Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Medelpad   >   Njurunda   >  
Johan Mikael Vestin, född 1824, och hans hustru Elisabet Christina Röding, född 1822
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9570) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jonas Gidlund - Onsdag den 15 juni 2011 kl. 23.57
Jag har kört fast igen i min forskning.

Jag söker Johan Mikael Vestin som skall vara född i Njurunda 1824-07-22

Jag finner honom om jag går bakåt i tiden.
Han fanns med fru Elisabet Röding i Härnösand AIa:15b s 426 samt i AIa:14b s 290 och angavs komma från Svartvik 1864-01-11. I svartvik hfl AAI:1 s 39 återfinns han och anges komma från Västernorrland men i Härnösand angavs han komma från Njurunda.

I Njurunda återfinns en familjen Vestin (tror jag det står iallafall) på sid Njurunda AI:4 s 89 men där anges Johan Michael vara född 1824-07-11 och inte 22 som det står i Härnösand.
Jag lyckas inte finna familjen i nästa hfl. Kan det vara rätt person?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9571) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jonas Gidlund - Torsdag den 16 juni 2011 kl. 00.14
Lyckas inte heller få någon klarhet i vart hans fru Elisabet Röding kommer från. I Härnösand anges hon komma från Alnö men hon finns inte med i födelsebok på Alnö. Hon anges i Svrtvik komma från Östersund men inte heller där finner jag henne.

/Jonas
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9572) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Torsdag den 16 juni 2011 kl. 12.44
Hej Jonas,
du måste följa familjen i alla husförhörslängder, både bakåt och framåt, för att se om det är rätt personer. Och så underlättar det lite om du uppger rätt sidnummer... :) I Svartvik AAI:1 finns dom på sidan 3a, inte 39.

Njurunda ligger i Västernorrlands län, så det står helt rätt i Svartvik om Johan Mikaels födelseort.
Ett tips för att hitta dom är att söka upp födelsenotiserna för barnen, och dom finns i Njurunda födelselängder. Äldsta sonen, Johan Erik, född 1848-05-20 finns i Njurunda C:3 sidan 572(1), och han är född i Svartvik.
I Njurunda AI:6 sidan 349 finns familjen, och där tror jag att prästen "krånglat till" Johan Mikaels födelsedata. Om du tittar i nästa hfl, AI:7 sidan 331, står det att Johan M är född i "Helljom", och det stämmer ju bra med den Johan M som är född i Helljom, Njurunda 1824-07-11 enligt C:3 sidan 134.

Elisabet Christina Röding kan vara lite knepigare, men i Njurunda AI:6 står det att hon är född i Alsen. I Alsen C:2 sidan 75 finns en Christina som är född 1822-09-19, dotter till skrivaren Erik Röding. Antingen har datumet blivit fel i Njurundas böcker, eller så är det fel Christina. Du får kolla upp familjen i hfl i Alsen och se vart hon tar vägen.

I hfl står att Johan M och Elisabet C gifte sig 1848, och dom finns i Njurunda vigselbok, C:3 sidan 517, vigda 1848-03-15 och båda kommer då från Svartvik.

Mvh//
Lotta

(Ändrat av kontoinnehavaren den 16 juni 2011 kl. 14.23.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9576) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jonas Gidlund - Fredag den 17 juni 2011 kl. 11.14
Jag lyckas finns Röding i ut - och inflyttningslängden till Tuna.
Elisabet Röding flyttade in tillsammans med Sofia Röding (Tuna BI:1 s 18). Jag ser dock inte vad det står för angiven ort de kommer från.
Kan någon tyda vart de kommer ifrån?

I Alsen finns hon inte.

/Jonas
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9577) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 17 juni 2011 kl. 11.28
Det börjar på "Nju" i varje fall. Resten är inte så lätta att tyda - men man kan ju alltid gissa på någon förkortning av "runda"... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9578) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 17 juni 2011 kl. 11.35
1843 12 november kommer Sofia och Elisabet Röding från Njurunda till Tuna, B:1 uppslag 18(vänstra sidan).

