Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Gästrikland   >   Valbo   >  
Korsgård
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1576) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Fredag den 24 oktober 2008 kl. 09.48
Har i många år försökt att få grepp om en släkt som heter Korsgård. Olaus (Olof) Korsgård anländer till Sala 1822 från Valbo tillsammans med sin hustru Anna Cathrina Gribbenfeldt. Olaus skall vara född i Göteborg 1789 (har inte hittat honom i någon av de församlingar som finns på Arkiv Digital) och hustrun i Torsåker 1791. Tacksam om någon med tillgång till arkiv från Valbo kan ge mej information om vad som händer i Valbo. När kom familjen dit? Varifrån? Fanns det barn och var var i så fall dessa barn födda?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1624) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Onsdag den 29 oktober 2008 kl. 17.11
Fler frågor om Korsgård. Vem är Fredrik Fägerberg Korsgård? Nämns i en flyttattest från Garnisonsförsamlingen 1807.

Johanna Korsgård och Olof Nilsson Korsgård i ett register från Domkapitlet 1786?

Tacksam för evnetuellt svar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1625) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 29 oktober 2008 kl. 18.50
Hej Laila

Har du lite närmare uppgifter om var du har hittat dina Korsgårdar? T ex husförhörslängder, utflyttnings- och inflyttningslänger, gärna med sidnummer.
När det gäller Olaus(Olof) Korsgård och hans hustru, så finns det inte någon utflyttningslängd 1822 för Valbo, och husförhörslängderna har måååånga sidor. Varifrån kommer uppgiften att Olaus ska vara född i Göteborg?
Du skriver att Fredrik Fägerberg Korsgård nämns i en flyttattest från Garnisonsförsamlingen 1807. Vilken Garnisonsförsamling, det finns flera?
Och samma gäller när du skriver "Domkapitlet 1786". Vilket domkapitel och vilket register?

Jag har iallafall hittat Anna Cathrinas (Anna Cajsas) födelsenotis i Torsåker. Hon föddes 1791-01-22 i Wij(Vi) och föräldrarna var Vidrich Gribbenfeldt ifrån Christinehamn(lite osäkert) och Anna Cajsa Flinta. Källa: Torsåker C:4

Ursäkta om jag är besvärlig. :) Men det är svårt att hjälpa till att leta om man inte vet i vilken ände man ska börja.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1632) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Onsdag den 29 oktober 2008 kl. 23.38
Lotta
Ber om ursäkt att jag var så otydlig. Beträffande Olaus Korsgård fick jag för många år sedan ett papper från Bo Lindwall där han talar om ett manuskript som finns på Riksarkivet från slutet av 1800-talet som behandlar en del släkter i Sala, däribland resandesläkten Gripenfeldt som Olaus Korsgård var ingift i. Olaus skulle enligt Sala hfl vara född i Göteborg 1789, men Bo Lindwall, har inte hittat något om vilka föräldrarna var. Olaus hade en syster Ingeborg som enligt attest i Stockholm var född 1796, 24/12 i Göteborg. I manuskriptet står följande om Olaus Korsgård: Olaus Korsgård, bergsman i Sala, född 1789 i Borås där fadern lärer har varit guldsmed, flyttade från Valbo socken i Helsingland till Sala 1822, där han dog 1862.
Brevet är långt och jag tror att jag scannar det och skickar det i stället till dej.
Fredrik Fägerberg Korsgård hittar jag i Göteborgs Garnisonsförsamling och beträffande Johanna Korsgård och Olof Nilsson KOrsgård så är det Domkapitlet i Göteborg, 1786 EXH.1C/5 Arkiv Digital. Detta är bara ett register och jag antar att materialet finns på Landsarkivet i Göteborg. Tänkte besöka dem i nästa vecka och be att få se vad det finns där.

På den platsen jag bor, Naverstad sn, i Bullaren i norra Bohuslän, fanns det en familj Korsgård på 1750-talet som bestod av följande barn: Christian Korsgård, soldat vid änkedrottningens regemente, f. ca 1752, gift med Christina Tubin. En dotter föds i 1794 16/3 i Mo socken, som är en grannförsamling, och hon döps till Ingeborg.
Fredrik Korsgård f. ca 1755, soldat vid Stedingska regementet. G m Maria Johansdotter Moberg. En son Andreas föds 1795 13/2 i Sanne sn som ligger i Dalsland.
Johan Peter f. 1758 i Naverstad sn, dör ung.
Ingeborg, f. 1760 18/1 i Naverstad sn.
Johan Peter Korsgård f. 1762 19/8 i Naverstad sn. Gift med Katarina Olofsdotter, f. ca 1768.
Föräldrarna till dessa barn var Johan Korsgård f. ca 1721, borgare i Kungälv. Gm Anna Dorotea Andersdotter, f. ca 1722.
Det verkar som fadern i familjen försvinner och om hustrun och barnen står i marginalen "Borde ur förs." Sen är de borta. Yngste sonen Johan Peter återkommer vid den tidpunkt då Christian och Fredriks barn föds och bor i församling ett tag tillsammans med sin hustru men det verkar inte finnas några barn.
Ovanstående uppgifter kommer från Bo Lindwall vilka jag också har sett i respektive församlingars arkiv.

Mitt intresse för familjen beror på att min farmor var född Korsgård. Hon var dotter till Wilhelm Korsgård f. 1838, församling okänd. Han i sin tur var son till Wilhelm Korsgård f. ca 1784. Inflyttad i Naverstad församling från Skee ca 1828-1830. Denne Wilhelm hade ett förflutet i Skee med ett antal barn som uppenbarligen dör och då ger han sig iväg därifrån. Gifter sig med en ung flicka Anna Cathrina Kjellberg och i det äktenskapet föds då bl a "min" Wilhelm ca 1838.

Jag har letat i så många år och försökt att hitta ett eventuellt samband mellan Olaus och den gamle Wilhelm, f. 1784.
De barn som Olaus får tillsammans med Anna Katarina Gripenfeldt är födda i olika socknar ex vis Johan Olof 1812 26/5 i Söderala, dör ung
Christina fl 1813, d. 1813 6/6, d. i Söderala
Johan Olof f. 1814 i Sala i Järvsö, d. 1819 i Söderala
osv.
Olaus döper ett av sina barn till Wilhelm. Inget att barnen uppnår vuxen ålder.
Enligt Bo Lindwalls brev så gifter sig Olaus syster Ingeborg, som skulle vara född i Göteborg 1796, i Svea Artilleriregementes fs i Stockholm, 1813 27/4, med Lorens Flinta, f. 1774 25/12 i Överlövsta sn, d. ca 1832 i Norrtälje, Artillerist, Glas- och smideshandlare.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)