Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Hälsingland   >   Arbrå   >  
Lars Jansson Lilja, "obefintlig" polis?
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Lars Jansson Lilja, "obefintlig" polis? [äldre inlägg] 2011-04-11 15.42 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9106) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 11 april 2011 kl. 16.01
Nu börjar det hända spännande saker! :)

Vid Olof Olofsson står det i vänstra marginalen och överstruket: "Vargeringssoldat" och "Torp".
Under honom står det Smed, som tydligen var hans soldatnamn. Det som står till höger har du läst alldeles rätt.
Han finns i dödboken, F:1 bild 32(AD) 1804-1861, nummer 41 år 1816.

Efter hustruns namn står det "på Gefle fängelse". Var det hon som sköt? :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9107) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Måndag den 11 april 2011 kl. 16.09
Jag har faktiskt redan tagit fram och läst hans dödsnoteringar, och där står ju att han blev mördad rätt och slätt, plus en del annat som verkar peka på att han inte varit så alldles oförvitlig själv heller... Man undrar ju om det var hustrun som sköt - och varför?
Men vart tog alla barnen vägen - Olof f 1805 var ju bara 11 år när detta skedde.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9108) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Måndag den 11 april 2011 kl. 17.22
Jag håller på och försöker få reda på födelseuppgifter för hustrun till den mördade mannen, dvs Margret Jonsdotter, men går bet. Jag har tittat igenom 1777 års födda, och hittat två med namnet som liknar Margret. 1777-12-24 Margretha med far Esekil (vad det nu ska föreställa?, men inte är det Jon eller liknande) efternamn Jonsson, mor Margretha Jonsdotter...
Och 1777-02-19
Marg. (så står det bara; och med en präst som inte orkade skriva ut hela förnamnet så kan man väl inte vara säker på resten heller...)med far Olof Olofsson, mor Margareta Persdotter.
Vad föreslår du? Ingenstans i husförhörslängderna står det något om att kvinnan skulle komma någon annanstans ifrån heller, och födelseåret står ju väldigt distinkt överallt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9109) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 11 april 2011 kl. 18.22
Eftersom det bara står ett födelseår och inga datum på Margta, så kan det ju hända att hon är född någon annanstans. Försök hitta deras vigsel!

