Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västmanland   >   Gunnilbo   >  
Brusk
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Brusk [äldre inlägg] 2011-03-16 19.55 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8938) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 16 mars 2011 kl. 20.49
Jag skulle nog satsa på att kyrkböckerna har rätt, även om dom verkar lite röriga ibland (fast fint skrivna :)).

Här är två bilder från Gunnilbo AI:5b (1785-1795). Den första är från sidan 33/bild 83 och visar Per Persson Brusk med familj, där Lena Greta född 1780 finns med.
Den andra är från sidan 36/bild 86 där Anders Olofsson Brusk med familj finns.

ppb
och
aob

Nog skulle jag sätta en slant på att barnen står i rätt familjer. Anders och Greta hamnar sedan så småningom i Tallbo, Garpenberg och där finns även deras dotter Greta med (Garpenberg AI:8 sidan 184).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8940) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Onsdag den 16 mars 2011 kl. 22.41
Tack för snabba svar!
Jag skulle ju bli glad om jag slapp radera en massa (nåja) namn igen, som jag fick göra för ett tag sen, p g av att jag varit ut och cyklat... Men man blir ju förvånad när man får se såna här uppgifter på smedskivan som ju av många anses som en verklig auktoritet. Källorna, ja...så här står det: Huvuddelen av materialet i smeddatabaserna har hämtats från genomgångar av följande socknar (så här står det om Gunnilbo): f, v, d, hfl (ÖH) . de första bokstäverna betyder förstås födda, vigda, osv och ÖH står för Örjan Hedenberg [ÖH:s adress har tagits bort (forumreglerna, punkt 3) - Forumguiden, 2011-03-17].
Hur gör man om man upptäcker fel i en sån här databas?? Jag håller ju med om att det ser alldeles solklart ut om man tittar på husförhören, Lotta, vad som fick mig att bli tvehågsen var ju de ändringar prästen gjort i Lena Greta Brusks födelsenotis i Gunnilbo C:5, bild 24, sid 40. Där hade han först skrivit fadern Pehr Persson Brusk sen strukit över namnet och skrivit dit And. Olsson i stället. Brusk står kvar.På moderns namn har han strukit Jan i Jansdotter och skrivit Per i stället så det blir Persdotter. Födelseåret 1752 som han skrivit dit under är ju Margareta Bernströms födelseår. Varför, kan man fråga sig. Jag vill ju hemskt gärna att det ska vara rätt - vis av skadan kan man säga!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8942) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 17 mars 2011 kl. 12.26
Det verkar som om prästen haft problem med Bruskarna överhuvudtaget, det blir ofta "kladd" i böckerna när han ska skriva in dom. Jag tror fortfarande att Per och Greta är föräldrar till Lena Greta. Vad som fått "någon" att skriva in ändringarna i födelse- och dopboken 1780 är inte lätt att begripa.

Du skulle kunna försöka hitta bouppteckningar efter föräldrarna, där det (förhoppningsvis) framgår att "rätt" par har en dotter Lena Greta.

När det gäller felaktigheter på smedsskivan...står det inte någonstans hur man ska göra för att skicka in rättelser? Det brukar ju inte vara så ovanligt att någon vill göra det. Du kan ju också kontakta Örjan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8943) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christina Sylejmani (Christina) - Torsdag den 17 mars 2011 kl. 13.06
Hej!

På baksidan av "CD-fodralet" står det att "Tillägg och rättelser meddelas till Örjan Hedenberg" och så står det en adress.

