Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västmanland   >   Odensvi   >  
Johan Norberg, född 1724
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7111) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Torsdag den 27 maj 2010 kl. 15.01
Ja nu är jag här igen, fast jag vet inte om det är på rätt plats? Ni får väl flytta på mig!
Jag kommer inte längre på Toltoni-erna utan får väl försöka få titta i någon bok om herdaminnen för präster från dessa trakter. Kanske har dom möjlighet att tillhandahålla sånt på biblioteken?
Jag har nu tänkt försöka undersöka Johan Norbergs förfäder. Han var gift med Anna Brita Broselia. var sockenskräddare och född i Odensvi, Wallsta den 1724-01-?. Levde och dog i Norrfröberga. Enligt "döde" i Malma C:3 (2672.12.66200) var föräldrarna till Johan Jan Hansson och Cherstin Olofsdotter. Sen vill det sig inte längre. Dom finns inte i något husförhör i Odensvi efter 1724. "födde" saknas gällande 1724 i Odensvi. "Födde" i Malma visar ingen Johan Norberg. Men som sagt, i "döde" kan man hitta mycket.
Husförhör Odensvi 1700-1734 står det inga årtal eller datum i heller, så man famlar verkligen i blindo. Husförhör i Malma saknas före 1742. Så vad kan jag göra???
Kardborren Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7113) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 27 maj 2010 kl. 16.13
Njae, det saknas inga födda i Odensvi vad jag kan se. :)

I Odensvi C:2 sidan 43 finns Joen, född 1724-09-09 (nr 42). Hans föräldrar är Jan Norberg och h. Kerstin Olsdotter från Hättsta, och han är döpt 11/9.
I Odensvi AI:1 sidan 218 finns Johan Hansson Norberg och hustru Karin Olsdotter i Torpet under Hättsta(Hättesta), och på sidan 290 finns sold. Johan Hansson Norberg med h. Kerstin O.d.

I Odensvi AI:2 sidan 20 finns gl. sold. Jan Hansson Norberg med hustru Kerstin och tre barn; Kerstin, Jan och Hans.

Det står alltså inte Wallsta i Johans dödsnotis utan Hättsta. Dessutom har hans födelsemånad blivit fel där, det ska vara september inte januari, någon har väl sett fel på en 1:a och en 7:a.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7115) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Torsdag den 27 maj 2010 kl. 18.32
Jag får tacka igen! Det är märkligt hur folk kan byta namn sådär bara. Ena gången står det si och andra gången så. Men man lär sig väl...Sen är det inte lätt att se vad det står heller alla gånger. Jag får titta omigen och se vad jag missat! Jag trycker ut varenda bild på skrivare, och sen sätter jag ihop allt som hör till den personen med gem annars blir jag komplett galen! Det börjar bli mycket...Men det är svårt att veta vad man ska hänföra till den ena och den andra "bunten", för dom har ju liksom med varandra att göra allihop!
Jag beundrar dig verkligen som är så suverän på att tolka budskapen som står i dessa böcker...
(För skojs skull har jag skickat ett par frågor till två andra forum (fora heter det förstås?) och jag måste säga att det är en himmelsvid skillnad på svar! Om man får några...
För att inte tala om hur krångligt det är att över huvud taget komma in.
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7116) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Torsdag den 27 maj 2010 kl. 19.51
Ja nu har jag försökt hitta det här du talade om. Tyvärr får jag säga, har jag inte fått tag på något.I Odensvi "födde, vigsel" dvs C:2 finns som sagt inga som är födda före 1724, utan allt som står där börjar på 1726, så jag begriper inte var du fått tag på dessa uppgifter! Har dom gift sig i efterskott s a s ? Men då brukar väl inte ev oäkta barn stå med? I varje fall står det så dåligt så jag kan inte läsa om det så vore något heller!
Och tyvärr så överensstämmer inte sidnumren med vad som finns i Genline. Jag har försökt gå på bildnummer i stället men det verkar inte stämma något vidare. Jag har inte hittat något i husförhören. Har du några GID-nummer (eller är det bara Genlines uppfinning?)
Nu tror jag att jag ska ta en kopp te och en macka!
Hälsningar Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7118) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 27 maj 2010 kl. 20.04
Ja, det är inte konstigt att du inte hittar något i C:2 före 1726. I Genline så börjar den längden på sidan 61, med födda 1726! Undrar var dom gjort av åren före?

Så här ser födelsenotisen ut:
odensvi

Det är alltså 1724 i Odensvi C:2 och sidan 43. Använd Arkiv Digital istället, där har dom ordning och reda i längderna. :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7119) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 27 maj 2010 kl. 20.08
Och nu när jag tittar närmare efter, så ser jag ju att det står Jan även på sonen. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7120) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Torsdag den 27 maj 2010 kl. 21.05
Jag får nog fundera på Arkiv Digital i stället, när det här abonnemanget går ut! Var det fel på detta så kan det vara fel på annat också. Är det något konstigt med husförhörslängderna också? Jag hittar faktiskt inte det du nämnde där heller!
Tack för den bifogade bilden!
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7121) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 27 maj 2010 kl. 22.19
Här kommer GID:numret till Odensvi AI:2: 2405.3.90800
Det är nätt och jämt läsligt, men... Dom finns nedanför Corporalen och hans familj på vänstra sidan.

