södra Hörken i Ljusnarsberg 1644 och hade en son Nils Mattsson f 1684 i Enkullen, Grangärde. Abraham Mattsson (f 1649) hör visserligen till mina anor också, men han var gift med Kerstin Hansdotter Spore i Grangärde....såvitt de inte var gift flera gånger, men inte brukar väl båda gubbarna stå med i dödsnotisen??? Eller har jag läst alldeles fel? Och vad står det först - And.And.??? Tacksam för svar så dimmorna kan skingras. Siv
|
|
|
Av Lotta Nordin - Lördag den 12 november 2011 kl. 13.22
|
Det ser ju onekligen lite skumt ut, men jag tror nog att det innebär att Anna har varit gift tre gånger, med Anders Andersson, Mats Nilsson och Abraham Matsson. I Grangärde AI:2 sidan 169 finns hon längst upp, och där står "And. And. M. N." ovanför "h:o Anna Eriksdotter". När gifte sig Anna och Mats Nilsson och var? När dog Mats Nilsson?
|
|
|
Av Siv Laine - Lördag den 12 november 2011 kl. 15.36
|
Det må jag då verkligen säga...ja, man ska då se alla varianter! Jaså, And. And. betydde ytterligare en man. Jag får ta och kika i alla längder men förmodligen är det som du säger och som det står; alla gubbarna är med! Tackar så mycket! Siv
|
|
|
|
|
|
|