Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar H-M)   >   Hardeberga   >  
Född den 14/1 1828
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1035) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christina Sylejmani - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 12.10
Hej!

Jag skulle behöva lite läshjälp av denna födelsenotis.
Det jag inte läser ut själv har jag markerat med rött.

Hanna

"Fåglesång
Hanna

föddes måndagen den 14 Januari och döptes Tisdagen den 15 ejusdem i
[.....]gården af [.....] och kallades Hanna.

Föräldrar: Dragonen Åke Rinaldo och dess hustru Karna Nilsdotter.
_ 40. å 45_.

Faddrar:

Åb: Nils Larsson i Fåglesång

Nils Larssons hustru Kjersti Görans dotter i Fåglesång [bar?] [....]

[Corporal?]
Soldat: Hans Lind i Sandby.

Soldat, Corporal Linds hustru [Anna?] [...] [Anders?]dotter i Sandby."

Mvh,
Kina.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1036) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 13.40
Hej Kina,
det står att barnet döptes i Prästgården. Sedan tycker jag att det står någon förkortning/initialer eller liknande. Vad hette prästen?
Kjerstin Göransdotter bar hen[n]e.
Corporal är ditskrivet ovanför 'Soldat: Hans'.
Sedan verkar det som om Anna först fått namnet Nilsdotter och sedan har Nils strukits och Anders blivit ditskrivet ovanför.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1056) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christina Sylejmani - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 19.31
Hej Lotta
och tack för hjälpen!

Jag har kollat runt lite i födelseboken för att se om det kanske står lite tydligare
på något annat ställe men jag får ändå inte ut vad det skall vara.
Nu är väl prästens namn inte det viktigaste men det är ju kul om
man kunde "få ut" namnet.

Jag vet inte om namnet syns tydligare på denna bild

präst

men jag får ändå inte ut vad det skall stå.
Inte mer än att jag tycker att den tredje bokstaven skall vara ett n.

Tack än en gång för hjälpen!

Mvh,
Kina.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 06 oktober 2008 kl. 19.33.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 06 oktober 2008 kl. 19.34.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1060) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 20.22
Nu har jag lyckats få tag i prästen. :-)
Jag tänkte titta i hfl om kyrkoherden hade någon inneboende präst eller liknande, eftersom jag precis kommit på att jag faktiskt innehar ett herdaminne över Lunds stift och där står att kyrkoherden i Hardeberga hette Jonas Albin Engeström, och det stämmer ju inte riktigt med initialerna. På första uppslaget i hfl hade en J M Engestedt skrivit sitt namn.
Och så här står det i herdaminnet om honom under St Ibbs pastorat:
Johan Magnus Engstedt, son av Christian E., präst och innehavare av klockarelägenheten i Borreby, föddes där 25/10 1787, blev student 1805, prästvigd 18/6 1811, extraord. bataljonspred. vid norra Skånska inf. 1812, prebendekomminister i Husie 1815, i Hardeberga 1820, titulär vice pastor 1827, kyrkoherden här 9/3 1833, tilltr. 1835. Död 29/5 1843. Gift med Anna Helena Brorström, f 31/7 1798, dotter av prosten Thure B. i Borreby.

JME kan väl stämma rätt bra med initialerna från dopboken, eller hur? :-)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1062) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christina Sylejmani - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 20.50
Hej igen! :)

JME verkar stämma bra.
Jag var först inne på ett m
men tyckte sedan att det var ett n.

Tack än en gång för hjälpen och
ha en fortsatt trevlig kväll! :)

Mvh,
Kina.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)