Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Gotland   >   Obestämd socken på Gotland   >  
Anna-Greta Qviberg, född 1823
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2999) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Tisdag den 03 februari 2009 kl. 22.44
Min mm mm är Anna-Greta Qviberg. Jag har lite osäkra födelseuppgifter på henne.
Hon är antingen född 1823-06-17 eller 1823-08-17 i Hall eller Hellvi.
Hittar inga Födelselängder för den tiden. Har heller inga föräldrar till henne.
Tacksam för hjälp med födelse och föräldrar, så att jag kan gå vidare bakåt.
Hälsningar
Mari-Ann Nyman
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3004) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 03 februari 2009 kl. 23.24
Hall hör till Hangvars pastorat, och Halls födda 1766-1882 ingår i Hangvars födelseböcker, men det är en lucka 1814-1831.

Hellvi hör till Lärbro pastorat, och Hellvis födda 1766 - 1839 ingår i Lärbros födelsebok C:1.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3009) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Onsdag den 04 februari 2009 kl. 15.21
Jörgen!
Har nu letat på dina tips, men tyvärr. Antagligen finns hon i födelseböckerna under 1814-1831. Otur!
Tack ändå!
Hälsningar
Mari-Ann Nyman
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3071) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anna Magnusson - Lördag den 07 februari 2009 kl. 22.33
Hej Mari Ann,
i Gotlands vigselregister hittade jag en Anna Margareta Qviberg från Ringvide i Lärbro, gift 1850 i Hellvi med sjömannen Christen Lindstedt. Är det din Anna Greta?

Vid den tiden finns ytterligare två kvinnliga Qvibergs i Lärbro som gifter sig, dom kommer dock från Takstens.

Mitt råd får nog bli att följa henne bakåt i husförhöret; hon bör inte ha varit så gammal när hon gifte sig och förr eller senare kommer du att hitta henne när hon bor hos sina föräldrar. Lärbro har husförhör för tiden och säkert register också när det är så pass sent.

// Anna :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3076) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Söndag den 08 februari 2009 kl. 16.10
Anna!

Visst är det "min" Anna Greta! Född 1823-06-17.
Jag hade redan uppgifter på henne fr o m - Lokrume AI:3 Husförhörslängd 1836-1849, sid 31 - och framåt i tiden. Hon var där piga vid Björnungs. Jag har dock svårt att läsa vart hon kom ifrån och vart hon flyttade.
Därför blir det stopp igen.

Hälsningar
Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3077) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 08 februari 2009 kl. 19.54
Om du kan lägga in en bild av den svårlästa husförhörslängden, så kanske också någon som inte har Genline kan se om det går att skingra dimmorna... :)

(Själv har jag Arkiv Digital och SVAR, men där finns den ännu inte.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3078) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 08 februari 2009 kl. 20.36
Här är en bild från Lokrume AI:3 sid 31, 1836-1849.

lokrume

Spalterna är från vänster till höger: Född, inflyttad från, utflyttad till.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3079) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 08 februari 2009 kl. 20.44
Hon flyttar 1845 till Stora Hammars, och finns i samma hfl på sidan 66. Därifrån flyttar hon 1846 till Fårö.

Var hon kommer ifrån är frågan. Jag är inte alls hemma på gotländska platser, men tycker det ser ut som Vassmund. Det finns ett Vassmunds i Östergarn, men om det är rätt...? :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3080) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 08 februari 2009 kl. 21.07
Hej Lotta

Att tyda platser på ett geografiskt område som man inte är känd kan vara vanskligt. Har en viss magkänsla för att det kan stå inflyttad från Väskinde 1843... (Det finns en gård i Väskinde socken som också heter Väskinds). Men om det är rätt är jag inte helt säker på

Hälsningar

Håkan

(Ändrat av kontoinnehavaren den 08 februari 2009 kl. 21.08.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3081) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Söndag den 08 februari 2009 kl. 21.23
Jag trodde också att det stod Väskinde, som är en socken. Jag kollade där, men hittade henne inte. Jag får kanske gå igenom husfören en gång till.
Just nu är jag uppe på Fårö och letar, det är över 200 bilder, så det tar nog en stund!!
Tack för hjälpen, alla, hittills. Speciellt tack till Lotta som la in bilden, jag vet faktiskt inte hur man gör!
/Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3082) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 08 februari 2009 kl. 21.24
Hej

När man forskar i de gotländska socknarna kan man ha stor nytta av webgotland.com/Gotlands genvägar.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3083) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 09 februari 2009 kl. 01.32
Om det ska vara ett sockennamn, så kan det nog inte vara något annat än Väskinde (Veskind). Det är dessutom en grannsocken till Lokrume.

Men det kanske är Väskinde pastorat som avses. Dit hör också Bro socken.

Dessvärre finns det varken inflyttningslängder från Lokrume eller utdito från Väskinde/Bro 1843.

Men det finns flyttattester från Väskinde/Bro. Om hon flyttade ut från Väskinde 1843, så måste hon ju ha flyttat in dit, om hon inte var född där. Och om den attest som hon hade med vid inflyttningen till Väskinde inte återanvändes vid utflyttningen, så ska den, om den är bevarad, finnas i Väskindes kyrkoarkiv. Många om blev det... :)

Flyttattesterna för både Väskinde och Bro finns i Väskinde HII:1 (1811-1838) och HII:2 (1839-1850).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3085) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Måndag den 09 februari 2009 kl. 13.33
Hoppsan!
Det var tur att jag läste Husförslängden en gång till. Hon flyttade aldrig till Fårö!
Jag skall leta på Väskinde nu.
/Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3086) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 09 februari 2009 kl. 14.56
Nu har jag hittat Anna Greta i Väskinde. Hon finns i AI:5 1828-1851. Tyvärr finns inga sidnummer, men i Genline är det GID: 2611.7.26200, bild 262 av 289.

väskinde

Gårdsnamnet överlåter jag åt Gotlandsexperterna. :)
väsk2

Hon kommer iallafall från Othem 1842. Så det är väl bara att fortsätta leta där....

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3087) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 09 februari 2009 kl. 15.44
Hej!

Det står Quie men det närmaste jag kan komma är Kviungs enligt Gotlands Genvägar

Kvie kan också betyda en mindre väg, en tvärväg till bygatan.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3088) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 09 februari 2009 kl. 15.45
Jag tror jag har hittat rätt familj i Othem.
AI:4 1825-1841, Othemars gård:
othem

Visserligen är inte Anna Gretas födelsedata riktigt rätt, men....
I nästa hfl AI:5 1842-1852, sidan 11, finns Anna Greta född 17/6 1823 i Hall. Systern Lisa Gustava Qviberg finns på samma sida och hennes födelsedata har också blivit ändrade, nu står det att hon är född 28/4 1828 i Rute.
Lisa Gustava flyttar till Rute 1844 och Anna Greta till Bro 1842.
Flickorna finns inte hos föräldrarna, så vart dom tagit vägen har jag ingen aning om. Det verkar som om den som gjort anteckningarna i AI:4 inte var så noga med när folk flyttade eller flyttade ut, eller vart.

Mvh//
Lotta

(Ändrat av kontoinnehavaren den 09 februari 2009 kl. 15.47.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3089) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Måndag den 09 februari 2009 kl. 19.18
Tack än en gång Lotta (och övriga)!
Kul att du hittade föräldrarna. Nu har jag lite att jobba med. Såg att de kom från Lummelunda 1831 till Othemars Gård. Jag börjar väl där och går bakåt.
Hälsningar
Mari-Ann
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)