Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västmanland   >   Skerike   >  
Stina Sandberg - Utflyttning 1870
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13788) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Börje Sandberg (Beshem) - Fredag den 19 april 2013 kl. 14.29
Har uppgifter om en anförvant som kom till Västerås Skultuna 1866, flyttade till Västerås Skerike Brottberga Rote 1869,var med på Hfl 15/1 1869 det sista,flyttade 1870 30/10 till: hjälp mig-tror det står Canaan St Ihan?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13790) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 20 april 2013 kl. 08.28
Vad heter din anförvant?

Skerikes husförhörslängd 1861-1870 är AI:8, men på vilken sida där finns han/hon?

Den nya församlingen lär vara Sankt Ilian (Västerås landsförsamling).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13793) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Börje Sandberg (Beshem) - Söndag den 21 april 2013 kl. 05.29
Den jag försöker följa heter Christina,Stina Sandberg 1850-06-27 i Fläckebo AI:12(1850-1860)bild 175,sid 167,pos 6 (AID).Hon utflyttar 1870-11-30, Västerås/Skerike C:/ Bild 149.pos 26 till Canaan St Ilan. Vart är det? Sökt leta på namnet i Västerås landsförsamling. Kunde inte hitta församlingen hon flyttade till. Damen emigrerar så småningom till Amerika, enligt hfl 1873 utan besked,anm i marginalen. Jag vill vara säker på att det är rätt person jag följer. Jag har fått fram en Chri Jansson Sandberg som stämmer in på födelsedatum(Ancestry tidslinje) 1870 bostadsort: Chicago Ward 18,Cook,Illinois USA,? Ankom 1873? 1875 Gift med Martin Paul Okelberry Salt lake City,Utah USA?
Har Canaan St Ilan något med emigrantuppgifterna att göra?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13794) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 21 april 2013 kl. 09.41
I Skerikes utflyttningslängd 1870 (C:7, inget sidnummer, AD-bild 149, n:r 26), står att Stina Sandberg flyttar från Canaan till S:t Ilian, och det finns också en hänvisning till folio 14 i husförhörslängden.

Och på uppslag 14 i Skerike AI:8 finns hon som piga på torpet Canan under Brottberga, med notering om utflyttning till S:t Ilian den 30/10 1870.

Sankt Ilian kallas också för Västerås landsförsamling (därför skrev jag det inom parentes).

Christina Sandberg finns i Sankt Ilians inflyttningslängd 1870 (B:2, inget sidnummer, AD-bild 38, n:r 12), med en hänvisning till folio 25 i husförhörslängden.

Hon finns på uppslag 25 i Sankt Ilian AI:11, rad 26. Där framgår att hon flyttar tillbaka till Skerike den 28/11 1871.

Och enligt Skerikes inflyttningslängd 1871 (C:7, AD-bild 152, n:r 31) flyttar hon tillbaka till Canan, folio 13 i husförhörslängden (som är AI:9).

Och enligt husförhörslängden flyttar hon vidare till Västerfärnebo den 22/10 1872.

Stina Sandberg finns i Västerfärnebos inflyttningslängd 1872 (B:3, inget sidnummer, AD-bild 40, n:r 28), och flyttar in till Öjesjön. Det hänvisas till folio "N:o 2 189" i husförhörslängden, d.v.s. folio 189 i husförhörslängdens del 2 (av 4), som i dag heter AI:37a.

Och i husförhörslängden finns hon hos föräldrarna, med notering om utflyttning till Amerika 1873, "ej uttag. besked".

Fast det sista visste du tydligen redan, även om du inte skrev att den husförhörslängd från 1873 som du hänvisar till var Västerfärnebos...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13795) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Börje Sandberg (Beshem) - Söndag den 21 april 2013 kl. 14.17
Jag har skrivit två svar till forumet,vid förhandsgranskningen blir min användarnamn och lösen inte godtagbart
nu efter redigeringen av detta accepterades mina kontaktnät

(Ändrat av Beshem den 21 april 2013 kl. 14.21.)

(Ändrat av Beshem den 21 april 2013 kl. 14.26.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13796) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Söndag den 21 april 2013 kl. 14.32
Vad menar du? Är det möjligen någon inställning i din webläsare som ger dessa meddelanden? Det är i varje fall inte forumprogrammet som "accepterar" något "kontaktnät"...
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)