Vart barnen tar vägen hittar du i nästa hfl, AI:8a sidan 43, och där står också vad som hände med mörderskan Margta, för det var hon som sköt sin man.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9110) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 11 april 2011 kl. 18.49
Det var inte enbart Margta som straffades för mordet. Jag tog en titt i dödboken och där står att torparen Erik Larsson Gråberg i Mörtsjö blev halshuggen för mord och steglad 1818-06-26, och Margta Jonsdotter miste högra handen, halshöggs och blev bränd på bål samma datum för samma mord. F:1 bild 35(AD) år 1818, nr 22 och 23.
Spännande! :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9111) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Måndag den 11 april 2011 kl. 20.19
Ja det må jag verkligen säga! Man undrar vad som var orsaken till denna gärning, men det kan man ju aldrig få reda på. I alla fall så hittade jag som sista post för 1817 i nämnda dödbok, en uppgift: Torparen Gråbergs hustru Barbro Ersdotter i Mörtsjö, avled 65 år gammal, och på dödsorsak stod "Död på Gefle Slottsanstalt, delaktig i mord." Man blir ju nyfiken på vad som hade föregått detta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9112) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 11 april 2011 kl. 20.32
Jag skulle tro att det är noga utrett vid tinget, Arbrå tingslags häradsrätt. Det finns domböcker på mikrokort, och troligen så finns målet/-en flera gånger både i urtima och "vanliga" protokoll mellan 1816 och 1818. Du får kolla upp vad som finns hos SVAR.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9113) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Måndag den 11 april 2011 kl. 21.03
Ja det har du förstås rätt i! Jag har i alla fall fått fram vigseluppgifter som visar att dom gifte sig i oktober 1800 (första barnet föddes 1800) men tyvärr kan man säga, var båda från Larsbo, och det lär väl betyda Larsbo i Hälsingland, fast det finns ju på andra ställen också. Nu ska jag hoppa i badet, och i morgon ska jag iväg och operera ett öga (behövs, va - så dålig som jag är på att läsa saker och ting!)så det kanske dröjer innan jag hör av mig igen! Tack för mig så länge! Till dess skulle jag skulle vara jättetacksam om jag kunde få hjälp med vem Lars Liljas första utomäktenskapliga barn var, född 1925. (Jag har försökt men misslyckats. Se tidigare inlägg.) Tusen tack för allt så länge!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9133) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Torsdag den 14 april 2011 kl. 17.54
Ja, jag kunde naturligtvis inte hålla mig så länge, få se om jag träffar rätt på bokstäverna!
Jag försökte ju få tag i den där kvinnan Marta Katrina Eriksson och hennes barn född 1925 som hade Lars Lilja till far, men det gick ju inte alls. Nu har jag gått igenom en massa SCB-material: födde 1925 100021.84 och födde 1925 100021.85 dvs hela Gävleborg...men inte hittat någonting.
(Så hittade jag i SVAR förteckning över fångar som satt på Gävle slottsfängelse under 1816-1818 och där fanns ju mycket om de tre kontrahenterna som var inblandade i mordet på Olof Olsson Smed. Vilket var intressant men rätt obehagligt.)
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9217) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Tisdag den 26 april 2011 kl. 15.15
Ja nu var det snart två veckor sedan mitt senaste inlägg. Jag skulle vilja upprepa vad jag där sa: ...jag försökte få tag på den där kvinnan Marta Kristina Eriksson och hennes barn född 1925 som hade Lars Lilja till far, men det gick inte alls. Jag har gått igenom en massa SCB-material, födde 1925 100021.84 och födde 1925 100021.85 dvs hela Gävleborg, men inte hittat någonting. Lars Lilja var född 1880-12-01 i Arbrå och död 1950-06-12 också i Arbrå (fast han tidigare stått som "obefintlig" (fördes över dit 1928)... Varför står han som obefintlig - nånstans måste han väl befinna sig? Han avled ju där 1950!
Lotta hade hittat en notering om ett oäkta barn fött året innan det jag forskar kring, men den husförhörslängden finns inte i Genline (AIIa:5a).Noteringen fanns på sidan 220 i Hänsätter "1925-11-21 (eller 27) erkänt faderskapet till Marta Katrina Erikssons barn f 2/11-25".
Var hittar man dom??
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9219) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Tisdag den 26 april 2011 kl. 16.47
Hej Siv,
jag har inte en aning om var barnet och modern fanns. Dessvärre står det inte något i AIIa:5a heller - där erkännandet nämns - om var barnet föddes. Eftersom Lars Lilja hade en förmåga att "röra" på sig åt alla håll och kanter så är det ju hopplöst att försöka leta efter dom i någon födelsebok eller SCB:s avskrifter.
Ett sätt kan vara att försöka hitta något i barnavårdsnämndens arkiv. En sån sak som ett faderskapserkännande måste nog finnas där, om jag har rätt för mig. Det gäller bara att komma underfund med var "rätt" barnavårdsnämnd kan finnas... :)

Att han är "obefintlig" betyder bara att han har flyttat utan att begära flyttattest, så prästen vet inte var han tagit vägen. Finns gör han naturligtvis, men var?

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9220) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Tisdag den 26 april 2011 kl. 18.14
Tack för svar, Lotta!
Det måste väl finnas barnavårdsnämnder i varje församling, men såna papper finns väl inte inscannade kan jag tänka mig? Har inte sett nåt sånt i varje fall, SVAR kanske har, men dom har inte så mycket inscannat ännu. Jag kan ju försöka undersöka detta.
Jo jag förstod ju att ha stuckit iväg utan att begärt något papper på det, men det känns lite jobbigt att gneta igenom varenda husförhörslängd i hela Hälsingland för att leta efter honom, fast.... såna dumma saker har jag ju gjort förr.
Sivan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9221) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Tisdag den 26 april 2011 kl. 19.01
Han kommer tillbaka iallafall. :)

I Arbrå AIIa:6a (1929-1939) sidan 316 finns han på Norränge "s s 3"(vad nu det betyder), på det som kallas Försörjningshemmet (tidigare skrivet Ålderdomshemmet).
Där står att han "inflyttat" från Obefintlighetsboken 1938-11-22 och att han flyttar till N(ya) B(oken) sidan 316. Den boken finns inte på AD.
Inga andra anteckningar om honom där. Men i den s. k. Obefintlighetsboken kan det kanske stå mer, men den finns inte heller på AD.

