Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Uppland (socknar M-Ö)   >   Tolfta   >  
Carl Gunstedt, född 1763
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1607) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Raoul Murman (Rollex) - Måndag den 27 oktober 2008 kl. 16.45
Vem tog hand om ett kanske oönskat eller oäkta barn?
Lämnades barnet bort eller gömdes det undan?
Fick släktingar ta hand om barnet?
eller kan man få andra teorier på vad som var
brukligt?

Jag har tidigare sökt föräldrarna till en
Carl Gunstedt f 1763 i Tolfta (Uppland)
där prästen skriver:
Ett oäckta blef född i Gunarsbo d.22
september och döpt d. 25 dito
Tolfta 1763 GID 2269.8.73800
Jag hittade senare barnet som nu heter
Carl Carlsson som dräng
hfl. över Tolfta GID 2269.13.27100
1773 - 79 då torde han ju vara mellan
10 - 16 år är det då troligt att mamman borde
finnas i samma hfl ?? eller i dess närhet?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1609) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 27 oktober 2008 kl. 18.55
Hej Raoul

Det var nog ovanligt att "vanligt" folk lämnade bort oäkta barn. Och var skulle man gömma dom? :)

Jag tittade i den hfl du hänvisar till och där står att Carl Carlsson kom från Sör Sjukarby 1778. Då var han alltså 15 år och det är ingen ovanlig ålder att tjäna som dräng. På sidan 34 i samma hfl finns Carl i Sjukarby hos båtsmannen Mats Frimodig, f 1750 och h Stina Jansdotter, f 1725. Det som står före Carls namn är svårtytt, troligen har prästen klantat till det och kladdat till det, det ser ut som en blandning av fosterson och dräng.
Eftersom Stina är så pass mycket äldre än Mats, så kan hon ju ha varit gift tidigare, men det kan ju också vara så att hon som ogift fått Carl - om han är hennes son.

Det gäller att hitta alternativa källor. I domböckerna kan det finnas något, eftersom det inte var lagligt med utomäktenskapliga förbindelser. Kyrkoräkenskaperna är ett annat tips, böter var man tvungen att betala till kyrkan (också) om barnet var oäkta.
Försök hitta när Mats och Stina gifter sig, det kan hända att det står något om eventuella barn även i vigselboken.

Lycka till!
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1610) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell (Perth) - Måndag den 27 oktober 2008 kl. 19.10
Födelsenotisen är ju ytterst diskret. I vanliga fall står åtminstone moderns namn angivet.

Innan Carl Carlsson kommer till Sörby finns han som fosterson hos Båtsman Maths Frimodig i Sjukarby. (Tolfta AI:1 sid 34). Att han står som fosterson gör att det inte är troligt att Maths hustru skulle vara mor till barnet.

En titt i kyrkoräkenskaperna (Tolfta LI:1 sid. 363) visar att klockringning har skett och betalats 1763-09-29 för pigan Cajsa Jansdotter i Gunnarsbo. Jag håller det för mycket troligt att hon är barnets mor som dött i barnsäng.

Det allra vanligaste var, att barn till ogifta mödrar stannade hos modern eller hennes familj, men om modern dött, kan det förklara att pojken istället blev fosterbarn hos båtsmannen. Dennes hustru heter Jansdotter och kan tänkas vara barnets moster. Det finns nog vissa möjligheter att få fram flera fakta i detta ärende.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1611) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 27 oktober 2008 kl. 19.25
Sjukarby rotes ordinarie båtsman Mathias Carlsson Frimodig och pigan Christina Jansdotter Sjukarby gifter sig 1770-01-14 i Tolfta. (C:2 sid 192). Tyvärr ingen mer notering där.
I kyrkoräkenskaperna 1763 står att drängen Carl Persson bötar för lägersmål 6 november. Kan namnet tyda på att det är fadern, tro?
Pers teori är fullt möjlig. Tyvärr verkar det saknas dödböcker för Tolfta den tid som det gäller.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1612) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Raoul Murman (Rollex) - Måndag den 27 oktober 2008 kl. 20.19
Tack för alla dessa teorier det låter ju som det skulle finnas substans
i detta när vi ändå är i gång vill jag bara be om hjälp och ber er kolla så att
jag är ute efter rätt Carl som sedan "byter" namn till Carl Gunstedt se
Gid: 2269.14.47400 eller är jag helt fel ute.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1614) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell (Perth) - Måndag den 27 oktober 2008 kl. 22.25
Jo, det stämmer bra. Han finns kvar vid Söderby till 1781 och flyttar då till Strömberg. (AI:2 sid 60 )

