Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västmanland   >   Västerås domkyrkoförsamling   >  
Cristina Granberg, född 1820, hustru till Gustaf Löfgren
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2345) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 17.38
Hej allihopa och god fortsättning.

Jag har gått vilse i Västerås församlingar och Västmanland. Detta är helt nya område för mig, då jag mest har forskat i södra Sverige. Jag söker födelseplats och föräldrar till Christina Granberg f. 13/1 1820 gift med änkemannen, pråmåkaren Gustaf Löfgren den 26 nov 1854. Christinas ålder vid vigseln anges till 34 år ( Västerås Domkyrkoförsamling EI:3 1842-1859, bild 35 ). Både Christina och maken anges vid vigseln komma ifrån staden. Hennes ålder stämmer inte om man ska utgå från hennes död den 6 juli 1861, hon dog i Västerås domkyrkoförsamling ( F:8 bild 16 ) och ska då ha varit 45 år 6 mån och 5 dagar. Så hennes ålder får man ta med en nypa salt. Jag har letat igenom hela domkyrkoförsamlingen från 1816 till 1821 utan att finna henne. I något husförhör står hennes namn som Christina Sophia Granberg men i husförhören framkommer inget som gör att det går att komma vidare på henne.

Sedan har jag vid vigseln skrivit av en notering från vigseln men jag måste ha skrivit något annat och som var skrivit på en annan person. Jag har inte kunnat hitta dessa rader igen, som gäller en tillåtelse till böllopet från brudens far. Så här har jag skrivit, Brudens ( oläsligt ord ) fader Lars Larsson från Saxhyttan i Grangärde lämnade behörig bevittnad skrift ( oläsligt ord ) till dotterns äktenskap. Källan jag själv har skrivit är mycket riktigt Christinas vigsel med Gustaf Löfgren, men jag måste ha skrivit fel och man ska nog bortse från detta samtycke till äktenskap. Vad jag har förstått så ligger Saxhyttan och Grangärde i Dalarna.

Christina Granberg är min morfars farfars mor och all information om henne är värdefull.

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2359) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 20.37
Hej Carina

Har du följt Christina bakåt i husförhörslängderna från det år dom gifte sig? Jag är inte heller "hemma" i Västerås, så du får gärna uppge i vilka hfl (sida och volym) du hittar familjen. Står det inte någon födelseförsamling för Christina i någon av hfl dom förekommer i?
Att hon kommer från Västerås när dom gifter sig behöver ju inte betyda att hon är född där.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2362) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 21.01
Jag har inte följt henne bakåt i husförhören, jag kunde inte hitta henne någonstans. Antagligen p g a min dåliga lokalkännedom och en smula ovana.

Fam. finns i Västerås dom. hfl AI:a/14 d 1853-1861 sid. 71. Här står att pråmåkare Gustaf Löfgren f. 6 nov 1816 i Badelunda gifte sig 1842 med Johanns Bergqvist som dog 1853. 1854 gifte han sig med Christina Granberg, som innan hon gifte sig med Löfgren hade dottern Emilia f. 1/5 1848 i Tillberga ( vet ej var detta Tillberga ligger ). Emilia dör 1856. Vidare finns där Gustafs och Christinas gemensamma söner Carl Magnus född och död 1855, Johan Wilhelm Engelbert f. 1857 och Karl Erik Valdemar f. 1858 ( min anfader )

Tyvärr är det inte så mycket att gå på.

(Ändrat av Carina den 02 januari 2009 kl. 21.02.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2365) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 21.11
Tillberga är en socken i Västmanland, strax utanför Västerås.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2367) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 21.13
Ok, Jörgen. Tack så mycket.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2368) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 21.21
Men det står ju i den hfl att Christina är född i Grangärde! :)
Hon kom inflyttande från sidan 98 när hon gifte sig med Gustaf.
Emilia är inte Christinas dotter, det är Gustafs och Johannas dotter som är född i Tillberga. Gustaf och Johanna kom inflyttande från Tillberga till Västerås 1848. Allt enligt den sidan i hfl du uppger.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2375) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 22.54
Hopp och hej, Lotta. Tack så mycket. Dessa uppgifter hade jag fått av en annan släktforskare ( ur husförhören ). Jag har även själv sökt denna familj med ljus och lykta. Då stämmer troligtvis den attesten om att brudens far är Lars Larsson från Saxhyttan, Grangärde. Det lustiga är att jag inte kan hitta den bilden igen, som jag måste ha sett någonstans med egna ögon, då jag har skrivit ner det, men tack vare din professionella hjälp, Lotta, så blev det bra.