Jag lyckades hitta familjen genom att söka på deras bror, Johan Olof Röding, som är fadder när Johan M och Elisabets äldsta son döps. Då står att han finns i Ortsjön, Njurunda, och det gör han. Enligt hfl gifte han sig 1840, men det stämmer inte riktigt, han gifte sig 1839 och då kom han från Svartvik.
I Svartvik i Njurunda AI:5 sidan 348 finns hela familjen, Erik Röding, hustrun Brita Catharina (Sjölund) och barnen Elisabet Christina, Sofia Catharina f. 1825, sonen Johan Olof f. 1817.

Sofia Catharina är född 1825-04-19 och finns i Alsen C:2 sidan 93, så det är säkert rätt Christina som föds där 1822 som jag nämnde ovan.
Datumen har blivit fel även på Sofia i Njurunda AI:5. Där står att hon är född 1825-05-01, men det är inget att haka upp sig på. :)

Tyvärr kan inte jag heller hitta familjen Röding i Alsens husförhörslängd.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9579) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jonas Gidlund - Fredag den 17 juni 2011 kl. 11.57
Jag hittade iallafall Eric Röding född 1785, i Alsen hfl AI:4 s 167 under familjen Olofsson i Röde.
Han finns inte med hos familjen i nästa hfl.

Nu har vi alltså lyckas koppla både Christina Elisabet och hennes syster Sofia Catharina till Alsen och även funnit en Eric Röding där född samma år som han i Svartvik. Känns som vi kommit rätt. :-)

Det är ju jätteroligt att leta i kyrkböckerna. Man känner sig som en detektiv. Jag måste bara försöka förfina mina kunskaper men tackar återigen för hjälpen.

/Jonas
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9580) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 17 juni 2011 kl. 13.02
Vad bra! Då har du ju hittat hans far, mor och syskon också. :) Han står som son på den sidan, alltså son till Nils Olofsson.

Jag har hittat en liten ledtråd till. I Frösö födelsebok, C:2 sidan 220 (bild 118, finns hos SVAR) finns Nils Erik, född 1814-10-10, döpt 10-11, son till soldat Erik Röding och hustru Brita Cajsa Sjölund. Det måste ju vara den Nils Röding som står med i Njurundas hfl AI:5. Det står Östersund i marginalen vid notisen också, så troligen var han född där.
Jag letade efter Johan Olof också 1817, men han finns inte i födelseboken för Frösön eller Östersund.

Visst är det kul att försöka klura ut hur och var man kan hitta det man letar efter. Jag tycker nästan det är roligare ju knepigare det är. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9581) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 17 juni 2011 kl. 13.07
Och är man riktigt uppmärksam, vilket inte jag var, så ser man att både hans farfar och farmor också finns där - i Alsen AI:4. :)

Det står "studiosus" vid Eriks namn, och något under som jag inte blir riktigt klok på vad det kan vara.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10766) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mathias Moberg - Torsdag den 17 november 2011 kl. 22.12
Hej Jonas

Får man fråga vad du har mer på Johan Mikael Westin, samt din koppling till honom? Jag har även hans far Johan Eric Westin f 1795, men där har jag kört fast (Johan Michael Westin - Njurunda kyrkoarkiv, Förhörsböcker, SE-HLA-1010136-A I-4 (1826-1836)). Så om du har mer eller om någon annan kan komma längre vore jag tacksam! Jag är släkt med Johan Eric i rakt nedstigande led. När det gäller röding sidan har jag kommit i princip lika långt.

Mvh

/Mathias
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14274) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mikael Lejdeby - Lördag den 12 oktober 2013 kl. 20.57
Hej!

Studiosus betyder att han studerar vid någon skola, troligen i närmaste stad.

Erik Röding var soldat på Frösön och senare skrivare i Alsen.

Har någon lyckats hitta Brita Catharina Sjölunds föräldrar? Kan hon komma från Östersund?

Med vänlig hälsning

Mikael Lejdeby
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)