Vid Strömberg finns han till 1784 då han flyttar till Sjukarby (AI:2 sid 150)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1615) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Raoul Murman (Rollex) - Måndag den 27 oktober 2008 kl. 22.40
Tack Per
jag skall kika vidare på teorierna ovan men det låter
som det skulle vara en fullträff
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1845) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Raoul Murman (Rollex) - Torsdag den 13 november 2008 kl. 15.31
(Ändrat av Rollex den 13 november 2008 kl. 15.33.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1846) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Raoul Murman (Rollex) - Torsdag den 13 november 2008 kl. 15.34
Jag skull behöva reda ut vilken eller om någon av dessa
Cajsor kan vara Cajsa Jansdotter
Cajsa1
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1847) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Raoul Murman (Rollex) - Torsdag den 13 november 2008 kl. 15.35
Cajsa 2

Cajsa 2
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1848) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 13 november 2008 kl. 15.52
Hej Raoul!

Av dom här två Cajsorna så är det bara en som kan kalla sig Jansdotter, och det är hon på den nedre bilden, född 1744-08-14 och dotter till skräddaren Jan Olofs(son).

När det gäller namnet Cajsa så kan det också skrivas Catharina/Katarina eller Karin i födelseböckerna, så du måste ha lite mer att gå efter. När ska den Cajsa Jansdotter du letar efter vara född? Cajsa på den övre bilden är född 1741 och den nedre 1744 så det skiljer ju lite där. :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1850) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Raoul Murman (Rollex) - Torsdag den 13 november 2008 kl. 16.09
Hej Lotta
Tack för ditt snabba svar
Jag vet inte när Cajsa är född
Jag fortsätter bara att spinna på tråden
du var med och klurade på lite tidigare
http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/1319/5643.shtml
om Carl Gunstedt jag gissar på att denna Cajsa f 1744 torde vara i
rätt åldersgrupp då (om det nu var hon?) som dog 1763 vid Carls födelse
skulle i så fall vara 19 år vid dödsfallet.
Nu skall jag försöka kolla om det finns ngt samband med skräddaren Jan Olofs...
och Stina Jansdotter, f 1725. som tydligen var Carls fostermor??

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Inläggen i diskussionen som det länkas till ovan finns numera överst i den här diskussionen.

Jörgen Tollesson
Forumguide
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1852) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 13 november 2008 kl. 19.41
Det är inte Cajsa Jansdotter född 1744 som dör 1763 enligt kyrkoräkenskaperna. Hon bor hos sina föräldrar skräddaren Jan Olofsson och Anna Jansdotter i Dorkarby enligt hfl 1773-1779 sidan 105. I hfl står visserligen att hon är född 1745 men det är fel.

Stina Jansdotter som är gift med Mats Frimodig är född 1725 i Tolfta enligt samma hfl sidan 34, och om det stämmer så är hon den Kerstin som finns i födelseboken och är född 1725-06-09 i Dorkarby, dotter till Johan Persson.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1853) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Raoul Murman (Rollex) - Torsdag den 13 november 2008 kl. 20.41
Hej igen Lotta
ja jag har nog upptäckt samma sak... så inte kom man vidare där
nu är jag ju ganska dålig på att läsa från kyrkb men jag har hittat
en Stina som är född 1725 längst ner på höger sida på sidan innan men det kanske inte är rätt?

tack för att du hjälper mig
mvh Raoul

(Ändrat av Rollex den 13 november 2008 kl. 20.45.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1864) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 14 november 2008 kl. 13.54
Hej Raoul

Jag hjälper gärna till om och när jag kan. :)

Om du menar den Christina som står längst ner på höger sida på samma uppslag som den Kerstin jag hittat, så är det nog inte rätt Stina. Hennes far heter Mats We(ster?)berg.
Kerstin, dotter till Johan Persson i Dorkarby, kan vara rätt men säkert är det inte. Det är vanligt att Kerstin blir Stina, och Johan och Jan är varianter på samma namn.

