Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västmanland   >   Hed   >  
Hellman - Per Adolf, f. 1821, och hans dotter Hedda Lovisa, f. 1844
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9687) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Björn Eriksson (Slakten) - Onsdag den 29 juni 2011 kl. 15.13
Hej!
Jag letar efter fadern till Per Afolf Hellman född 20 maj 1821 i Heds församling.
Hed C:5 sid 171/AD

Per Adolf gifte sig 31 december 1845 med Christina Elisabeth Hansdotter född 2 juli 1822 i Morskoga, Heds församling.
Per Adolf o Christina Elisabeth fick dottern Hedda Lovisa född 29 mars 1844 i Morskoga, Heds församling.
Hed C:6 bild 101/AD
Berg AI:11 sid 154
Hed EI:3 bild 10
Ramnäs AI:13 sid 293
Ramnäs AI:14 sid 373
Ramnäs AI:16ab sid 227

Mvh
Björn
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9691) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 29 juni 2011 kl. 18.57
I Per Adolf födelsenotis (som ju finns där du anger i C:5), så står fadern visserligen bara med efternamn, men också med yrke och hemvist. Kan du inte finna honom på den platsen i den samtida husförhörslängden?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9705) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Björn Eriksson (Slakten) - Fredag den 01 juli 2011 kl. 20.21
Vad anser Du att det står för namn på fadern?
Jag har svårt att tyda texten.
Ser fram emot att höra vad Du säger.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9709) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 02 juli 2011 kl. 02.16
Hed C:5, uppslag 171

(Bilden från Arkiv Digital.)

"Kusken Hellman på Karmansbo" får jag kråkfötterna till.

Då gäller det 'bara' att hitta en sådan i husförhörslängden, för att där förhoppningsvis få förnamn och födelsedata.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9710) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Björn Eriksson (Slakten) - Lördag den 02 juli 2011 kl. 13.36
Betjänten på Karmansbo gård Petter Hellman född 8 november 1797 kanske kan vara den eftersökta.
Femte raden från botten
Hed AI:8 (1816-25) sid 136

Jag tycker det ser ut som om han flyttar igen i oktober 1820 till eventuellt Stockholm

Vad tror du?

(Ändrat av Slakten den 02 juli 2011 kl. 13.43.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9725) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 02 juli 2011 kl. 23.09
Du har ju redan frågat efter Per Adolf Hellmans far femton (15) gånger under nitton (19) månaders tid i Anbytarforum:

2008-11-18 - 20.51 Västmanland: Ramnäs
"Jag letar efter föräldrarna till Per Adolf Hellman..."

2008-12-24 - 22.51 Västmanland: Hed
"Finns någon som känner till vilka som var föräldrar till Per Adolf Hellman..."

2009-04-02 - 22.06 Smed- och vallonsläkter: Hellman
"Finns någon som känner till Per Adolf Hellman..."

2009-04-06 - 15.42 Västmanland: Ramsberg
"Vem var far till Per Adolf Hellman..."

2009-07-20 - 12.30 Övriga släkter: Hellman
"Vem är far till Per Adolf Hellman..."

2009-08-05 - 23.53 Västmanland: Hed
"Per Adolf Hellmans [...] men vad hette fadern Hellman i förnamn?"

2009-09-26 - 23.48 Västmanland: Berg
"Vem var far till Per Adolf Hellman?"

2009-10-13 - 18.12 Västmanland: Hed
"Vem är far till Per Adolf Hellman..."

2009-10-20 - 11.22 Västmanland: Hed
"Vem var fadern till Per Adolf Hellman..."

2009-10-23 - 18.06 Smed- och vallonsläkter: Hellman
"Vem är far till Per Adolf Hellman..."

2009-10-24 - 10.33 Dalarna: Svärdsjö
"Vem var fadern till Per Adolf Hellman?"

2009-10-24 - 19.16 Smed- och vallonsläkter: Hellman
"Vem var fadern till Per Adolf Hellman..."

2009-10-29 - 12.51 Västmanland: Skinnskatteberg
"Jag har Per Adolf Hellman [...] men vem är Per Adolfs far?"

2010-01-02 - 02.03 Övriga släkter: Hellman
"...kan Per Adolf Hellman [...] vara son till Olof Jansson Hellman..."

2010-06-25 - 16.16 Västmanland: Hed
"Vem var far till Per Adolf Hellman..."

Flera av gångerna har du fått svar - dock inte varje gång, vilket kanske har sina naturliga orsaker...

Bl.a. var det en forskare som redan på juldagen 2008 lade in den bild som jag nu har lagt in här ovan.

Och den 20 oktober 2009 fick du av en annan forskare svaret att han tolkar födelsenotisen som "kusken Hellman vid Karmansbo", alltså samma svar som du fick av mig när du nu hade "svårt att tyda texten". Och samme forskare tipsade också om den betjänt i husförhörslängden som du nu har upptäckt som en tänkbar kandidat...

Var du inte nöjd med dessa svar? Var det därför som du nu frågade efter Per Adolf Hellmans far för sextonde gången? Men varför gick du i så fall vidare med betjänten Petter (som du då redan hade fått en hel del information om) och ställde frågor om honom för nio månader sedan?:

2010-10-11 - 15.16 Västmanland: Kila

Tills du har lagt alla kort på bordet - d.v.s. upplyst om precis allt du redan vet om Per Adolf och Petter Hellman, och varifrån du har fått dessa uppgifter, och hur och var du har (på egen hand eller med hjälp av andra) försökt att få mer upplysningar om denne och ev. andra tänkbara fäder till Per Adolf - så att ingen som läser denna din senaste efterlysning luras att lägga tid och energi på hjälpa till med samma sak som du redan har fått hjälp med upprepade gånger under flera års tid utan annat resultat än att du har ställt om frågan igen och igen och igen, tills dess anser åtminstone jag din fråga besvarad.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9727) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Björn Eriksson (Slakten) - Lördag den 02 juli 2011 kl. 23.25
Jag tror att det var en annan Hellman boende i Ramnäs församling

(Ändrat av Slakten den 02 juli 2011 kl. 23.33.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)