Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar A-G)   >   Börringe   >  
Gustav, husförhör 1813-1818, sid 85
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4011) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Söndag den 19 april 2009 kl. 19.36
Hej!
Behöver läshjälp!
Nu gäller det Anders Olsson Grönvall, Husförhör enligt rubrik.
Familjen längst ner på sidan, födda var och när, kom från och flyttat till.
Dessutom vill jag veta vad som står i Anm.kolumnen till höger.
Hälsningar
Mari-Ann Nyman
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4031) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Dennis Karlsson - Tisdag den 21 april 2009 kl. 12.36
Hej Mari-Ann,
Anders Grönvall f. 1782 i Vemmenhög kom 1812 från Grönby,flyttar 1815 till Grönby?
Elsa död f. 1781 ort oläsligt
Lars f.1804 i Grönby
Nils f. 1811 i Grönby
Sissa f. 1810 i Grönby
Jertrud f. 1813 i Gustav
Datumen i Hfl är otydliga så jag avstår från att försöka tyda dom.
Anm är svårläst åtminstone i mitt Genline men en del är nog: son Lars döf & dumb/stum.
se även Inflyttningslängd Gustav 1812 s.34 Gid 1233.47.93000
detta är min tolkning av Hfl hoppas det ger dig någon hjälp.
/Dennis
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4033) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Tisdag den 21 april 2009 kl. 19.03
Tack Dennis!
Har nu tittat i Inflyttningslängden ovan. Undrar vad Anders Grönvall har för titel? Och vad heter stället där han är född? I .......beck, ligger det i så fall i Västra eller Östra Vemmenhög? Vad heter stället där barnen Lars, Sissa och Nils är födda, ser ut som ......önsinge.

Enligt den längden är hustrun Elsa född i Lyngby 1781, jag har kollat där 1780-1782, men hittar henne inte. Däremot en Ellna vars far heter Lars. Men det är väl knappast troligt, skall i varje fall kolla mera.

Det blev lite nya frågor, som jag hoppas att du eller någon kan svara på!
Hälsningar och tack på förhand!
/Mari-Ann

(Ändrat av kontoinnehavaren den 21 april 2009 kl. 19.04.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 21 april 2009 kl. 19.25.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4036) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 21 april 2009 kl. 22.03
Börringe AI:1 s.85

Anders Grönvall har titeln förstärkningskarl. Platsen där han är född får jag till Wemmenhög. De tre äldsta barnen är födda i Grönby, det fjärde barnet i Gustafs.

Texten i anmärkningskolumnen i högerkanten på uppslaget:

"Grönvall commenderad. Lars döf och lamb (= lam)"

Anders Grönvall, född 24/6 1782 i Vemmenhög kom 1812 från Grönby och flyttar 1815 till Grönby
Elsa, född 1781 i Skurup. Står antecknad som död.
Lars, född 28/3 1804 i Grönby kom 1812 från Grönby, flyttad 1814 till Genlöf
Nils, född 17/4 1811 i Grönby kom 1812 från Grönby, flyttad 1815 till Grönby
Sissa, född 26/1 1810 i Grönby kom 1812 från Grönby, flyttad 1815 till Grönby
Jertrud född 21/10 1813 i Gustav, flyttad 1814 till Genlöf
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4037) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 21 april 2009 kl. 22.07
Elsas efternamn är Larsdotter. Framgår i dödboken där hon står antecknad som begravd den 10/7 1814. Avled av feber 33 år gammal i Hafgård.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4038) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Dennis Karlsson - Tisdag den 21 april 2009 kl. 22.18
Mari-Ann,
Det ser ut som barnen Lars, Sissa, Nils är födda i Hönsinge enligt flyttsedeln.
Ligger inte Hönsinge i Grönby församling ?
/Dennis
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4042) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Onsdag den 22 april 2009 kl. 13.29
Håkan och Dennis!
Tack för hjälpen igen!
Jag har hittat en Anders född i "Ö Vemmenhög, Född 1777-1815, GID 1437.37.74200" (tyvärr inget sid.nr). Anders är ju född 1782-06-24. Kanske någon kan hjälpa mig att tyda texten där, så att jag får tag i föräldrarna till honom.
/Mari-Ann

