Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (övrigt)   >   Obestämd socken i Skåne   >  
Anna Andersdotter/Christiansdotter, f 1775 - var?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15580) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Torsdag den 12 februari 2015 kl. 12.17
Hej,

Ivetofta AI:3 (1818-1826) Bild 238 / sid 233 (AID: v99693.b238.s233, NAD: SE/LLA/13191)

Här står det att min ana på andra raden, Anna Andersdotter, är född i Oppmanna 1775, har ej lyckats hitta någon födelsenotis.

Det tidigaste jag hittat henne är i Mjällby enligt följande sida: Mjällby AI:1 (1804-1814) Bild 410 / sid 75 (AID: v96406a.b410.s75, NAD: SE/LLA/13269)

Här anges hon heta Christiansdotter och antecknat står i marginalen "Oppmanna". Hon är även 1820 dopvittne för John Trulssons och Botil Johnsdottesr barn i Siretorp, Mjällby ("Susc. Bond. Hans Olssons H. Anna Christians d-r i Åby, Ifvetofta S-n.") och kallas då också Christiansdotter, men annars Andersdotter.

"Problemet" Anna Andersdotter har förblivit olöst sedan jag började forskade, skulle gärna vilja hitta hennes föräldrar. I olika omgångar har jag provat att lägga ut efterlysningar men inte lyckats få napp! Jag tänkte erbjuda en morot om någon vill göra ett seriöst försök. Så jag erbjuder en "hittelön" om någon lycka hitta föräldrarna med bra bevis eller stor sannolikhet, på lika många kronor som årtalet hon anges vara född i husförhöret (1775)!

För övriga uppgifter omkring se: http://brandt.slektforskning.se/Anna+Andersdotter-6d7d7f5d

Vem är hennes föräldrar? :)

mvh
Martin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15583) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 12 februari 2015 kl. 17.54
Lite knepigt med att det är olika patronymikon. Jag antar att du har studerat dopvittnen när barnen döps.
Ta en titta på nedanstående dopnotiser och se om du får ut något vettigt av det:

1802-01-26 / Nilla / Håkan Christensson / Grödby / Elna Andersdotter / Ivetofta
1815-05-25 / Anna / Pehr Nilson / Årup / Anna Andersdotter / Ivetofta
1845-09-27 / Sven / Håkan Ingemansson / N-o 12 Ifvetofta / Elna Nilsdotter / Ivetofta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15584) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Torsdag den 12 februari 2015 kl. 18.15
Hej,

Fick följande av min vän Markus Gunshaga som gav det ett försök och har kommit en bra bit på vägen i eftermiddag:

"Såå, nu har jag kikat lite och har åtminstone lyckats följa henne tillbaka till 1793, verkar det som. Pigan Anna Christiansdotter, "född 1776 uti Oppmanna Sochn", flyttade 1793 från Oppmanna till Jämshög, och fick 1797 28/9 prästsedel till Gammalstorp (Gammalstorp HII:2 (1785-1799) Bild 3110 / AID v559411.b3110).

Efter lite petande i Oppmannas mantalslängder och kyrkoböcker hittade jag en volontär Christian Wittenberg (Wickenberg) i Oppmanna, som tillsammans med sin hustru Kierstin Olsdotter efterlämnade tre barn, enligt bouppteckningen efter henne i Oppmanna 1783 18/11 (Villands häradsrätt, v158617.b1480.s31). De tre barnen är sonen David på 9e året, "och döttrarne Anora och Gunill på 7de året gamla". Det står verkligen Anora, liksom på fler ställen i bouppteckningen men vad är detta för namn? Kan det vara en felskrivning, eller sammandragning av ett dubbelnamn? Man har ju sett att Anna Catharina ibland har blivit Annika osv. Åldersmässigt passar det ju annars perfekt med "din" Anna Christiansdotter, men jag lyckas inte hitta dessa två döttrar i Oppmanna födelsebok 1775-1777, så de verkar vara födda någon annanstans. Det tidigaste barnet jag kan hitta till Christian Wickenberg är en dödfödd son född 1779 11/8 i Oppmanna.

Nåväl, volontären Christian Wittenberg gifter om sig 1785 20/1 i Oppmanna med "dess hushållerska Ingar Persdotter i Söndraby", man hittar familjen i Oppmanna mantalslängder under Söndraby bys samfällda grund 1785-1799, och de har hela tiden fyra barn t.o.m. MTL 1793, men fr.o.m. MTL 1794 finns bara två barn kvar. Detta passar ju perfekt tidsmässigt då "din" Anna Christiansdotter sägs lämna Oppmanna. Sista spåret av familjen i Oppmanna hittar jag än så länge i mtl. 1799, då i Söndraby bys samfällda grund bor "Ihs avskedad volontär Wittenbergs hustru Ingar".

Det som gör mig tveksam är varför hon kallas Andersdotter? Och kan "Anora" i bouppt. 1783 vara identisk med din Anna? Jag kan i varje fall inte se att någon "Anora" har dött i Oppmanna (DDSS) som dotter till Wittenberg, ej heller andra passande A... Wittenberg varken i DDSS eller i Blekinge SF:s attestregister (http://www.blekingesf.se/vara-register/attestregistret).

