Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar A-G)   >   Fränninge   >  
Anna Maria Johansdotter, född 30.10 1874, Frenninge
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3188) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ulla Johansson - Måndag den 16 februari 2009 kl. 19.04
Vet ej vem föräldrarna till Anna Maria Johansdotter f. 30.10 1874 var. Fanns det syskon? Hon gifte sig med Anders Nilsson f. 9 juni 1874 i Linderöd. De fick 3 barn. Sigrid. Joel o. Ida. Anders Nilsson emigrerade till Usa 1911. Har fått höra att hon hade en pojke till som hette Nils. Vilket jag inte har vetat förrän nu. I så fall kanske även han kan vara folkbokförd i Frenninge. Anna Maria var min mormor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3192) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten-Åke Molin - Tisdag den 17 februari 2009 kl. 14.26
Hej Ulla!

Föräldrar till Anna Maria är:

Arbetare Johannes Larsson och Cicilia Johansdoter i Bjälkhult.

Källa: Fränninge C:6: sid 129

Mvh
Sten-Åke
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3195) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ulla Johansson - Tisdag den 17 februari 2009 kl. 17.40
Hejsan Sten-Åke.

Jag tackar så mycket. Det var roligt att få veta.Det står inget antecknat om syskon? Jag letar efter anhöriga till min mormor o. morfar för att kunna få klarhet i när min morfar dog i USA. Deras barn dog på 1990-talet och de fick aldrig reda på vad som hänt honom efter 7 år i USA.

Mvh Ulla
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3200) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 18 februari 2009 kl. 15.41
Enligt födelseboken ska de alltså bo i byn Bjälkhult i Fränninge socken, men jag kan inte hitta dem i den samtida husförhörslängden där. Prästen har möjligen skrivit fel by.

I den så kallade folkräkningen* finns de i Vallarums by i samma socken, såväl 1880, 1890 som 1900 (1870 finns ännu inte dataregistrerad hos SVAR). (I Vallarum finns också några av Anna Marias dopvittnen, enligt födelseboken.)

Så här ser det ut 1890:

Vallarum, Fränninge socken, Malmöhus län
Man:
Johannes Larsson, f. 1840 i Hedeskoga, Bleckslagare
Hustru:
Cecilia Johansson, f. 1847 i Finja
Barn:
Augusta, f. 1870 i Frenninge
Lars Alfred, f. 1872 i Frenninge
Anna Maria, f. 1874 i Frenninge
Olof, f. 1876 i Frenninge
Carl Oscar, f. 1878 i Frenninge
Frans Oscar, f. 1881 i Frenninge
August Sigfrid, f. 1883 i Frenninge
Nils, f. 1885 i Frenninge
Elin, f. 1887 i Frenninge
Alma Sigfrida, f. 1890 i Frenninge

(Det finns inga barn 1880 eller 1900 som saknas 1890.)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

* De så kallade "folkräkningarna" bygger på SCB-utdragen ur husförhörslängderna som församlingarna vart tionde år (med början 1860) sände in till Statistiska Centralbyrån för att användas till befolkningsstatistiken. De visar vilka personer som bodde i församlingen den 31/12 respektive år, alltså 1860, 1870 och så vidare; de säger med andra ord ingenting om vad som har hänt under tioårsperioden däremellan. Eftersom utdragen är dubbla avskrifter (först prästens egen avskrift av husförhörslängden och sedan SVAR:s dataregistrering av utdragen), så finns alltid risken att något kan vara fel; de bör därför alltid kontrolleras mot originalböckerna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3201) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ulla Johansson - Onsdag den 18 februari 2009 kl. 18.12
Hej.

Oj då. Har aldrig hörts talas om detta. Tack så hemskt mycket. Nu får jag tänka. Det borde finnas en hel del efterlevande i min ålder( 70 år). Kanske kan dom veta något. Allting var så hemligt om min morfar,när jag växte upp. Jag tror att dom visste att han övergivit dem.Min morfar var född 9 juni 1879, och inte 1874 som jag skrev. Jag tror att dom skämdes. Det var ju ofta så på denna tiden.Jag vet att någon från släkten drog honom till USA. Jag trodde att det var någon från morfars släkt, men det kan ha varit från hennes egen. Kan någon av hennes syskon ha emigrerar till USA? Det känns viktigt att reda ut vad som hände.

Mvh Ulla
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3415) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ulla Johansson - Onsdag den 11 mars 2009 kl. 17.02
Hej igen.

Jag funderar på om någon av min mormor Anna Marias syskon kan ha varit i USA. Hur skall jag kunna få reda på detta. Jag bor inte i Skåne längre, utan strax utanför Varberg. Har letat efter vad som hände i 10 år och hittar inte något efter 1918. Min morfar åkte till USA 1911. Har sökt på Widholm eftersom adressen var c/o Widholm.Fick upp en Widholm på en folkbokföring. som tydligen hade en uppsjö av folk boende hos sig. Så det kan ha varit så att han jobbade på plantager och åkte runt. Jag får nog släppa att där kan vara något större samband. Tacksm om någon hade något förslag på hur jaag skall kunna söka vidare. Har många gånger tänkt ge upp,men kan inte lämna det. Funderar även på om det kan finnas kusinbarn till deras barn Sigrid(MIN MOR), Joel och Ida som bor kvar i Fränninge. De kan ju ha snappat upp något.

Mvh Ulla
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)