Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar H-M)   >   Hörby   >  
Min morfars "kriminella förflutna"
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10061) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Bjarneklint - Fredag den 29 juli 2011 kl. 05.21
Hörby AI:17 (1881-1891) Bild 336/sid 333

Min morfar, Per Andersson, född 10/2 1866 i Långaröd, hittade tydligen på hyss som ung.
Bilden kommer från Hörby AI:17 (1881-1891) Bild 336/ sidan 333 rad 26.
Som jag tyder har han suttit häktad och dömd för förfalskning i 6 mån och 4 dagar.
Går det att få reda vad han har gjort ? Blev det fängelse i Hörby eller transpoterades han till Malmö fängelse ?
Finns det något "kriminalregister" från den tiden ?
Snälla hjälp mig att läsa.
Bengt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10062) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 29 juli 2011 kl. 11.08
"Dömd för förfalskningsbrott o. 1:a
resan Snatteri till 6 mån 4 dag Straff
... ... af Färs Här[ads] Rätt 29[?]/12 88.
icke undergått enskild skrift"


Jag kan inte få inledningen på tredje raden till något vettigt...

Domen finns alltså i Färs häradsrätts dombok. Den är inte filmad så sent som 1888; det blir alltså till att besöka landsarkivet.

Landsarkivets förteckning: Färs häradsrätts arkiv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10063) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 29 juli 2011 kl. 11.21
Kanske kan det också finnas en polisutredning bevarad.

Färs härad var tydligen delad i två länsmansdistrikt:

Kronolänsmannens i Färs härads norra distrikt arkiv
Kronolänsmannens i Färs härads södra distrikt arkiv

Om du har tur, så var det länsmannen i det norra distriktet som hade hand om saken; där finns det polisförhörsprotokoll bevarade från 1888.

Och kanske var det också länsmannen som fick uppdraget att transportera honom till fängelset. Det kan i så fall framgå av brevdiariet och handlingarna till det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10064) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 29 juli 2011 kl. 12.00
Det som står längst till vänster är:

"Attest åters.   Häktad."

Och i inflyttningskolumnen (utanför bild här) står att han överfördes från pag. 1652 1888, alltså från sidan 165 i andra delen (för den tidsperioden), vilket är AI:16.

Där finns han på rad 8, med noteringen att han flyttade till Degeberga 1888, men det är överstruket. Och också där står att attesten är återsänd och att han är häktad.

Så det är väl den flyttattesten som avses i AI:17 också. Den flyttnoteringen som står där - till Degeberga 1889 - är ju inte överstruken, så han flyttade väl dit när han kom ut igen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10065) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 29 juli 2011 kl. 12.43
Tredje raden börjar med "arbete".
Han blev alltså dömd till:
"6 mån 4 dag Straff
arbete af Färs"
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10066) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Bjarneklint - Fredag den 29 juli 2011 kl. 14.49
Kanon. Morfar flyttade mycket riktigt till Degeberga 1890.

Jag får fortsätta på Landsarkivet där jag är någon gång i veckan numera.

Tack för all hjälp.
Bengt
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)