Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västmanland   >   Västerfärnebo   >  
Wretström
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9513) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jonas Gidlund (Zyrgon) - Tisdag den 07 juni 2011 kl. 19.49
Jag har ett problem.

Min gammelmorfars morfar kommer från Västerfärnebo och jag har lyckats hitta honom i kyrkböcker. Han heter Johan August Wretström (f 1863-09-12. d. 1920-07-18 i Jämtland)
Hans mamma hette enligt husförhörslängd 1855-1864, Kilbo fjärding, under Mälby Boställe (uppslag 113) Carin Wretström född 1830 28/6 i Lasjö och hans far heter Anders Andersson född 1826 2/1 i Båtfinbo.

Mitt problem är att i födelseboken för Västerfärnebo finns ingen Carin Wretström född 1830 men däremot en Catharina född 1830 28/6 vars mor heter Greta Jansdotter. I vigselboken från 1858 står det att Carin Wretström gifter sig med Anders Andersson den 17 okt och att modern heter Greta Jansdotter och faderns namn kan ja inte tyda.

I husförhörslängd 1845-1854 uppslag 209 finns samma kvinna som piga i Lasjö och kallar sig numera Catharina Wretström (tidigare bara angiven som dotter till Piga Greta Jansdotter f 1799). Jag blir mycket osäker på vem Carin Wretström är och vem Catharina Wretström är eller om det är samma person.

Finns det någon som kan hjälpa mig på traven? Hur skall jag gå vidare? Finns det någon som forskar om släkten Wretström från Västerfärnebo.

/Jonas
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9515) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 08 juni 2011 kl. 01.21
För att vara säker på att man har funnit rätt personer, så är det alltid bäst att följa dem både bakåt och framåt i samtliga husförhörslängder.

I den hfl från 1855-1864 (Kilbo fjärding, AI:32, uppslag 113), som du nämner, står att Anders och Carin kom från Skogbyn 1859.

Skogbyn ligger i Salbo fjärding, och de finns på uppslag 130 i AI:33 (1855-1864). Och där står att de kom från Hebo n:r 4 1858.

Hebo hör också till Salbo fjärding, och de finns som dräng och piga på uppslag 101. Och där framgår att Carin kom från Wiggbo 1854. Men 1854 är under föregående hfl-period, och hon finns i Hebo i den längden också, uppslag 85 i AI:29 (1845-1854), med samma inflyttningsnotering.

Och då är vi tillbaka i Kilbo fjärding, där Viggbo ligger. Och hon finns sist på uppslag 194 i AI:28 (1845-1854), med notering om inflyttning 1853 från "St. W. Kihl n. 2". Med hjälp av registret i början på längden fick jag det till Stora Westerbykihl.

Mycket riktigt, sist på uppslag 73 finns pigan Cathrina Wretström, inflyttad från "n. 13 i byn" 1852. Och "byn" betyder tydligen den byn hon finns i då, alltså Stora Västerbykil. Där finns hon på uppslag 84, inflyttad från Lasjövreten 1847.

Lasjövreten finns i samma längd, uppslag 209. Och där är hon inflyttad från Sunnanåkers ägor 1846.

Det betyder att det bär av tillbaka till Salbo fjärding. På uppslag 125 i AI:29 (1845-1854) finns inhyses pigan Greta Jansdotter, född i Grangärde den 25/11 1799, och hennes dotter Cathrina, född i Lasjö den 28/6 1830.

Den är alltså ingen tvekan om att den sistnämnda Cathrina är den samma som Carin Wretström, gift med Anders Andersson på uppslag 113 i AI:32.

Katarina, Katrina och Karin är samma namn. Och förr blandade man friskt mellan olika namnformer och stavningar för samma person; det berodde på vem som höll i pennan.

Carins och Anders vigsel den 17/10 1858 finns på två ställen. Dels i den egentliga lysnings- och vigselboken (EI:4, inget sidnummer, bild 95 hos Arkiv Digital); dels i vad som kallas utdrag ur vigselboken (ingår i C:7, AD-bild 91). På båda ställena är de nummer 9 1858.

Det är bara Carins mor som nämns här: Pigan Greta Jansdotter i Jordbron.

Och i den samtida hfl:en (AI:32, uppslag 161) finns gamla pigan Greta Jansdotter i Jordbron, född den 25/11 1799 i Grangärde. På raden under finns gamla pigan Stina Jansdotter, född på samma ställe sex år före Greta. Kanske en syster?

I födelseboken 1830 (C:5, AD-bild 145) finns, som du själv har konstaterat, en Cathrina som föds den 28/6, med mor Greta Jansdotter. Någon far nämns inte, Cathrina är alltså "oäkta".

I spalten "Föräldrarne och theras hemvist" står:

"Pigan Greta
Jansd:r i Lasjö.
(Skrifwen hos Landt-
bond. Eric Mattsson.)
31 år
2dra g. häfdad."

"Andra gången hävdad." Hon har alltså fått ett "oäkta" barn tidigare.

Och på uppslag 158 i AI:21 (1825-1834) finns Greta som piga hos Eric Mattsson i Lasjö. Hon har dottern Johanna Stina, född den 29/12 1826. Och ett par rader nedanför har sedan Cathrina skrivits in.

I AI:32 (1855-1864), där Greta finns i Jordbron, finns högre upp på samma sida skomakaren Jan Petter Östmark och hans hustru Johanna Christina Wretström, född i Lasjövreten den 29/12 1826. Greta bor alltså hos sin dotter.

I Johanna Christinas födelsenotis (C:5, AD-bild 118) finns heller ingen far nämnd.

Båda systrarna heter alltså Wretström. Om det var faderns namn framgår ju inte av dessa kyrkoböcker, men det är det ju inte nödvändigt att det var; de kan mycket väl ha tagit namnet själva. Kanske tog Johanna Stina namnet efter Lasjövreten, där hon var född, och sedan tog Carin samma namn som sin storasyster?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9516) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jonas Gidlund (Zyrgon) - Onsdag den 08 juni 2011 kl. 15.09
Tack för hjälpen.
Jag har följt dina spår och fortsatt fram i tiden och funnit Carin Wretströms dödsdag 1899-12-12 i hfl A1:42a uppslag 150.
Du har varit till stor hjälp och jag tror jag förstår hur man skall tyda kyrkböckerna bättre nu.

/Jonas
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)