|
|
Av Mari-Ann Nyman - Söndag den 30 augusti 2009 kl. 08.02
|
Malmö Caroli AI:30, Hfl, 1860-1864, sid 226, GID 1308.214.87800: Östra Förstaden 33, Litt Ä, Olins hus. Gäller fjärde personen, sonen Ola. Vad står det mer för namn än Christophersson? Hur lyder texten längst ut till höger - "1862 fattig ......? Hälsningar Mari-Ann Nyman
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 30 augusti 2009 kl. 09.58
|
Efter Ola står Fabriksarb. Det är inte lätt att tyda kråkfötterna till höger... Fattig får jag det inte till. Därefter kan det vara någonting med Fälltvapenöfning. Och allra längst till höger något om att han ska söka till gardist i Stockholm. Någon annan får gärna göra ett försök. (Bilden från Arkiv Digital.)
|
|
|
Av Lotta Nordin - Söndag den 30 augusti 2009 kl. 10.05
|
OK, då försöker jag också. Jag tror det står: "1862 fullgiort 2dra årets wapenöfning. Fick d. 21/9 63 bev(is) för att söka blifva Gardist i Stockholm": "årets" är lite osäkert men något "F" är det inte som inleder, det är bokstaven på raden över som går ner. "bev" är jag inte helt säker på, men betydelsen ska iallafall vara att han får flyttbetyg/-bevis, det är jag säker på. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Mari-Ann Nyman - Söndag den 30 augusti 2009 kl. 11.43
|
Tack Jörgen och Lotta! Vilken skillnad det blir när du kopierar in bilden här, Lotta, mot när man läser i Genline! Beror det på att den kommer från Arkiv Digital? Hälsningar Mari-Ann
|
|
|
|
|
|
|