Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar H-M)   >   Linderöd   >  
Nils Persson, Åkarp nr 5, Linderöd
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4032) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ulla Johansson - Tisdag den 21 april 2009 kl. 18.48
Söker efter Nils Perssons och hans hustru Ingri Nilsdotters födelsedatun. De gifte sig i Linderöd 18720310 De var bosatta på Åkarp 5. Linderöd. Även deras dödsdatum

skulle vara intressant att veta. De var min morfars föräldrar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4035) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 21 april 2009 kl. 21.39
Nils Persson föddes 1838 i Linderöd socken och den enda person jag hittar i födelseboken detta iår i Linderöd är född 7/1 som oäkta son till Bengta Åkesdotter. Fader okänd.

Ingri Nilsdotter föddes 12/1 1842 i Äsphult och är antecknad som oäkta dotter till Bengta Nilsdotter. Fader okänd.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4043) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ulla Johansson - Onsdag den 22 april 2009 kl. 17.29
Hej.

Jag tackar så mycket. Detta bör väl vara rätt person. Det finns en Nils Persson till som bodde på Åkarp 1, Linderöd. På honom finns det gravsten på Linderöds kyrkogård. Men den personen hörde inte till vår släkt enligt kyrkovaktmästaren där.I varje fall så så står det skrivet om min mormor o Morfar I Gärds Härads Hembygdsförenings Årsbok 1987 s. 73-77 och där kallas min mormor för Åge-Bengt-Anners-Anna. Min morfar hette Anders.Så Åge-Bengt-Anners skall väl då vara Anders Nilsson. Men hans far hette ju Nils Persson, men det var ju så konstiga sammansättningar då. Jag tror att detta är rätt. Ingri Nilsdotter är ju absolut rätt. Det står även i den boken att Anders föddes som barn nr 3. Jag känner bara till två (Hanna o. Anders.) Läser i denna bok att i början av mars 1904 dog Anders far Nils Persson 65 år gammal. Där står också att Ingri flyttade till Äsphult, där Hanna (Anders syster) tjänade piga. Jag hade fel då jag trodde att Ingri o. Hanna flyttade till Linderöds församling.Jag får söka efter Hanna i Äsphult. Jag bor inte kvar i Skåne, så därför har det blivit lite omständigare för mig att leta. Jag är glad att dessa sidor finns.


MVH Ulla Johansson
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)