Jag tror nog att det du måste göra är att gå igenom domböckerna för att hitta rätt mor till din Carl. Om det är hans mor Cajsa Jansdotter som dör 1763 enligt kyrkoräkenskaperna så finns ju inga andra uppgifter än namnet och dödsåret, och alltså kan man inte med hjälp av dom säkerställa vem hon är. Hon kan ju vara född i princip när som helst och var som helst. Att Carl är fosterson hos Frimodig och Stina Jansdotter behöver inte heller nödvändigtvis betyda att han är släkt med dom.
Tyvärr finns inte domböckerna skannade hos SVAR, men dom finns på mikrokort som går att låna därifrån.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1868) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Raoul Murman (Rollex) - Fredag den 14 november 2008 kl. 14.51
Hej igen Lotta
Jag tackar återigen för din fina hjälp.
Precis som du säger så är det nog i domböckerna man får leta.
Jag har i dagarna fått låna hem mikrokort från SVAR på domboken.
Men det var minsann inte lätt att läsa. Sedan undrar man om
man skall "bara" traggla sig igenom 1763 eller hur långt fram i tiden
det kan gå innan det skrevs in i domboken?

mvh Raoul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1869) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Marita Persson (Marita) - Fredag den 14 november 2008 kl. 15.03
Hej Raoul!

Här Oäkta barn - var och när hittar jag domen? kan du läsa lite om hur snart målet togs upp.

Mvh Marita
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1870) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Raoul Murman (Rollex) - Fredag den 14 november 2008 kl. 15.21
Hej och Tack Marita
om nu som i detta fallet att vi tror att modern dog i samband med födseln (hypotes)
skedde det några andra tillämplingar mot fadern eller kan det alltså vara så att
modern också borde finnas med i domboken om jag nu läst rätt från din utomordentlgt
välguidande hemsida.

mvh Raoul.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1873) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 14 november 2008 kl. 18.42
Hej Raoul

När det gäller var i domboken du hittar målet så är det nog inte lätt att svara på. Men om det finns en saköreslängd, en lista på vilka som dömdes till böter och hur mycket, så kan det stå där vilket nummer målet hade. Annars är det nog bara att "traggla sig igenom". Du behöver dock inte läsa igenom varje mål helt och hållet, eftersom målen inleds med vilka som var anklagade, vem som åtalade och vad målet gällde.
Även om modern dog när barnet föddes så borde målet ha tagits upp i häradsrätten, brottet hade ju begåtts och även fadern var ju delaktig. Dessutom skulle barnets rättigheter tas upp, någon skulle bekosta mat och kläder tills barnet kunde börja arbeta. Om Carl Persson som får böta till kyrkan för lägersmål i november 1763, enligt kyrkoräkenskaperna, är Carls far, så kan det betyda att målet då varit uppe i häradsrätten. Jag tror inte att mannen fick betala böter till kyrkan innan han var dömd för brottet i domstol.

Så....i domboken ska du alltså hålla ögonen öppna efter lägersmål/lönskaläger och namnen Carl Persson och eventuellt Cajsa Jansdotter från början av år 1763 till, först och främst, november 1763. Och visst kan det vara knepigt att läsa domböcker, men man brukar "komma in" i stilen efter en stund. :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1874) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Raoul Murman (Rollex) - Fredag den 14 november 2008 kl. 18.49
Tack Lotta
ja det får väl bli några timmar framför bibliotekets läsare
så får jag väl återkomma med vad och om jag hittat något

mvh Raoul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1875) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 14 november 2008 kl. 18.56
Lycka till, Raoul!
Jag lovar att hålla tummarna för att du ska hitta det du letar efter. :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1879) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Marita Persson (Marita) - Lördag den 15 november 2008 kl. 00.22
Hej Raoul!

Hoppas att du hittar målet du söker! Det ger ju lite extra krydda till forskningen och man lär ju känna sina anor bättre och får större förståelse hur de levde när man läser domböcker.

Kanske kan du ha lite nytta av den nya läsövningen Mökränkning, lägersmål, lönskaläger, lägra och besova som jag gjorde färdigt igår.

Lycka till!
/Marita
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)