Jag ska se senare om jag kan lyckas hitta dom AI:1 via Genline också.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7123) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 28 maj 2010 kl. 00.33
Och här kommer Odensvi AI:1 GID 2405.2.82300 (s 218 i AD), mitt på högra sidan under "Torpet", och GID: 2405.2.86300 (s. 291 i AD), en bit ner på vänstra sidan, under Corporalen igen.

Jag skrev fel på sidnumret förut, det ska alltså vara sidan 291 i AD.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7128) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Fredag den 28 maj 2010 kl. 16.11
Nejmen vad bussig du är måste jag verkligen säga! Nu ska jag göra ett nytt försök! Kom just in från ganska tungt trädgårdsarbete så jag kan med lugnt samvete sitta framför datorn ett tag! (Dessutom så började det regna...) Det börjar bli mycket ute nu, så frågan är om man kan beställa ett nytt abonnemang mitt i sommaren! Fast man kan väl sitta på nätterna..hihihi.
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10442) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Måndag den 26 september 2011 kl. 20.42
Det har nu gått ett bra tag sedan ovanstående skrevs, men nu vill jag anknyta till dessa personer igen, då jag håller på och försöker få fram födelseuppgifterna för tidigare i tråden nämnda Kerstin Olofsdotter född 1690-08-28 i Hättsta, Odensvi, främst för att få reda på hennes föräldrar. Jag har nu ett abonnemang på Arkiv Digital, och får fram något som jag vill ha uttytt texten på, då jag inte kan tyda faderns efternamn! Den enda "passande" Kerstin finns på Bild 38/sid 35 i Odensvi C:1 (1680-1720). Hon är enligt detta född 1690-08-28.
Ett av dopvittnena har samma efternamn som fadern. Jag ser inte heller vad det står att detta dopvittne är ifrån. Tacksam för hjälp med detta!
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10443) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Måndag den 26 september 2011 kl. 22.24
Jag har tittat igen på utskriften av ett husförhör jag hade sen tidigare från Odensvi AI:1 (1700-1734) Bild 115/sid 218 Där Johan Hansson Norberg med hustru Kerstin Olsdotter står med.
Då ser jag att ovanför dessa namn står : Hustru Ingebor Larsdr Sol. "Kubngii" (eller vad det nu står,) och det slår mig att dessa personer kanske är de gamla föräldrarna till Kerstin Olsdotter, dvs de som jag undrade över namnet på fadern i förra frågan? De kanske bor tillsammans i torpet. Soldaten K--- kanske är död och änkan bor hos sin dotter och hennes man. Vad tror ni om det?
Sivan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10444) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 27 september 2011 kl. 12.03
Hej Siv,
i C:1 sidan 35 står det att Kerstin är Olavi Kulingii dotter. Kulingii är genitivformen av Kulingius, och det låter ju lite "prästaktigt". :)

I AI:1 sidan 218 står över Johan Hansson Norberg: "Hust. Ingeborg Larsdotter, Sal. Kulingii". Alltså Ingeborg är/var hustru till Kulingius som är död, salig. Före Ingeborg står "Död", så hon är alltså också död vid tiden för den delen av hfl.

Jag försökte hitta familjen tidigare i AI:1 och på sidan 150 finns dom också på Torpet under Hättersta, och även där står Ingeborg som sal. Olavi Kulingii änka.
På sidan 31 i samma hfl, finns en bit ner på vänstra sidan hust. Ingeborg Larsdotter vid, där "vid" förmodligen är förkortning av vidua (eller hur det skrivs), alltså änka. Under henne står Per Olsson, Erik Olsson och Kerstin O.d., förmodligen barnen. Eftersom längden börjar 1700 måste alltså Olavi Kulingius ha dött före det årtalet.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10445) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 27 september 2011 kl. 13.05
I Odensvi C:1 sidan 5 finns som dopvittne 1680-12-13 Dnus Olaus Petri Kulingius.
1683-06-24 vigdes Olaus Kulingius och Ingeborg Larsdotter enligt C:1 sidan 15.
Sonen Per döptes annandag påsk 1684, C:1 sidan 16, och sonen Erik döptes 1687-01-16, C:1 sidan 25.

Kulingius kanske kan tyda på att han är född i Kulinge i Odensvi?


Ändrat: En siffra som blivit fel. :)

(Ändrat av Lotta den 27 september 2011 kl. 13.09.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10446) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Tisdag den 27 september 2011 kl. 18.12
Hjärtligt tack, Lotta!
Jag tyckte nog att det såg misstänkt ut med ett sånt namn på en soldat! Framförallt de där avslutande ii-na har man ju sett förut i prästsammanhang, då det pekat på något prästen tillhörigt.
Jättebra att få namnet uttytt - och annat också. Ska leta reda på dom sidor du tittat på nu senast, eftersom det är AD så är det ju rättså lättläst. Din undring om Olavi Kulingius var född i Kulinge i Odensvi är ju mycket trolig. Jag får kolla om det finns något att hämta så långt tillbaka. Annars får man väl hoppas på att han står i något herdaminne.
Tusen tack så länge - jag kanske hör av mig igen!
Siv
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)