Mvh,
Kina.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8944) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Torsdag den 17 mars 2011 kl. 16.27
Ursäkta, jag tänkte väl inte att det spelade nån roll eftersom den är offentlig (adressen står ju på skivan). Men det är klart att man måste hålla sig till de regler som gäller i ett forum! Man får ju tänka på att man är ute i cyberrymden och seglar, då gäller det att vara extra försiktig, Tack för påpekandet!
Man känner ju sig lite dum att påpeka fel för en som hållit på och jobbat säkert jättemycket för att ta reda på sånt här. I synnerhet när man som jag är en sån novis! Jag får fundera på detta.
Ni blir väl knasiga på mig,men nu har jag också hittat andra konstigheter på denna skiva. Jag tycker som Lotta att det verkar väldigt underligt om inte familjerna som står i husförhören har s a s rätt barn med sig! Så jag började kolla på Bruskarna bakåt ett tag genom att titta i smedskivan (det finns en otrolig massa Bruskar) och fick fram både far och farfar och farfars far till Per Matsson Brusk född 1729 i Bockhammar, Gunnilbo. Sen tänkte jag titta lite framåt också för att se om jag hade rätt där. Pers son Per Persson Brusk f 1755 hade jag ju också förut, och Greta Jansdotter f 1755 som han var gift med likaså. Men sen... på Barn står det så här:
Johan Petersson Brusk född 1782-08-11, död 1827-06-09
Anna Brusk f 1785-01-01, d 1873.02-01
Peter Brusk f 1788-06-11, d 1795-06-30
Lisa Brusk f 1790-09-28, d 1837-01-11
Peter Brusk f 1802-04-07, d 1869-10-12
men INGEN Lena Greta Brusk född 1780-08-03.....
Fast i Greta Jansdotter Brusks dödsnotis (Gunnilbo F:1 1775-1833)står det faktiskt på Barn: "1 son 3 döttrar leva, 2 söner döda". Det blir ju faktiskt 6 barn, inte 5 som smedskivan uppger.
Kanske är inte smedskivan helt ofelbar i alla fall...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8946) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 17 mars 2011 kl. 18.28
Ingen är ofelbar... :-)

Smedskivan är, som alla register, en andrahandskälla; uppgifterna har ju hämtats någonstans, och då är det naturligtvis möjligt att det har blivit fel.

Det hade ju varit bra om källan hade preciserats för varje enskild uppgift, men om jag förstår dig rätt, så står det bara "f, v, d, hfl (ÖH)" som en allmän hänvisning för Gunnilbo - och det säger ju inte så mycket...

Du kan väl börja med att kontakta utgivaren och fråga efter källorna till att familjerna har pusslats ihop på det viset som anges på skivan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8947) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Torsdag den 17 mars 2011 kl. 19.37
Jag ska ta mig i kragen och försöka formulera något vettigt om detta, så jag kan skicka till... ja skivan har ju getts ut av Föreningen för Smedsforskning (FFS), tycker du att det är bättre att skicka brevet till dom än till den som samlat in uppgifterna, dvs ÖH?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8948) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 17 mars 2011 kl. 23.07
Nej, det var Hedenberg jag menade. Det är ju honom det står att man ska kontakta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8949) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Fredag den 18 mars 2011 kl. 13.12
Tackar! Jag ska göra detta!
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8988) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Fredag den 25 mars 2011 kl. 18.09
Hej igen!
Ja nu har jag samlat ihop alla utskrifter över husförhör med mera från de olika familjerna jag har gjort, och författat ett brev med en stillsam förfrågan hur man ska ställa sig till de olika uppgifter som jag har, contra de som står i smedskivan6, och skickat till uppgiftsinsamlaren ÖH i ett stort kuvert. ÖH svarade med ett mail där han tackade för de nya uppgifterna som även han ansåg var riktiga, och sa att han skulle ändra i nästa upplaga av smedskivan. Sen har det varit en omfattande mail-växling oss emellan, där han försökt hjälpa mig på traven när det gäller att försöka fastslå vem som är fadern till den utomäktenskapliga ff fm jag har - Lena Greta Hansdotter. (Jag har absolut inte propsat på detta, utan han har alldeles av sig själv medverkat till detta.)
Jag har ju inte trott att det skulle kunna vara Hans Johansson eller Hansson, Jansson), utan varit helt inriktad på att försöka få fram domstolsnoteringar om detta lönskaläge, som skulle förhoppningsvis visa vem den riktige fadern är. Men i dag fick jag ett nytt mail där han påpekar något som han funnit i en husförhörslängd om familjen: Västra Skedvi Västmanland AI:6 sid 42. Där står Tegeldrängen Hans Jansson f 1775-12-28, hustrun Lena Greta Brusk f 1780, dess dotter Anna Catharina född 1802, dotter Lena Greta f 1806, dotter Lisa ...osv. Han tror att den där skillnaden i uttrycket kan vara viktig, och visa på att dottern född 1802 är hustruns men inte mannens, medan nästa dotter född 1806 är bådas likaväl som de barn som kommer därefter, dvs efter giftermålet. Vad säger ni om detta?

