Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Gotland   >   Visby   >  
Brita Catharina Andersson, född 1853-01-03 i Tingstäde
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2995) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Tisdag den 03 februari 2009 kl. 21.43
Hej!
Jag behöver hjälp att hitta ovanstående person.
Enligt Stenkyrka AI:10, Husförhörslängd 1868-1876, sid 5 har hon flyttat till Wisby den 23/10 1871. Attest nr 22.
Det finns ingen utflyttningslängd i Genline Family från Stenkyrka och att leta igenom hela Visby Hfl för 1871, det kan jag nog inte.

Skulle vilja veta vad hon gjorde och var hon bodde i Visby. Ev vem som är fadern till dottern.

Hon flyttade senare (12/12 1882) tillbaka till Tingstäde med en oä dotter, Hulda Axelina och så småningom flyttade de till Amerika.

Detta är mitt första "inlägg" i Arkivguidens Forum. Vet faktiskt inte om jag lagt det på rätt sida.

Hoppas på hjälp!

Hälsningar Mari-Ann Nyman
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2998) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 03 februari 2009 kl. 22.35
SVAR har flyttningslängder för Visby, och i Visby stadsförsamlings inflyttningslängd 1871 finns pigan Brita Andersson som nummer 175. Hon är bokförd som inflyttad från Stenkyrka den 8/11, och flyttar in till "Fl.". Jag vet inte vad det är en förkortning av, men hon ska i varje fall finnas på sidan 43 i husförhörslängden.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3008) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Onsdag den 04 februari 2009 kl. 14.38
Tack för tipsen, Jörgen!

Hittade Brita Catharina i Visby Stadsförsamling AI:73 Hfl, 1866-1871, sid 43.
Det står ju också något väldig svagt i texten, ser ut som "..... Nilsson..... 1871 (eller 72). Längst ut på raden ser det ut som "N Fl 42".
Kan det möjligen betyda "Norra" och Folie 42??? Vad skulle det kunna vara för ett "Norra", "Nord".

Jag vet inte hur Visby var indelat på den tiden. Upptäckte i varje fall att i ovanstående Hfl stod innevånarna i bokstavsordning, A-Ö. Har dock inte hittat Brita Catharina under varken Andersson eller Nilsson, det året.

Kanske någon vet?

Hälsningar
Mari-Ann Nyman

(Ändrat av kontoinnehavaren den 04 februari 2009 kl. 14.42.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3189) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 16 februari 2009 kl. 19.19
Hej Mari-Ann,

Jag fick ett litet tips om att du inte fått något svar på din fråga här. Så.... :)

Jag tog en titt i Visby sfs AI:73 sid 43, och det är onekligen inte lätt att se vad det står med den svaga skriften.
Här är en bild (ljusare gick inte att läsa alls):

visby

Det står iallafall "hos Nilsson". Sedan är det ett svårtytt ord som jag inte alls kan fundera ut. Årtalet på slutet är antingen 1871 eller 1872.

Noteringen i flyttspalten, N Fl 42, betyder helt enkelt Nya Förhörslängden sidan 42. Och där finns hon också hos samma sjökapten Bachér (AI:75). Samma svaga och svårlästa notering finns även här. Hon flyttar till Fl 581, d v s samma längd sidan 581 (AI:76). Och därifrån till Bro 1873.

Det där "hos Nilsson" är ju lite skumt. Jag tittade i Stenkyrka AI:10 sidan 5, som hon kom ifrån 1871, och där är hon piga hos Peter Nilsson, arrendator i Prästgården. Kan det vara den Nilsson det handlar om i Visbys längder? Han flyttar med sin familj till Lummelunda 1872.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3191) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Tisdag den 17 februari 2009 kl. 11.57
Tack Lotta!
Jag har lyckats följa henne från Bro till Lokrume, sedan hem till föräldrarna i Tingstäde. Därefter flyttade hon till Visby igen, 1877 nr 9. Liksom tidigare hittar jag henne inte i Visby. Hon får i varje fall en oö dotter, Hulda Axelina, f 1880-03-23, under tiden i Visby. Flyttar så småningom hem igen och därefter till Amerika.
Hälsningar
Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3193) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 17 februari 2009 kl. 15.57
Då går vi till inflyttningslängden igen. Så här ser den ut 1877 (Visby stadsförsamling B:5):

Visby infl 1877

(Bilden från SVAR.)

Det finns alltså ingen hänvisning till sidnummer i husförhörslängden, men "Kl.R." lär väl vara Klintroten. Och enligt arkivförteckningen ska Klintrotens tredje kvarter finnas i AI:59.

Jag kan ju också ta med den beskrivning av husförhörslängderna (serien AI) som finns i landsarkivets förteckning för Visby stadsförsamling:
"I denna serie ingår även s.k. folklängder, vilka ej såsom husförhörslängderna är uppställda i topografisk ordning, utan alfabetiskt efter personernas efternamn. Det är att observera att tjänstefolk ofta står under sin arbetsgivares efternamn i dessa folklängder. När den första folklängden upprättades 1821 av Laurin var den avsedd som ett namnregister till husförhörslängderna. Så småningom blev dock de förra en ersättning till de senare. Redan den andra folklängden, som omspänner tiden 1827-1848, uppges innehålla alla icke bofasta personer, men i efterföljande folklängder synes icke några regler ha funnits för fördelningen av personer på de två olika typerna av längder. I landsarkivets forskarsal finns ett personregister till volymerna A I:1-37, A I:39-53, A I:70-71 samt A I:86."
Det lär väl vara dessa "folklängder" som avses med "Fl." i flyttlängden.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)