(Ändrat av kontoinnehavaren den 22 april 2009 kl. 14.10.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4049) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Torsdag den 23 april 2009 kl. 09.37
Håkan!
Du skrev ovan att Lars och Gertrud flyttade till Genlöv 1814. Vet du var Genlöv ligger? Jag har sökt på Google, men hittar bara en massa efternamn.
Hälsningar Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4050) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Torsdag den 23 april 2009 kl. 10.14
Hej Mari-Ann

Jag "lägger mig i" lite, om Håkan ursäktar. :)
Jag tror att det står att dom flyttade till Gerslöf, det vill säga Gärdslöv.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4051) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 23 april 2009 kl. 11.47
Jadå. Visst får du lägga dig i om du vill... :)

Han mycket väl vara Gärslöv som du skriver, Lotta. Det verkade först att de hade skrivit ihop r och s till ett n när man tittade som hastigast först.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 23 april 2009 kl. 11.51.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4052) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Dennis Karlsson - Torsdag den 23 april 2009 kl. 12.16
Lars & Gertrud flyttar till Gärdslöv ,Inflyttningslängd Gärdslöv 1814
Tyvärr inga sidnr men GID 1236.64.93400.
Mvh
Dennis
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4053) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Torsdag den 23 april 2009 kl. 12.53
Oj, vilken service man får här.
Återigen stort tack alla "hjälpare".

Men nu har jag nya problem. Jag förstår inte det hela. Har försökt översätta Inflyttningsboken.
"Gärdslöv Inflyttning 1814-1814, GID 1236.64.93400: Syskonen Lars Andersson f 28/3 1804 är både döv och lam och Gertrud Andersdotter, född 21/10 1813, den förra i Grönby och den senare i Gustavs församling, bägge .............. äro flyttade till Gärdslöv(?) ...... som till bevis meddelas Lemmeströ(?) ...... d 17 okt 1814".

Barnen är ju små, endast 10 och ett år, moderslösa. Vart tar sådana barn vägen? Varför är Lemmeströ (om jag nu läst rätt) inblandat?

/Mari-Ann

(Ändrat av kontoinnehavaren den 23 april 2009 kl. 13.28.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4057) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 24 april 2009 kl. 10.41
Hej Mari-Ann

I attesten står:
"Syskonen, Lars Andersson född 28/3 1804 är både döf och dumb och Gertrud Andersdotter född 21/10 1813 den förre född i Grönby och den sednare i Gustafs församling, begge moderlösa äro flyttade till Gerslöfs socken, som till bevis meddelas Lemmeströtorp d. 17 oct. 1814. W. Fred. Nibelius"

Wilhelm Fredrik Nibelius var präst i Börringe och bodde (eventuellt) i Lemmeströtorp, och det är alltså han som undertecknat attesten. Vart barnen tar vägen i Gärdslöv framgår tyvärr inte av inflyttningsattesten, så det är bara att leta igenom husförhörslängden som gäller. Jag brukar "satsa" på ett födelseår att leta efter, det brukar vara det enklaste. Då slipper man sitta och försöka läsa alla namn sida upp och sida ner.

Mvh//
Lotta

PS Skriv gärna ett nytt inlägg, istället för att fylla på det gamla, om du har nya frågor. Det är lätt hänt att man missar frågan helt annars. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4058) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Fredag den 24 april 2009 kl. 11.02
Lotta!
Tack för svar, råd och tips. Det är lätt gjort att man bara "fyller på".
Jag tänker gå in på Gärdslöv, Hfl, 1814, och leta efter barnens födelsedatum. Så brukar jag göra, men det är ju ett j-kla bläddrande.
Jag förstår nog inte riktigt hur du menar med att "satsa" på ett födelseår.
Nu ställde jag ingen fråga, bara påståenden. Nytt inlägg kommer ev.
Hälsningar
Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4059) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 24 april 2009 kl. 11.15
Förlåt om det blev lite oklart. Jo, leta sida upp och sida ner måste man ju, och ett j-kla bläddrande blir det, men det går lite fortare att leta efter ett specifikt födelseår istället för namnen, men det visste du redan.
Det märkliga brukar vara att det man letar efter alltid finns i "fel ände" av längden. Börjar man letandet i början av längden så finns dom i slutet, och börjar man i slutet så finns dom i början... :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4060) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Dennis Karlsson - Fredag den 24 april 2009 kl. 11.36
Mari-Ann

Lars hittar du hos Bengt Larsson Gärdeslöv nr 14 GID 1236.15.48100
Gertrud hos Nils Larsson Sillesjöhusen GID 1236.15.57200

Dennis
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)