|
Av Anders Olsson (Aols) - Tisdag den 23 februari 2010 kl. 16.18
|
Hej Jag har bestämt mig för att forska i min släkt. jag vet inte vilken församling Mjönös i Kristianstad kommun tillhör, eller vilken socken. Vad gällde i slutet av 1800 talet?
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 23 februari 2010 kl. 18.51
|
Hej Anders, Mjönäs är en gård i Everöds församling. Jag har tittat i 1800-talets kyrkböcker men inte hittat den där. Vet du hur gammal gården är? Mvh// Lotta
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 23 februari 2010 kl. 19.23
|
Ja, enligt CD:n "Svenska ortnamn 1999" är Mjönäs en gård i Everöds socken. Men det finns också Norra och Södra Mjönäs, som man inte hittar om man bara söker på Mjönäs. Och de utgjorde tillsammans byn Mjönäs i Vånga socken. Om jag tolkar gamla kartor rätt, så hörde Mjönäs i Everöds socken ursprungligen till byn Lyngby i samma socken, och verkar att motsvara ett skifte som kom till vid laga skiftet i Lyngby år 1831.
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 23 februari 2010 kl. 19.39
|
Och i Vånga finns Norra och Södra Mjönäs med i husförhörslängdernas register. Då gäller det bara att försöka lista ut vilket av "Mjönäsarna" det är, båda - eller rättare sagt, alla tre! - ligger i Kristianstad kommun. (Ändrat av Lotta den 23 februari 2010 kl. 19.41.)
|
|
|
Av Anders Olsson (Aols) - Onsdag den 24 februari 2010 kl. 09.55
|
Tack för hjälpen, jag avser det Mjönäs som ligger vid sjön Immeln. Det måste ju vara Vånga Socken
|
|
|
|
|