Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Ångermanland   >   Sidensjö   >  
Jonas Johansson Källström - Jonas i Källom
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3282) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Jonasson (Amandus) - Söndag den 01 mars 2009 kl. 20.10
Hej!

Jag letar efter anfäder till min farfars Amandus mors far.
Har hittat jonas Johansson Källström = Jonas i Källom.
Källa född,dop 1781-1840 C:3 Sidensjö. Gid 2073.3837400 Genline.

Fråga varför jonas i Källom och var kommer Källström ifrån?

MVH Inger J.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3283) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 01 mars 2009 kl. 20.34
Det finns en gård eller by i Sidensjö socken som heter Källom, så han var väl därifrån. Men jag kan inte kontrollera det, eftersom jag inte har något abonnemang hos Genline och Sidensjös kyrkoböcker ännu inte finns hos Arkiv Digital eller SVAR.

Och för att se var namnet Källström kommer ifrån, så får du följa Källströmmarna bakåt tills du hittar den förste som bar det. Om han också bodde i Källom, så lär väl namnet vara taget från hembyn/gården.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3287) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Jonasson (Amandus) - Söndag den 01 mars 2009 kl. 21.09
Fadern till Jonas Johansson Källström heter inh Johan Andersson och moder Märtha Jonsdotter 25-30 år.

Betyder inh = Inhysta och åren är det fadren som är 25 år repektive modren 30 år.
Kan ej hitta någon fler med namnet Källström.

MVH Inger J.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3290) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 02 mars 2009 kl. 15.06
Hej Inger,
som Jörgen skriver så är Källom en gård i Sidensjö och det var där Jonas föddes 1838-05-26, GID 2073.38.37400. Tittar du på dom andra dopnotiserna så ser du att det finns ett gårdsnamn med under alla barnens namn.

sidensjö


"Inh." betyder inhyses.
"25-30" betyder att modern var mellan 25 och 30 år när Jonas föddes. Prästen skulle skicka uppgifter till Statistiska Centralbyrån med bland annat upplysning om i vilken ålder mödrarna var när barnen i församlingen föddes. På papperet som han skulle fylla i var indelningen sådan, allså 20-25, 25-30 och så vidare.

För att få reda på när namnet Källström dyker upp så får du följa Jonas i husförhörslängderna.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3291) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 02 mars 2009 kl. 15.41
Hej

Det där med "grindning" förkommer inte i alla socknar. Modern angavs i stället med sin "rätta" ålder. Man får väl anta att prästen i sådana fall "grindade" uppgifterna när året var slut.

Jag har inte sett någon "grindning" när jag har forskat på min egen släkt, men väl på många andra ställen.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13656) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Fredag den 01 mars 2013 kl. 06.50
Det här kommer väl något sent, men uppgavs inte både faderns och moderns ålder i födelse-/dopboken?
Jag har för mig att man åtminstone i Sunne, Värmland gjorde det. Jämför åldersuppgifterna i husförhörslängden.
Enligt t.ex. Sidensjö AI:7a (1841-1848) Bild 132 / sid 125 finns en torpare Joh(an) Andersson f. 1808 med hustru Märta Jonsdotter f. 1810.
Sonen Jonas anges här f.ö. f. 1838 6/5, alltså inte 26/5. I Sidensjö C:3 (1781-1840) Bild 283 dock 26/5.
Hustru Märta död och Johan med två av barnen utflyttad till p. 355. Öfwerå. Se Sidensjö AI:7b (1841-1848) Bild 162 / sid 355
Se även Sidensjö AI:6b (1831-1840) Bild 43 / sid 34 där Märtas förre man Johan Norström f. 1792 avled 1834.
Märta tycks här ha gift sig med Johan (här kallad Jan) 1835.

Till födelseböcker:
Johan (Jan) Andersson hittar jag inte i Sidensjö C:3 (1781-1840) på år 1808.
Märta Jonsdotter återfinns i Sidensjö C:3 (1781-1840) Bild 117. F. 1808 5/9.

Alla källor från Arkiv Digital.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13659) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 01 mars 2013 kl. 14.05
Om man ser på övriga åldersuppgifter på samma sida i födelseboken (Sidensjö C:3, inget sidnummer, AD-bild 283) - och sida upp och sida ned både före och efter - så är alla åldrar angivna på samma sätt: Femårsintervaller med tal som är jämnt delbara med 5.

Därmed kan det inte betyda något annat än i vilken kolumn i det s.k. tabellverket (för befolkningsstatistiken) som moderns ålder skulle noteras. Summeringen av "Barna-Föderskornes antal efter åldern" var nämligen indelad just på detta sätt. Se Tabellverket på nätet (Demografiska databasen, Umeå universitet).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13660) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 01 mars 2013 kl. 14.56
Sten,
du kanske borde ha kontrollerat hur det är skrivet i Sunnes födelseböcker innan du skrev något.

I Sunne C:10 (1833-1855) Bild 79 (AID: v8342.b79) är det skrivet på samma sätt som i Sidensjö ovan.
Även i Sunne C:12 (1849-1860) Bild 6 (AID: v8344.b6), där står det klart och tydligt att det är "Moderns ålder" som uppgivs.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13662) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Lördag den 02 mars 2013 kl. 13.43
Det kan vara men i det här fallet utgick jag från mitt sifferminne och jag gjorde då denna tolkning (om än felaktig). Lägg nu märke till att båda föräldrarna hamnar inom den angivna åldersmarginaloen.
F.ö. har ju Jonas fel åldersuppgift i husförhörslängderna, vilket ju i och för sig var vanligt, men hans far återfinns som sagt var inte under år 1808 i nämnda födelsebok.
En rättelse till mitt föregående inlägg: Modern Märtha var givetvis född 1810 5/9 i Källom och inte 1808.
Sidensjö AI:7b (1841-1848) Bild 162 / sid 355 Här nämns Johan med barn inflyttad från p. 125 (Sidensjö AI:7a (1841-1848) Bild 132 / sid 125) utflyttad p. 129. Sidensjö AI:7a (1841-1848) Bild 136 / sid 129. Här anges han gift 1843 21/10 med Anna Stina Månsdotter f. 1813 18/11 Sidensjö.

Under rubriken Hvarifrån p. 355 Hvarthän Skorped. återkomna.

Sidensjö AI:10a (1869-1878) Bild 97 / sid 92
Källom
Här står Johan Andersson som född 1808 i Skorped.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)