Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar H-M)   >   Linderöd   >  
Hanna Nilsdotter, f. 15 april 1874, Åkarp nr 5, Linderöd
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3952) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ulla Johansson - Tisdag den 14 april 2009 kl. 11.26
Hej.

Jag vet när Hanna föddes och att hon omkring 1904-1905 flyttade ner till Linderöds samhälle.Vill veta om hon var gift och hade barn. Hon var syster till min morfar Anders Nilsson f. 9 juni 1879, Åkarp nr 5, Linderöd.

Mvh

Ulla Johansson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4044) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ulla Johansson - Onsdag den 22 april 2009 kl. 17.35
Hej.

Har kommit fram till att Hanna flyttade till Åsphult och tjänade piga där enl. Gärds Härads Hembygdsförenings Årsbok 1987 s.74.

MVH Ulla Johansson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4046) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Hanne Berndtsson - Onsdag den 22 april 2009 kl. 19.42
Hej Ulla, jag har hittat detta i källan: Begravda i Sverige (cd) - är långt ifrån säker på om detta är "din" Hanna. Kontakta församlingen för att få fram födelseförsamlingen :-)

1874-04-15
Nilsson, Hanna
f. 15/4 1874

Lund

Död 7/4 1946
Begravd 17/1 1947
Lunds norra kyrkogård, kv. Askgravplats 11A, nr. ANATOMEN (kista, nr 1 i graven)
Graven upplåten i evärdlig tid (upplåtelse nr 1)
Lunds kyrkliga samfällighet (Lunds kn, Skåne län)
Box 1096
221 04 LUND
Tel. 046-35 87 00
lks@svenskakyrkan.se

mvh Hanne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4048) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ulla Johansson - Onsdag den 22 april 2009 kl. 22.36
Hej Hanne.

Jag skall kontakta församlingen. Vi bodde i Värpinge,strax utanför Lund 1946. Jag var då åtta år. Har inte så många minnen från den tiden. Mycket intressant.

MVH Ulla Johansson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4075) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ulla Johansson - Måndag den 27 april 2009 kl. 16.53
Hej igen Hanne.

Kunde inte få besked från församlingen. De hade inte sådana uppgifter. De hänvisade till Landsarkivet Lund. Var inne på deras hamsida och såg att dom tog l25:- för 15 min, när dom skulle leta. Det vet man ju inte hur lång tid det tar. Jag avvaktar och ser om hon har någon annan anhörig som ser detta. Hon kan ju ha gift sig. Hon var ju omkring 30 år när hon flyttade till Äsphult. På min mormors sida är jag säker på att det inte finns någon som vet något. Tack för hjälpen i alla fall.

Mvh

Ulla
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4096) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ulla Johansson - Onsdag den 29 april 2009 kl. 16.22
Hej igen

Funderar på om Hanna kanske hette Persson i efternamn. Tog Nilsdotter för givet, eftersom min morfar hette Nilsson efter sin far Nils Persson. De är båda födda inom äktenskapet för jag vet att föräldrarna gifte sig 1872 i Linderöd.

Mvh

Ulla Johansson
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)