Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar H-M)   >   Hörröd   >  
Elna Olsdotter, född 1722 - 1723-01-02
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2766) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Roland Nilsson - Lördag den 24 januari 2009 kl. 16.34
Min efterforskning har gjort att jag har hamnat i Hörröd och den tidigare delen av 1700-talet. Tyvärr är kyrkböckerna borta perioden 1700 - 1724 vad det gäller födsel och det är just den tiden det gäller.
Aktuell person är Elna Olsdotter alt. Olufsdotter och från olika håll bl.a. noteringar i Dispyt finns det alternativa födelsetider. Dels exakt född 1723-01-02 i Grönhult, Hörröd / L, död 1765-02-22. Dels två uppgifter född omkring 1722.
Som föräldrar har jag också olika fått alternativ. Dels Olof Clemetsson
d 1758 Hörröd, Kristianstads län (*) ; och Hanna Olsdotter d 1760 Hörröd, Kristianstads län (*) . Dels Moder är Bolla, född i Hörröd / L. Fadern är Olof Pehrsson, född i Grönhult / Ebbaröd, Hörröd / L. Ett tredje alternativ är att modern var Anna Andersdotter möjligen från Rebbetuaröd.
Uppgifterna är eniga om att hon gifte sig 1745 med Anders Johnsson från Hörröd. Anders Jonsson var född 172209?? Och död 17961001, 74 år 14 dagar.
Finns det någon intresserad som kan bringa klarhet i denna "släktsaga" eller är det olika Elna Olsdotter det rör sig om.
Hälsningar
Roland
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2791) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 25 januari 2009 kl. 13.12
Hej Roland,
Jag skulle satsa på Ola/Oluf Clemetsson och Hanna Olsdotter i Grönhult som föräldrar till Elna. Vid vigseln 1745-03-31 kommer Elna från Grönhult.

Något födelsedatum är ju svårt att få fram eftersom det inte finns någon födelse- och dopbok för den tiden, och inte heller någon husförhörslängd. Gör man en uträkning via programmet MinSläkt med hjälp av ålder och dödsdag enligt dödboken, så är hon född 1722-12-12. Hon uppgavs vara 42 år 2 månader och 10 dagar gammal när hon dog 1765-02-22.

I mantalslängden 1711 (det saknas en massa år och resten är för det mesta trasigt och svårläst) finns det bara en Ola/Oluf i Grönhult, och det är Clemmetsson med en hustru Hanna.
Jag hittade katekismilängder för Hörröd 1697-1750 (spridda år) via Genline och 1742 finns i Grönhult två Ola/Oluf, en Svensson och en Clemmetsson. Clemmetsson har en dotter Elna, vilket inte Svensson har. Så.... :)

Så här ser familjen i Grönhult nr 6 ut i katekismilängden 1742:
Oluf Clemmetsson
hustru Hanna
son Anders
dotter Elna

1750 finns inte Elna med i Grönhult, bara sonen Anders och döttrarna Anna och Britta.
1721 finns sonen Jöns och dotter Bolla med.
Faddrarna till Elnas och Anders barn kan kanske bekräfta ytterligare att/om det är rätt föräldrar till Elna.

Mvh//
Lotta

(Ändrat av kontoinnehavaren den 25 januari 2009 kl. 13.21.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2807) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Roland Nilsson - Söndag den 25 januari 2009 kl. 18.37
Hej Lotta.
Tack för Dina synpunkter som jag tycker är ganska rimliga.
Jag har fått in en uppgift om Elnas åtta barn med Anders Johnsson, alla födda i Rebbetuaröd inom Hörröds församling (L). När jag satte mig ner och letade igenom födelseböckerna för den aktuella perioden och försökte hjälpligt att tyda texten så fann jag att när det första barnet föddes i november år 1745 så finns en fadder med vid namn Jöns Ohlsson från Gaddaröd. Vid de andra barndopen var det mest "Jonsson + Johnsson" som deltog.
Hos en annan forskare bakom en Dispyt-notis har jag sänt en trevare om ev dokumentation för den angivna födelsetiden 1723-01-02 men där skulle fadern vara Oluf Pehrsson. Vi får se vad detta ger.
Mvh
Roland
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2809) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 25 januari 2009 kl. 21.05
Jo, det vore verkligen intressant att veta hur dom fått fram exakt datum och dessutom att faderns namn skulle vara Oluf Pehrsson. Födelsebok finns som sagt inte och inte finns det någon Oluf Pehrsson i hela Hörröd heller, åtminstone inte enligt katekismilängden 1742. :)

Jöns Olsson, som är fadder till Anders och Elnas första barn Elsa, är säkerligen bror till Elna. Han gifter sig med änkan Hanna Bodelsdotter i Gaddaröd 1741-12-06 och då kommer han från Grönhult. När Jöns och Hannas barn döps så är Anders och Elna faddrar. Ola Bodelsson i Gaddaröd är gift med en Ingar Olofsdotter, och båda förekommer vid Anders och Elnas barns dop, och tvärtom.
Det finns också en Clemmet Olsson i Myrestad som är fadder både till Jöns o Hannas, Anders o Elnas barn och Ola o Ingars barn.

Så att jämföra lite faddrar och fruars patronymikon hos dom som är faddrar till Anders och Elnas barn har bara gjort mig mer säker på att jag nog har rätt, när det gäller att Olof Clemmetsson och Hanna Olsdotter är föräldrar till Elna.

Och nog är det säkrare att hålla sig till kyrkböckerna än till Disbyt....? :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2811) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Roland Nilsson - Söndag den 25 januari 2009 kl. 22.03
Hej Lotta.
Tack för Dina mycket intressanta uppgifter och jag är ganska övertygad om att det är rätt spår som Du har hittat. Jag vet att DISPYT-uppgifter är andrahandsuppgifter och skall hanteras därefter och särskilt kontrolleras i kyrkböckerna.
Mvh
Roland
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)