Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västmanland   >   Köpings landsförsamling   >  
Broselius
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7090) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Söndag den 23 maj 2010 kl. 16.55
Jag har nu ätit mig fram till ett nytt problem. Jag har gått bakåt så sakteliga och de senaste i raden är från Sara Catharina Norberg f 1766-06-14 i Malma till modern som var Anna Brita Broselia f 1738-08-20 i Malma, hennes far Olof (eller Olaus) Broselius f 1709-07-20 i Köpings landsförsamling men stämmer inte riktigt om man tittar på födde där. Det står som far kanske Olof Jonsson (och modern Catharina? nånting). jag har svårt att få ut någonting av kråkfötterna där. Kort sagt: jag ser inte vad det står...(GID: 2325.20.8200.)Det stod mycket om Olof Broselius i Döde i Malma, synd att jag inte kan läsa det. Han dog förresten 1762.
Hans hustru, Brita Toltonia 1704-?-? finns inte i födde i Malma, och jag har inte hittat henne i Köping heller.
Någon som vet något om detta?
Siv

(Ändrat av Siv Laine den 23 maj 2010 kl. 18.35.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7091) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 23 maj 2010 kl. 19.38
Hej Siv,
Olof är född 1709-07-19 i Köpings landsförsamling. Hans födelsenotis finns i Köping lf C:1, bild 84(AD).

I spalten längst till vänster står platsen han är född på, Strö kvarn, och i nästa spalt finns föräldrarna, Erik Ersson och Karin Ersdotter. Sedan kommer faddrarna, barnets namn, datum för födelse och datum för dop.

I dödboken för Malma 1768, C:3, bild 91(AD), finns Olof Broselius. Det är mycket text, och om du har Genline förstår jag mycket väl att du inte kan läsa den, det är knappt det går i AD. Stilen är krånglig.
Men där står iallafall att han är född
"1709 19 juli uti Köpings församling och Strö Qvarn af rika och förmögna föräldrar, neml. dess fader därsammastädes war Mjölnaren Konstförfarne Eric Ersson rätte ägare till samma qvarn och modren ärl. Catharina Ersdotter Lundberg. Sedan fadren nog tidigt blef död och han fostrad med styffader, föräldrarna vist stor ömhet om denna sin son i Ungdomsåhren, och modren i synnerhet, ty förutan det, att han under privat informator handleddes till god och grundelig undervisning om en sann kristendom och i vad som hörer till våra ?? tros articlar, blef han ock uppöfvad uti studier och att vinna däruti goda framsteg send till Upsala Academien, varest han merendels brukade sin tid, och ett och annat år även vid Vesterås Trivial Schola, sedan under åren håg och lust för studier hos honom avtog, försummade studierna och efter hand; ....(här följer en lång tirad på latin som jag inte behärskar)....
År 1735 den 21 augusti trädde han i ägtenskap med sin nu efterlemnade hustru Brita Toltenia, med vilken han till werlden aflat och fött 6 barn, af vilka lefva 4 döttrar. Samma år han trädde i ägtenskap, bodde han och äfven några år därpå, i Hagby, vilket till honom lämnat i arf efter föräldrarna, men sedermera och när denna egendom bortgick, flyttade med sin hustru och barn till Norrfröberga och denna församling, varest han sig, efter som han kunnat försorgt. Vid betygad christelig beredelse dog af twinsot och bröstsjuka d. 18 december. Efter den förmågo som änkan vid sitt knappa tillstånd kunnat åstadkomma, begrafven med anständig heder fierdedag juul emot aftonen här på kyrkogården, och d. 28 Dbr, sedan han här lefvat 59 år 5 månader.
"

Här kommer den latinska delen, om ifall att någon är kunnig på området :):
broselius

Man blir ju lite nyfiken när man läser sånt där som är svårtytt. Vad kan prästen vilja dölja genom att skriva på latin? :)