Han var ju tydligen "befintlig" i Arbrå 1925 eftersom det står "Okänd 26, 27, 28" sedan "Gnarp ?" och sist "Obef.B 28" i flyttningskolumnen (AIIa:5a sid 220). Lite svagt i anteckningskolumnen står "Marmaverken" med annan stil, men vad som menas med det är inte lätt att veta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9223) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Tisdag den 26 april 2011 kl. 22.29
Nejmen vad bussigt! Jag ska genast kolla om jag har de där "böckerna" i annat fall får man väl försöka få tag på dom nån annanstans.
Jättesnällt att tipsa om det i alla fall!
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9250) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Söndag den 01 maj 2011 kl. 13.22
Tyvärr så finns varken AIIa:6a eller AIIa:5a i Genline, så jag har inte kunnat se det du berättade om. Någon obefintlighetsbok har jag inte sett här heller..
Betr. Liljas andra oäkta barn (som han erkände) så har jag en gammal syssling som också är släktforskare. och vuxit upp i Arbrå. Han säger att han hört att barnet var en son, och att denne senare köpte Godtemplarhuset "och visade Helan och Halvan för 35 öre"! Tyvärr kom han inte ihåg vad mannen hette, men skulle försöka ta reda på det. Han lär i alla fall vara född i Arbrå han också, jag kan inte fatta varför man inte kan hitta honom i "födde" där?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9255) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 01 maj 2011 kl. 15.50
Hej Siv,
AIIa:5 och AIIa:6 finns på mikrokort hos SVAR (för utlåning). Båda innehåller över 1300 sidor uppdelade i a, b, c och d.
Obefintlighetsboken som är aktuell heter AIII:1 och sträcker sig mellan 1890-1974, och den finns i original på landsarkivet i Härnösand. Hur den är in- eller uppdelad vet jag inte, men den period som är aktuell i ditt fall är mellan 1928 och 1938. Du får fråga landsarkivet! :)

Barnet - antingen det är en son eller dotter - behöver ju inte vara fött i Arbrå eller ens i Gästrikland (med omnejd). Det enda som står i hfl är ju att barnet är fött 1925-11-02 och att modern heter Marta Katrina Eriksson, inte någonting om var. Han/hon kan ju ändå ha hamnat i Arbrå senare i livet.
Att ta reda på vem som ägde Godtemplarhuset kan inte vara så svårt, lantmäteriet bör väl kunna bistå med det om man bara vet vilken fastighetsbeteckning det har och vilken tid det gäller.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9260) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Måndag den 02 maj 2011 kl. 20.08
Då får jag rekvirera mikrokort även beträffande detta.
Men jag har ett annat problem gällande soldaten Olof Löf f 1767-08-07 (Lars mm ff)i Mo, Hälsingland - ej hittat honom i födde. Död 1842-05-05 i Hänsätter, Arbrå F:1.
Gift 1793-10?-20: drängen Olof Olofsson med bondedottern Anna Eriksdotter i Nordsjö, E:1 s 19. I husförhör AI:5 Arbrå s 222 står Olof som soldat nr 40 Olof Löf med hustru Anna Ersdotter f 1755-09-11 och bl a sonen Lars f 1795-01-13 (Dvs Lars Olsson Krig som är Lars Liljas mormors far) Samma konstellation i Arbrå AI:7B sid 99. MEN...när man tittar på Lars Olsson Krigs födelsenotis, så står det 1795-01-(12?) i Hänsätter med fader soldaten Olof Löf och moder Karin Hansdotter! Hur hänger detta ihop???
Ser man på alla husförhör som finns med Lars Krig så är det samma födelsesiffror där 1795-01-13 så det bör ju vara samma person.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9261) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Tisdag den 03 maj 2011 kl. 12.22
Att det står Karin Hansdotter som mor beror nog enbart på att prästen har virrat till det lite. Det finns en Karin Hansdotter som är dopvittne och hon är också gift med en Olof. Det blev kanske lite för många "Olofs fruar" på samma gård för prästen. :)

