|
Av Mari-Ann Nyman - Torsdag den 02 oktober 2014 kl. 14.47
|
Silte CI:1 1689-1704, sid 152 (vänster sida) Peder Larsson död i Silte, Hugleifs Nr 5, den 17 ................. Tacksam för hjälp att läsa texten Mar-Ann Nyman
|
|
|
Av Lotta Nordin - Fredag den 03 oktober 2014 kl. 10.52
|
Mari-Ann, det hade underlättat om du skrivit årtal också, och rätt bok. Men jag hittade det. I Hablingbo CI:1 (1697-1703) Bild 790/sid 151. Några ord har jag lite svårt att tyda, bl. a. vad som står i första raden efter 17 december och första fruns efternamn. 1695 nr 5 den 17 Dec. om -?- dödde i Hugleips gårdh Peder Larsson ibid. Föd till Hundelbos i Burs Ao 1632 wid S. Joh. Fadr: Lars, och Modr. Giertrud Hindelbos. Blef först gift till Rommuns i Habdom med Birgitta Diursdotter(?), lefde med henne något öfr 13 åhr, och hadde tillsam- mans 4 Barn. Kom sedan derifrån hijt till Hugleips i Silte, och blef andra gången här gift med Margreta Larsd. Lefde med henne 16 åhr, och hadde inga barn samman. Han war en Gud- fruchtig Man, from och stadigh. Begrofs den 21 Dec. på Kyrkio gården, och södre sijdan.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 03 oktober 2014 kl. 16.09
|
Om morgonen var det nog han dödde. Vad första hustrun heter är inte lätt att se. Det börjar väl på Di (om pricken över i inte bara är en fläck) och slutar på sdotter - men där emellan? Jag tycker mest att det ser ut som n2... Hur många namn börjar på Di?
|
|
|
|
Av Mari-Ann Nyman - Onsdag den 17 december 2014 kl. 11.22
|
Oj så tokigt det blev, jag ber om ursäkt! Tack för läshjälpen! /Mari-Ann
|
|
|
|
|