Mvh//
Lotta

(Ändrat av Lotta den 23 maj 2010 kl. 19.39.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7092) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Söndag den 23 maj 2010 kl. 20.08
Tack för ditt svar med mycket information om den för mig helt otydbara texten! Kul att du bifogade den latinska texten också, vem vet, kanske man någon gång kan få den översatt!
Jag har häremellanåt forskat vidare och funnit i VIGDE Malma, så att säga papper på att Olaus Broselius och Brita Toltonia vrkligen gifte sig den 21 augusti 1735. Nu gäller det att försöka få grepp om Brita Toltonia också, så man kan komma bakåt!
Ja det är ett stort problem att jag har så svårt att läsa det som står i de här kyrkoböckerna. Inte nog med att jag ser dåligt, det kan säkert vara svårtytt för vem som helst, och ett infernaliskt dribblande med att få texten ljusare - mörkare - lite skarpare osv.
Jag har sett på nätet att det nu finns en annan möjlighet än Genline; där dom har fotat av allt med digital teknik, och det ser ju naturligtvis mycket bättre ut än de otroligt valhänt tillkomna mormonvarianterna. När det här abonnemanget är slut får jag väl pröva Arkiv Digital. Hoppas b ara att allt finns med ännu, som man vill titta på!
Tack än en gång!
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7101) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Onsdag den 26 maj 2010 kl. 10.41
Tre inlägg (den 23/5 kl. 20.53 samt den 25/5 kl. 22.23 och 22.37) har flyttats till Malma: Toltonius.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7112) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 27 maj 2010 kl. 16.00
Hej Siv,
jag har hittat lite mer om Broselius.

I Köpings landsförsamling AI:1a 1732-1738, sidan 28, finns på Strö kvarn mjölnaren Lars Ersson och hustru Karin Ersdotter. Det är alltså O. Broselius styvfar och hans mor.
I AI:1b 1738-1748, sidan 40, finns änkan Carin Eriksdotter, sonen Daniel Brosell med sin hustru Catharina Lundberg, samt drängar och pigor. I samma hfl finns på Hagby, sidan 38, Olof Brosell och Brita Toltonia.

AI:2, 1839-48 sidan 82, Strö kvarn:
Änkan Karin Eriksdotter, son Daniel Broselius med h. Catharina Lundberg och på sidan 208 Hagby, Olof Brosell.

AI:3, 1749-1758, sidan 42 Strö Kvarn, änkan h. Karin Ersdotter, sondotter Cajsa Broselia och Daniel Brosell med hustru Catharina Lundberg.

AI:4, 1752-1758, sidan 41, Strö Kvarn, änkan h. Carin Ersdotter, född 1670 och död 1758. Daniel Brosell född 1705 och hans hustru Catharina och son Gabriel Brosell född 1753.
På sidan 39 Hagby, står Olof Broselius och h. Brita Toltonia med anmärkningen "Malma".

AI:5, 1759-1765, sidan 56 Strö Kvarn, Daniel Brosell f 1705, h Catharina Lundberg f 1724 och Gabriel f. 1743(!). Alla tre är strukna utan uppgift om vart dom tagit vägen.

F:1 bild 24 (AD):
Död 1758-04-06(?), Strö kvarn, Ålderstigne änkan Catharina Lundberg, född i Lundby Munktorp sn. 1671. Begav sig första gången uti äktenskap med sin avledne man Eric Ersson, och avlat 4 söner 2ne döttrar, av vilka 2ne söner leva. 1718 trädde hon i det andra giftet, med sin avsomnade man Lars Ersson, tillsammans 16 år, dock utan livsfrukt, dog av ålderdom 87 år, begrovs d. 23 april.

C:2 bild 67 (AD):
1718-07-08 vigdes mjölnardrängen Lars Hilström med änkan h. Catrina Ersdotter ifrån Strö kvarn.

Så, det var troligen sönerna till Erik Ersson och Catharina som tog sig namnet Brosell/Broselius.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7117) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Torsdag den 27 maj 2010 kl. 19.56
NU har jag sett vad du skrivit! Om Strö kvarn har jag letat mig fördärvad på Internet bland annat!
Otroligt! Tusen tack!
Siv
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)