Olof Löf och Anna Ersdotter gifter sig inte 1793-10-25 (sidan 19 E:1) utan 1792-10-26 (sidan 18 E:1). Anna är då änka efter soldaten Erik Ask i Hensetter.

Varifrån har du uppgiften att Olof Löf skulle vara född i Mo?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9263) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Tisdag den 03 maj 2011 kl. 22.30
Tack, Lotta! Det ante mig nästan att det var prästen som var "flokig" som vi säger häruppe!
Jag undrar också var jag fått det ifrån att Olof Olofsson Löf skulle vara född i Mo. Jag trodde det stod nånstans i något husförhör men har inte kunnat leta upp det igen. Eller också härrör uppgiften från någon av de anlistor som florerar på nätet. Dom får man se upp med, då dom aldrig (nästan) verifierar sina påståenden.
Från början hade jag skrivit att han var född i Jämtland, nämligen. Jag tror det stod i SVAR:s generalmönsterrullor att han var jämtlänning. Men det är ju som att leta en nål i en höstack om det är så... I generalmönsterrullorna står väldigt lite om gubbarna. Inga detaljer direkt. Suck. Det finns många församlingar i Jämtland. Törs man utgå från att det där med "jämtlänning" är rätt, tro?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9267) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Torsdag den 05 maj 2011 kl. 17.10
För att fortsätta med Larsson Krigs hustru Maria Persdotter Östberg f 1794 så undrar jag över hennes far. Jag har trott att det var Husman Per Olsson Östberg f 1757 (i Gävle?) död 1823-05-11 i Backa. Arbrå, vilket framgår av alla husförhör där Maria Persdotter Östberg står med såsom barn. (Däremot står det inte där att han var född i Gävle.)
Modern är Anna Larsdotter f 1755-07-11 i Backa, död 1837-02-02. När jag i dag skulle leta fram vigseln med Marias far Per Östberg, så hittade jag i stället i Arbrå E:1 1778-05-31 "d 31 vigdes sågkarlen vid Lottefors Pehr Rudolphson (har jag läst rätt?)född i Lillhärjedal (torde vara Lillherrdal?) med soldats dottern Anna Larsdotter Aborre i Hensätter."
Jag kanske skulle tala om, att jag tittat i Arbrå Döde,begr. 1745-1805 E:1 mellan åren 1778-1794 för att se om Pehr Rudolphson avlidit och änkan möjligen gift om sig, men hittade inget.
Hur hänger detta ihop? Tacksam för svar!

(Ändrat av kontoinnehavaren den 05 maj 2011 kl. 20.33.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9269) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Torsdag den 05 maj 2011 kl. 20.32
Hejsan,
är du säker på att det är rätt brudpar du har hittat? Och varifrån har du fått namnet Olsson på Per Östberg?

Jag har inte tid att kolla så mycket just nu, men du får följa dom i hfl bakåt från det att du har dom säkrade i Arbrå. En längd i taget! :)

Per Östberg och Anna Larsdotter verkar ha flera barn som inte är födda i Arbrå?. Har du undersökt det?

