|
Av Martin Brandt (Martinb) - Måndag den 26 januari 2009 kl. 20.44
|
Hej! Anders Jönsson och hans hustru Hanna Davidsdotter, var är dom födda? Kan någon läsa? Anders Jönsson står det Qv tycker jag... Kvidinge? Hanna Davidsdotter trodde jag först det stod Bjuv på.. men alla andra Bjuv på sidan slutar med f.. Biuf.. jag ser inget f här Källa: Bjuv Kat:1 sid 236 (1714) från Arkiv Digital Någon som kan tyda? tackar /Martin
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 26 januari 2009 kl. 21.12
|
Ja, det kan nog vara en förkortning för Qvidinge. Kvidinge är nästan en grannsocken till Bjuv. Och på nästa rad kan det stå Biör, även om det saknas en krumelur över ö (eller i). Björnekulla är en grannsocken till både Bjuv och Kvidinge.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 26 januari 2009 kl. 21.32
|
Sitter och funderar på om det skall stå Bara S (S=socken) Qv S kan vara en förkortning av Kviinge, Kvistofta och Kvidinge (S = socken).
|
|
|
|
|
Av Martin Brandt (Martinb) - Fredag den 29 juni 2012 kl. 10.18
|
Upptäckte idag att det bor en Länsman David Christensson i Kvidinge.. kan dock inte i mtl eller kat finna någon dotter Johanna/Hanna.. men han är ju en tänkbar pappa även om det mer ser ut som Hanna ska vara född i "Biorn", men det finns ingen David i Björnekulla eller Västra broby. (Ändrat av Martinb den 29 juni 2012 kl. 10.19.)
|
|
|
|
|