Däremot hittar jag dottern Ingrid Catharina Wittenberg född 1787 som flyttade till Gammalstorp 1804 (v559412.b2180), och Gunela Wittenberg som flyttade från Oppmanna till Kristianstad 1794, och vidare till Karlshamn 1796 - hon anges då vara 20 år och född i Oppmanna, vilket alltså inte stämmer. (SVAR Bildid: C0057582_00400). Hon kallas Gunild Wittenberg då hon vill gifta sig med sjöfararen Per Gustaf Platin 1808, och omnämns i Inrikes tidningar 1808 16/2, 24/2 och 8/3 (http://magasin.kb.se:8080/searchinterface/page.jsp?issue_id=kb:315192&sequence_number=7&recordNumber=&totalRecordNumber=)."

Frågan är bara om det kan bekräftas ;-) Får kanske dela min belöning om någon annan lyckas bekräfta ovanstående hehe :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15585) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Torsdag den 12 februari 2015 kl. 18.37
Kan tillägga att Christian Wittenberg och Kerstin Olsdotter gifte sig ca 1772 enligt hennes dödsnotis (1783-11-13) som på ddss.nu heter:

"född i Silfwe, af Silvitsborgs Sockn, af Åboen Olof Jonsson, ock Hustru Berta [textlucka] dotter, gift med bem-te Wittenberg på 11 året, afladt 7 Barn, 3 Söner ock 4 döttrar, 1 Son ock 2-ne döttrar lefwa, död efter öfwerstånden Barnsbörd"
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15586) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 12 februari 2015 kl. 19.04
Födde DDSS

1779-08-11 * / Christian Wittenberg / Sundraby / Kirstin Olufsdotter / Oppmanna
1781-04-06 * / Christian Wittenberg / Sundraby / Kirstin Olofsdotter / Oppmanna
1783-10-30 * / Christian Wittenberg / Sundraby / Kierstin Olufsdotter / Oppmanna
1785-02-01 / Johannes / Christian Wittenberg / Sundraby / Ingar Pärsdotter / Oppmanna
1787-06-11 / Ingrid Catrina / Christian Wittenberg / N-o 13 S. By / Ingar Persdotter / Oppmanna
1791-12-01 / Christina / Christian Wittenberg / Sundraby / Ingar Persdotter / Oppmanna
1793-10-14 * / Christian Wittenberg / S. By / Ingar Persdotter / Oppmanna

Vigde DDSS

1785-01-20 / Christian Wittenberg / Ingar Pärsdotter / Oppmanna

1824-07-13 / Pehr Jönsson / Mörkhult i Ousby Socken / Gunnil Wittenberg / Öfraryd / Örkened

1841-01-20 / Johan Ludvig Gottlieb Bahrendts / Jemshög / Helena Wickenberg / Listerby / Listerby

Döde DDSS

1820-02-22 / Johan / * / Ingr. Wittenberg / moder / Karlskrona Amiralitet
1779-08-11 / * / S-by / Christian Wittenberg / fader / Oppmanna
1781-04-06 / * / Sundraby / Christian Wittenberg / fader / Oppmanna
1783-10-30 / * / Sundraby / Christ. Wittenberg / fader Oppmanna
1783-11-13 / Kirstin Olufsdotter / Sundraby / Christ. Wittenberg / make / Oppmanna
1792-01-24 / Christina / Sundraby / Christian Wittenberg / fader / Oppmanna
1793-10-14 / * / Sundraby / Christian Wittenberg / fader / Oppmanna
1804-04-02 / Hedvig Scharlotta / Åhus / Gunnela Wittenberg / moder / Åhus
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15587) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Fredag den 13 februari 2015 kl. 13.19
Tror jag har hittat en mycket mycket stark indikation på att Markus forskning stämmer.

Enligt flyttningsattesten som Markus hittade så flyttade Anna Christiansdotter, född 1776 i Oppmanna till Jämshögs pastorat där även Näsums socken ingår. Jag hittade i nattvarslängderna för Näsum "Anora Christiansdotter" i Näsum nr 6. Samma namn som står i bouppteckningen! Enligt de något svårlästa kolumnerna så är hon först noterad för nattvarden 1794. Enligt flyttattesten flyttade Anna Christiansdotter till Jämshögs pastorat 1793!

Källa: Näsums kyrkoarkiv, Längder över nattvardsgäster (kommunionlängder), SE/LLA/13290/D II/2 (1791-1808), sid 5 (bildid: C0061395_00011 på Svar)

Detta tyder starkt på att Anora Christiansdotter (med det ovanliga namnet) i bouppteckningen efter Christian Wittenberg är identisk med Anna Christiansdotter i utflyttningsattesten som ju bör vara min Anna!

mvh
Martin

(Ändrat av kontoinnehavaren den 13 februari 2015 kl. 14.02.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15588) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Fredag den 13 februari 2015 kl. 14.45
Hittade "Annora" igen lite längre fram i samma längd, sista nattvarden där var 1796, enligt attesten flyttade Anna Christiansdotter ut från Jämshög 1797! :)

Får nog anse att problemet med Anna Christiansdotter är löst! Wohoo! Kan ju inte bli bättre än hittelön till en god vän! :)

Tack för anteckningarna, dom kommer jag också ha nytta av! :)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 13 februari 2015 kl. 14.47.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)