Så Emilia är Gustafs och Johannas dotter och inte Christinas. Ja, där ser man hur tokigt det kan bli. Det var bra att få veta hur det ligger till.

Än en gång tusen tack för din hjälp och vägledning.

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3716) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Onsdag den 01 april 2009 kl. 18.31
Hej igen.

Vad kan jag göra mer för att hitta Christina Granberg som dog i Västerås Domkyrkoförsamling den 6 juli 1861 ??? Hur kan jag göra för att hitta rätt Christina ???

Denna Christina Granberg, som denna rubrik handlar om, vars födelseår är svårt att hitta, ska enligt husförhör vara född 13/1 1820 i Grangärde i Dalarna ( Västerås dom. hfl AI:a/14 d 1853-1861 sid. 71 och sid 98 )

I Grangärde runt dessa år föds många Stina, dock ingen som döps till Christina, utom en. Som husförhören anger så finns det en Christina född i Grangärde i januari 1820 men hon dör året efter så henne kan man utesluta. Christina Granbergs varierande ålder vid vigsel, i husförhör och vid hennes död gör det svårt att hitta rätt Christina/Stina.

Dock har jag hittat en Stina Jansdotter Granberg född den 1/4 1821 i Rävåla, Grangärde ( Grangärde C:7 bild/86 ). Hennes föräldrar är Jan Persson Granberg och Anna Ersdotter. Familjen finns husförhör Grangärde A:I 12a b sid 198, där bor Per Persson Granbergs änka och sonen Jan Persson Granberg med familj. Dessa är de enda som heter Granberg i Grangärde vid denna tiden.

Hur ska jag kunna koppla ihop "min" Christina Granberg med eventuellt denna Stina Jansdotter Granberg eller med någon annan Stina som föds i Grangärde ? De andra Stina hade bara vanliga patronymikon.

Jag har tittat i inflyttningslängderna för Västerås mellan 1834 och 1851 men hon finns inte med mellan dessa år. I husförhören som finns angivna här ovan för Västerås, står det att Christina ankom till Västerås 1851, men det stämmer inte.

Familjen Granberg har jag försökt följa i husförhören för Grangärde men hela familjen verkar till att vara borta efter 1823. Här har jag tittat i utflyttningslängderna från Grangärde, både åren innan och efter 1823 men inte hittat någon familj Granberg som flyttar från Rävåla i Grangärde.

Jag har fastnat på denna Christina Granberg, hon är min morfars farfars mor.

Tacksam för all hjälp och alla ledtrådar.

Vänligen
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3738) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 19.04
Denna Stina Jansdotter Granberg är enligt husförhör gift med en soldat Bark, och efter 1851 finns hon och soldat Bark inte med i husförhören över Rävåla i Grangärde. Familjen finns kvar 1851, så de försvinner inte efter 1823 som jag skrev i inlägget ovan. Tiden kan passa bra med ovan nämnda Christina Granbergs ankomst till Västerås, som jag inte har hittat i utflyttningslängder för Grangärde och inte i inflyttningslängder i Västerås ( Västerås har bara inflyttningslängd i genline till 1855 ). Men jag har ändå svårt att koppla ihop Stina Jansdotter Granberg med att hon skulle vara Christina Granberg.

Är Christina Granberg identisk med Stina Jansdotter Granberg, så måste hon ha blivit änka för hon gifter sig med Gustaf Löfgren 1854. Gustaf står vid giftermålet som änkeman men Christina Granberg står inte som änka när hon gifter sig.

Jag har svårt att följa Löfgren och Christina Granberg i husförhören, de verkar till att flytta mycket.

Hur går jag till väga för att kunna koppla ihop Christina Granberg med Stina Jansdotter Granberg eller för att få reda på att de eventuellt inte har något samband alls ?

Kan det vara så att Christina Granberg hette Granberg utan att hon har något samband med denna familjen Granberg i Grangärde ? Jag har läst att namnen har någon betydelse, och är inte så oviktiga. Så någon sorts anknytning till någon Granberg bör hon ha tycker jag.

mvh
Carina
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)