Vi hörs (eller skrivs kanske man ska säga :)).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9270) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Torsdag den 05 maj 2011 kl. 22.13
Hejsan Lotta!
Det där med "Olsson" hittade jag hos Jan Eurenius sida på nätet, varfirån det kommer syns inte just där i alla fall. Han bör ha haft en far som hette Olof, men det redovisas inte i Eurenius anor. Där står i alla fall att dom gifte sig 1778-05-31. Och det datumet hittade jag alltså en annan gubbe som brudgum... Jag försöker ju kolla av alla uppgifter så långt det går. Vad som gör mig fundersam är också att det dröjer ända till elva år efter giftermålet, innan barn börjar komma. Anna gifte sig när hon var 23 år gammal, men blev 36 innan hon fick barn första gången? Inte så vanligt på den tiden. Hon blev 47 när hon fick det sista.
Jag har tittat och tryckt ut husförhör AI:5 1794-1802 sid 83, AI:7A 1807-1817 sid 84 och AI:8A 1817-1824 sid 109 (något för 1803-1806 finns inte) tyvärr står det ingenstans i dessa husförhör var folk var födda och inte heller när de gifte sig. Att Anna Larsdotter var dotter till en soldat som fått namnet Aborre är jag helt säker på, jag har mycket papper på Aborren, så det stämmer nog. I vigselnotisen med den "felaktige" brudgummen står hon ju också mycket riktigt som soldatdottern Anna Larsdotter Aborre.
Jag skulle kunna tänka mig att hon gifte sig med sågkarlen Pehr Rudolphson, var gift med honom några år men de fick inga barn, endera dog han eller försvann på annat sätt, och då gifte hon om sig med Östberg. Men det vill man ju få bevisat!
Jag ska börja titta i husförhören från början (dom börjar 1747 men sen kan det vara någon lucka också) och leta efter födelseåren på de inblandade parterna!
Hälsningar Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9273) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 06 maj 2011 kl. 13.49
Nu ska vi se... :)

Först och främst, glöm Jan Eurenius sida! Forska själv istället! :)
Eurenius skriver att Per Östbergs och Anna Larsdotters alla barn är födda i Backa, Arbrå. Det stämmer inte alls, åtminstone inte dom år som står i hfl och på hans sida att dom är födda.
Anna f. 1784, Gertrud f. 1786, Lars f. 1789, Margta f. 1791, Maria f. 1794 och Karin f. 1797 finns inte med i Arbrås födelseböcker. Det yngsta barnet Per f. 1802 finns visserligen i födelseboken men där står att föräldrarna är Per Rudolph och Brita Olsdotter i Hensetter. Eurenius skriver att Per är född 1802-07-26, men enligt födelseboken är han född 1802-05-26 (C:3a 1788-1861 sid. 178).
Att fadern kallas Rudolph kan ju tyda på att det är rätt person som även finns i vigselboken 1778.

Den Anna Larsdotter (Aborre) som gifter sig med sågkarlen Per Rudolphsson 1778-05-31 finns i Änga på sidan 64 i Arbrå AI:3 (1777-1783). Där står att hon gifter sig med Per Rolfsson och flyttar till Lokefors 1778. I vigselnotisen står att han kommer från Lokefors. Var tusan finns detta Lokefors?

I AI:5 (1794-1802) sid. 83 verkar det som om familjen finns första gången i Arbrå med alla barnen(jag har inte letat igenom hela hfl), så dom bör alltså ha kommit till Arbrå någon gång mellan 1798 och 1802.