Hälsningar Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8990) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Fredag den 25 mars 2011 kl. 20.27
Jag kommer med en fråga innan jag fått svar på den förra! Jag har nog ändå tänkt att försöka mig på domböckerna igen, för att eventuellt få bekräftat hur det är, men frågan är vilka ska jag beställa?? Det går tyvärr inte att få fram så mycket digitalt synd nog, eftersom jag har en månad kvar på SVAR-abonnemanget. Utan jag får nog beställa mikrokort... Lena Greta Brusk har ju flyttat på sig både hit och dit så det är inte så lätt att förstå var det där lönskaläget uppstod, s a s. Dottern Lena Greta föddes 1806 i Gunnilbo, men frågan är om hon blev till där? Jag har tidigare letat i Skinnskattebergs bergslags häradsrätts dombok för 1805 och till 1807 men hittade ingenting. Kanske har jag missat något, för jag har ju ganska svårt att läsa vad som står i sådana handlingar emellanåt, men... Kan jag få tips på vilka domböcker jag borde beställa, vore jag jättetacksam! Tycker ni att det absolut bör stå i de domböcker jag tittat i förut, så får jag väl beställa om dom igen och lusläsa en gång till. Finns det tänkbara alternativ så tar jag dom också.
Hälsningar
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8996) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 26 mars 2011 kl. 15.43
Hej Siv,
för att börja med vad som står om döttrarna i Västra Skedvi AI:6 sidan 42.
Jag tolkar inte det som att det är någon skillnad på dom, men...det är ju väldigt osäkert. :)
Tittar man på samma sida lite längre ner, så står det att en hustru är "dess hustru" refererande till mannen, och där står även att ett barn är "hennes son" och det andra är "hans son" och den tredje är "son vid detta gifte".
Även ännu längre ner finns skrivet på samma sätt, där det står om sonen att han är "hennes oäkta son".
Skulle inte prästen ha skrivit på samma sätt när det gällde Hans och Lena Gretas barn i så fall?

Står det i någon husförhörslängd eller annan bok att Lena Greta är oäkta? Jag kan inte hitta det. Jag har letat efter henne i Gunnilbo hfl, men där tycks hon inte vara införd någon gång. Där finns endast Anna Cajsa född 1802, men om henne står det oäkta. Att någon eller båda är döttrar till Hans Jansson är ju fullt möjligt ändå, och det kan ju hända att Lena Greta (f 1780) och Hans var trolovade när Lena Greta (f 1806) föddes, och då räknas hon inte som oäkta.

Jag tror att jag hittat Anna Cajsa född 1802 iallafall, och jag tror att det är hon som med man och barn flyttar in på Jockelsta ägor 1837 från Fellingsbro (till samma sida där hennes syster Lisa finns). Hon är gift med Anders Brosell född 1806 och hon kallas Hansdotter i alla hfl jag hittat henne i, Bro AI:9 sidan 147.
Lite märkligt är dock att när deras barn föds i Fellingsbro, Carolina 1832-10-24 och Christina 1836-07-21 (Fellingsbro C:10 sid 543 och 658), så kallas Anna Cajsa i första fallet för Hård och i senare fallet för Brosch. Men, men...:)
I Fellingsbro står först att hon är född i "F."(=Fellingsbro) och senare Skinnskatteberg, men jag hittar inte någon Anna Cajsa född 1802 i någon av dom församlingarna som stämmer, så jag tror nog att det är Lena Greta Brusks dotter ändå.

