|
|
Av Mari-Ann Nyman - Söndag den 14 mars 2010 kl. 14.21
|
Hej! Tacksam för tolkning av text. Gäller Bengt Bobecks födelsenotis. Malmö Garnsisonsförsamling, C:2, Födde 1729-1768, sid 103. Höger sida, Bengt Bobeck. Hälsningar Mari-Ann Nyman
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 14 mars 2010 kl. 22.59
|
"d. 9. [Martii] Christnades Furrier [ev. Förrier] Bobecks Son, af Cap. Carl Moraths Compagnie, Kallades Bengt Test. Capitein Morath, Leutnant Snoilschi Fendrich Von Rohr, Madame Höjer, dito Anna Bredin, Jungfru Maria Beck. ..." Efter Maria Beck står det några kråkfötter som jag inte kan få till något vettigt ord. Det är inget namn i varje fall - tror jag... Det står faktiskt att sonen är av kapten Moraths kompani - men jag misstänker att det är fader furiren som avses...
|
|
|
Av Mari-Ann Nyman - Måndag den 15 mars 2010 kl. 10.49
|
Tack Jörgen! Nu behöver jag hjälp med tydning av texten i Hyby AI:2, 1804-1809, sid 116 Österledshus. Bengt Svensson (död 1805) - texten i slutet av raden Hustru Sophia Nilsdr. (står att hon är född 1768, men hon gifte sig då) - bor i ............ Dottern Sophia - tjänar(?) på Nr 8 i ........ Dot.dottern Anna Sophia - vistas i Sturup(??) Hälsningar Mari-Ann
|
|
|
Av Lotta Nordin - Måndag den 15 mars 2010 kl. 19.13
|
Hej Mari-Ann, jag hittade Österledshus till slut, men på sidan 229.... Efter Bengt Svensson står det "förlammadt i högra armen har lungsot". Hustrun Sophia verkar "bo i Kohla", vad nu det är för något. Det finns ett Kohlahygget i Hyby som kanske är något att kontrollera. Var dotter Sophia tjänar ser jag inte, mer än att det står Nr 8. Kanske kan det vara en förkortning på Sturup? Dottern Anna Sophia vistas i Sturup. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Mari-Ann Nyman - Måndag den 15 mars 2010 kl. 19.39
|
Tack för hjälpen, Lotta! I AD OnLine är det faktiskt sidan 116 om man utgår från registret. På denna sida kan man också se ett handskrivet sidnr - sid 229. Snart är det väl dags att skriva vilket "system" man använder sig av, det kanske underlättar sökandet. Hälsningar Mari-Ann
|
|
|
Av Lotta Nordin - Måndag den 15 mars 2010 kl. 19.52
|
Menar du bild 116? Det blir lite olika bildnummer också på Genline och ADOnline. I Genline är sidan 229 bild nummer 125. Det bästa är om man uppger den sida som står i boken, tryckt eller handskrivet, då gör det inte så mycket vilket "system" man använder sig av. Finns det inga sidnummer så är det ju lite mer problematiskt... Mvh// Lotta
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 15 mars 2010 kl. 20.00
|
När sidorna är maskinpaginerade (alltså har stämplade sidnummer), så har detta ofta gjorts i arkiven efter att mormonerna filmade böckerna. I de fallen syns alltså inte de sidnumren hos Genline, som bara använder mormonfilmerna. Hos SVAR kan det variera, eftersom de har både mormonbilder och egna nyskanningar. Arkiv Digital har däremot bara nytagna bilder, så där syns alltså alltid de sidnummer som finns i böckerna i dag. Men då kan det å andra sidan ( ) finnas två sidnummer, eftersom de handskrivna och stämplade sidnumren inte sällan skiljer sig åt...
|
|
|
Av Mari-Ann Nyman - Måndag den 15 mars 2010 kl. 20.33
|
Lotta! I AD OnLine var det BILD nr 127 och SIDA nr 116. Det kan ju bli lite förvirrande ibland, men ni klarar ju ut det mesta! /Mari-Ann
|
|
|
Av Lotta Nordin - Måndag den 15 mars 2010 kl. 20.48
|
Då tror jag att jag har listat ut hur det hänger ihop....kanske. Genline har handpaginerade uppslag, och ADOnline har maskinpaginerade sidor, då blir det lite haltande. Det är tur att det går att leta sig fram till rätt sida ändå. Jörgen, det finns en hel del böcker hos Genline som också är maskinpaginerade. Dessutom finns innehållsförteckningar som arkiven skrivit, så filmningen måste även ha förekommit på arkiven.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 15 mars 2010 kl. 20.54
|
Helt riktigt, Lotta - det var därför jag skrev att maskinpagineringen ofta har gjorts i arkiven efter att mormonerna filmade böckerna, och att sidnumren i de fallen inte syns hos Genline...
|
|
|
Av Lotta Nordin - Måndag den 15 mars 2010 kl. 21.40
|
Ajaj, jag ska läsa lite noggrannare hädanefter...
|
|
|
|
|
|
|