Och visst finns det husförhörslängder för åren 1803-1806, eller egentligen 1802-1808(1807), Arbrå AI:6a och AI:6b. I AI:6a finns familjen på sidan 82.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9276) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Fredag den 06 maj 2011 kl. 15.56
Hejsan igen!
Jo jag forskar nog själv allt vad tygen håller, men ibland när man inte får fram något så kan det vara idé att leta på Internet. Det har hänt att jag skrivit in ett namn och ev årtal i sökmotorn på Google, och fått upp en hel massa uppgifter, vilka man naturligtvis får lov att kolla upp ordentligt. Vilket jag alltså gör nu!
Den kvinna som heter Brita Olsdotter och ska vara mor till Per född 1802, kan inte vara mor till Lars´farmors mormor Maria Persdotter Östberg!
De husförhör på familjen jag har sett och tryckt ut, står ju klart och tydligt att husfadern heter Pehr Östberg , f 1757, hustru Anna Larsdotter f 1755, sedan står Arbrå AI:5 sid 83 fem barn födda 1796, 1789, 1791, 1794, 1797, ingen född 1802. Dom står konstigt nog inte i kronologisk ordning.
I husförhöret 1807-1817 står sonen Per med, född 1802, men överst står husman Per Östberg f 1757 och under honom hustru Anna Larsdotter f 1755. Barnen födda 1794, 1797, och 1802 finns med där. (Marias oäkta dotter Anna bor där också än så länge, sedan gifter sig ju Maria med fadern Lars Krig)
Dottern Maria som är född 1794 är Lars Liljas farmors mormor. När denna Maria får dottern Anna 1816-07-19, står hon som pigan Maria Persdotter Östberg. (Arbrå C:3).
I Döde står: Husman Per Östbergs änka Anna Larsdotter i Backa (dog av ålderdom, 82 år 1837-02-02) Per Östberg dog själv 1823-05-11 vid 66 års ålder.
Att Per Rudolphson kan bli Per Rolfsson är väl en omskrivning man sett exempel på tidigare. Lokefors tror jag ska vara Lottefors - det finns häruppe; jag bor faktiskt bara ett par kilometer därifrån! Jag håller på och letar i husförhörslängderna som bäst (?).
Jag måste också titta om det finns fler "Lars Aborrar" som har en dotter som heter Anna Larsdotter, men det förefaller inte sannolikt?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9278) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 06 maj 2011 kl. 16.11
Attans att man ska läsa så galet, inte undra på att jag inte hittade platsen hur jag än letade. :)
När du sa Lottefors så gick det ju galant att hitta familjen. I Bollnäs AI:3b (1777-1782) finns dom i Lottefors på sidan 48, och då har dom en son Lars född 1780 också. Per kallas där Rolfsson.

Då är det ju bara(!) att leta upp alla barnen i födelseboken. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9280) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Fredag den 06 maj 2011 kl. 21.49
Attans karlskrälle!!! Har han inte gått och bytt efternamn helt plötsligt! (Då behöver jag ju inte försöka ta livet av honom , men vilket jobb med att få reda på det...)
I husförhör AI:4B i Bollnäs står det: Per Rolfsson och med lite svagare bokstäver ovanför efternamnet: Östberg...jag trodde inte mina ögon! I nästa husförhör AI:6B har han tagit steget fullt ut och heter rätt och slätt Per Östberg. Ja då var det ju ett problem mindre! Tack för hjälpen. Men jag lär väl höra av mig igen vad det lider!
Sivan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9340) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Måndag den 16 maj 2011 kl. 10.01
Hej igen!:)
Jag har hållit på och letat efter Per Rolfsson Östberg i Födde, död C:1 Lillhärdal, Jömtland, och hittat honom på sid 118 ?.
Av de 16 barn som föddes det året, har jag sett en som sticker ut med faderns förnamn - fadern heter Rolof Ersson. Per har ju hetat både Rolofsson, Rudolphsson och Rolfsson, vilket inte är vanligt i såna här sammanhang. Har du möjlighet att se vad det står på den bilden? Jag tycker det står: den 18 september döptes Pehr
Föräldrar: Drängen Rolof Ersson och dess hustrtu Gertru ????dr i Orrmo. Född den 16 ejudem kl 5 om morgonen. Testes: (och så står uppräknat dessa, vilka kom från Sunnanå, Orrmo och Östansjö.)
Tyvärr finns det husförhör endast 1706 och därpå ett långt hopp till 1808...så där finns inte mycket att hämta. Inte i Genline i varje fall. Vad tror du om detta?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9342) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 16 maj 2011 kl. 10.30
Hejsan!

Jo, du har säkert hittat alldeles rätt Per, född 1757-09-16. :)
Modern heter Persdotter.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9346) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Måndag den 16 maj 2011 kl. 12.18
Tack för det!
Jag vart lite tvehågsen när jag började titta på namnet Pehr. Jag tyckte att P:et såg ut lite som ett L, för när man såg ordet Pigan så såg det P:t ut annorlunda. Ja dessa bokstäver kan ju se ut lite hur som. Tittar man i Läsebok för släktforskare så ser man ju att samma bokstav kan se ut på ett flertal sätt...
Jag har anmält mig till en kurs i texttydning på forskarföreningen Släkt och Bygd här i Bollnäs i höst, få se om man kan få lite nya insikter.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)