Frågan är var man ska leta efter eventuella upplysningar om fadern till Anna Cajsa och Lena Greta. I kyrkoräkenskaperna kan det finnas något, men AD har inte fotograferat dom för aktuella socknar.
Det är inte alls säkert att det förekommer något mål om lägerskap i domböckerna, särskilt inte om Lena Greta och Hans var trolovade innan dom gifte sig. Och var är Anna Cajsa egentligen född? Det har vi inte hittat än, ibland står det Frustuna(Fröstuna) och ibland Skinnskatteberg.
När det gäller Lena Greta, f 1806, så tror jag nog att Hans mycket väl kan vara far till henne. Och jag misstänker att han kan vara var till Anna Cajsa också... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9002) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Måndag den 28 mars 2011 kl. 14.52
Hej Lotta, och tack för ditt svar! (Jag är knallförkyld så jag har inte varit inne och kollat förrän nu om jag fått något svar!)
Du är en ovanligt klok och observant person, och jag hyser den största tilltro till vad du säger. Man ser ju att det inte alltid går att ta fasta på prästernas tillägg och kommentarer så där utan vidare.
Jag undrar om det är någon mening med att skicka efter de domböcker jag har tittat på tidigare. Jag tyckte mig ju inte se något i dom rörande detta. En sak som i alla fall är lite konstig är ju att det inte står "oäkta" på Lena Greta när hon föddes 1806. Det brukar ju annars alltid stå.
Jag har också letat i både Frustuna och Gunnilbo efter födelse på Anna Caisa men hittade inget. Jag tänkte ett tag att man skulle skicka efter domböcker rörande lägersmål i samband med Anna Caisas födelse också, för att eventuellt se om man kan hitta nån far till henne, så.. Om det vore hr Johansson så är ju indicierna starkare för att han även är far till Lena Greta? Men det är ju inga bevis.
Visserligen är jag intresserad av deckare, men ibland blir det lite för snårigt...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9004) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Måndag den 28 mars 2011 kl. 16.49
Nu har jag hittat något! Du nämnde att man kanske kunde hitta några uppgifter i kyrkliga räkenskaper, och jag satte i gång att leta. Och hittade en sak i Gunnilbo AI:4 Kyrkliga räkenskaper 1801-1818 bild 89. Där står på den 4 maj 1806 "Pigan Lena Brusk för lönska....... 32." (jag vet inte, 32 vadå? men det står i kolumn 2 för böter. Däremot står naturligtvis ingenting om fadern. Uppenbarligen uppfattas i alla fall dottern som oäkta?

(Ändrat av Siv Laine den 28 mars 2011 kl. 16.51.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9005) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Tisdag den 29 mars 2011 kl. 15.55
Hej Lotta!
Nu har jag fått det här på hjärnan... jag vet inte om jag törs tala om det, men jag har suttit och letat igenom alla födda 1802 i samtliga Västmanlands församlingar (som är 72 stycken tror jag). Jag tänkte att någonstans måste hon ju vara född, men...nehej då, inte finns hon i Västmanland i varje fall. Har du något tips på andra ställen? Annars får jag nog anse det här problemet som olösligt.
Svårt att skicka efter domböcker när man inte vet vilka.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9006) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 29 mars 2011 kl. 16.10
Hejsan,
Lena Greta Brusk var ju i Södermanland och vände också... :)
Det är inte lätt att hitta sånt där, när man inte har en aning om var man ska leta. Vi hittade henne i Frustuna, men där fanns inget barn med i längderna. Frustuna hör till Daga häradsrätt, så om det finns någon dombok där för den tiden, så kanske det är idé att kontrollera den.

Men Lena Greta rörde ju sig ganska mycket under den tiden, enl. hfl, så det kan lika gärna vara någon annanstans hon födde barnet 1802. Allt från Söderbärke till Frustuna och allt däremellan och runt omkring... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9007) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Tisdag den 29 mars 2011 kl. 19.56
Jag förstår vinken, hihihi!
Frustuna har jag redan tittat i, men som sagt, det finns ju flera...
Jag kan ju skicka efter några domböcker under tiden, tack för tipset om Daga häradsrätt.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)