Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar H-M)   >   Maglehem   >  
Sara Rebecka, född i september 1739
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7279) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Hanne Berndtsson - Lördag den 17 juli 2010 kl. 11.47
Hej, önskar hjälp med tydning av texten - SE/LLA/13266 Maglehem C:1 (1687-1744) Bild 84 - gällande Sara Rebecka's födelse, no 23 på sidan.

Tack på förhand!

Ser att jag skrivit fel årtal i rubriken, det ska vara 1739!

(Ändrat av kontoinnehavaren den 17 juli 2010 kl. 14.16.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7280) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 22 juli 2010 kl. 20.54
"d. 23 [September] | som war Domca 14 post Trinit. döptes demitterade ryttarens
Jonas Sohlbergs barn ifrån Uglemölla, fick namn Sara
Rebecka
, som wart födt d. 18 hujus, Susceptrix Corporal
Masks ... i Olßeröd.
"

Domenica 14 post Trinitatis = 14:e söndagen efter trefaldighet.

Vad som står efter korpralens namn överlåter jag åt någon annan att tyda; det står i varje fall inte hustru... Vem hon än var, så var det i varje fall hon som bar barnet vid dopet (Susceptrix).

Jag får ortens namn till Uglemölla, men något sådant kan jag inte hitta.

Men med hjälp av DDSS fann jag ett barn till med en fader Jonas Solberg, nämligen Jonas Pärsson Solbergs dotter Maja Lisa född den 15/5 1746 i Håkanry i Ivetofta socken (som ju inte ligger så långt från Maglehem). Enligt DDSS är fadern "fällberedare", men i originalet (Ivetofta CI:1, sidan 40) står det tydligt fällboredare.

Enligt mantalslängden som finns hos Arkiv Digital (jag antar att det är landskontorets exemplar, som finns på landsarkivet), så finns det 1742 (AD-bild 4) en avskedad ryttare Solberg på Håkanry.

Och enligt Ivetofta dödbok dör fällboredaren Jonas Sollberg från Håkanry den 23 maj 1751, 70 år gammal (CI:1, sidan 315).

Och i mantalslängden 1747 (AD-bild 19) står klockaren Sohlbergs änka inhyses på Håkanry.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7281) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 22 juli 2010 kl. 21.15
...men det lär knappast vara Jonas änka, eftersom han dog först 1751... :)

I landsarkivets bouppteckningsregister för Villands häradsrätt (sidan 221) finns en Jonas Solberg från Håkanryd i Ivetofta socken. Han har där titeln "fältberedare, mäster". Bouppteckningen finns i FIIa:8, sidan 40, men den volymen finns ännu inte hos AD.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7282) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 23 juli 2010 kl. 11.07
Jag skulle tro att det står "Corporal Masks kiäresta i Olseröd".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7283) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Steen Larsen - Fredag den 23 juli 2010 kl. 17.39
Hej

Hanne har været så venlig at hjælpe mig, da det er mig, der er interesseret i Sara Rebecka. Tak for alle de gode oplysninger her, som jeg kan gå videre med.

Hvis nogen har endnu flere oplysninger, vil jeg være meget taknemmelig.

Det er fortalt i min familie gennem generationer, at min ane Sara Rebekka Jonasdatter Solberg var født i Sverige/Skåne, men kom til Danmark i løbet af sin opvækst. Hun blev gift 1766 i Faxe med Christen Jensen Skonning (Skåning) og må være født ca. 1740 ifølge folketællingerne i Danmark. Hun må tillige have fået en datter ca. 1762-1765, der hed enten Helene Marie, Lene Marie eller Malena Marie. Hendes dåb har jeg aldrig fundet.

Det fortaltes, at hun også kaldtes Sara Solberg Bøj (stavemåde usikkert, men det skulle udtales lige som træet bøg (bok) på østsjællandsk, det vil sige: Bøj

Jeg fundet i alt tre registreringer mere om Jonas Solberg, som jeg selv har læst sådan:

Degeberga, Gärds, Kristianstad, Sverige
Kyrkoarkiv: Födelse- och dopböcker 1688-1749, fol. 53
1711
d. 29 Decembr vigdes Ryttaren Jonas Solberg och Pigen Signe Lass Dotter i Norrelja

Maglehem, Gärds, Kristianstad, Sverige
Kyrkoarkiv: Födelse- och dopböcker 1687-1744, fol. 161
1738:
Martiis
d. 26. som var Domca. Palmarum begraf Jonas Sollbergs Hustru ifrån Uglemölla vid namn Sine Lassasdotter, som var 68 år gammal

Maglehem, Gärds, Kristianstad, Sverige
Kyrkoarkiv: Födelse- och dopböcker 1687-1744, fol.163
1738
November
d. 19. som var Domca 26 post Trinit: Copulerades Jonas Persson Sohlberg ifrån Jernbecks Mölla, och pigan Lena Christensdott: dersammasteds

Med mindre Jonas Solberg har flyttet fra og til Uglemölla 2 gange på 18 måneder, er det et andet navn for Järnbäckamöllan, som findes i Ortsnamnregistret http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/_s1lx001/113129d1.htm Ganske vist i Vittskövle sogn, men lige ved siden af Olseröd i Maglehem sogn. Registret fortæller, at møllen (kvarnen) lå i Stora Böka, som udtales "Stora Böga". Det kunne godt passe med Saras tilnavn "Bøj".

Venlig hilsen
Per Steen Larsen
København
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)