Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar H-M)   >   Helsingborg   >  
Vart tog Jöns Petter vägen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11487) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Maikisch (Inger_m) - Lördag den 03 mars 2012 kl. 13.04
Min Anfader på Mödernet hette Jöns Petter Nilsson, född i Helsingborg 10/11 1841, av en ogift piga Anna Helena Svensdr,inflyttad till Helsingborg 1839.Faderns namn står ej angivet i Jöns P födelse-Dopanteckning.Modern övergav detta barn året efter. På kyrkblad Helsingborg stadsförsamling AI:37 1842-1847 sid 299, finns Jöns Petter som fosterbarn. Fosterföräldrar ej angivna. Mannen överst på sidan dog 1842. Jag följde familjen till nästa bok, men Jöns Petter fanns inte hos dom. Jag har också kontrollerat hans gudmor och faddrar. Hans moder bildade ny familj uppåt Hallandsåsen, men ingen Jöns Petter. Vart tog han vägen? Jag återfann honom som 15-årig dräng i Ausås socken 1855 dit han flyttat från Helsingborg samma år. Ausås AI:12 sid 57. Jag har haft kontakt med arkivet i Lund, men de kunde inte hjälpa mig. Jag har haft kontakt med skolmuseet i Hbg,för han måste ha gått i skolan. De hade inga elever registrerade så långt tillbaka. Finns det nattvards-konfirmations-registrerade? Kan någon hjälpa mig med dessa år då han var " försvunnen" ? Och var fick han efternamnet Nilsson ifrån? Visserligen hette hans moders senare make Per Nilsson, men J.P. var inte registrerad hos dom.Ävensom, då skulle han kallats Persson. Däremot hade han kontakt med moderns nya barn, och de ansåg honom som Broder. Jag vore tacksam för hjälp, om det finns sådan. Inger M.

(Ändrat av Inger M den 03 mars 2012 kl. 13.34.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11488) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 03 mars 2012 kl. 15.46
Hej Inger,
finns Jöns Peter med sin mor i husförhörslängden innan 1842? Var i Helsingborg finns modern skriven?
Eftersom han står som fosterbarn i AI:37 så måste det ju vara hos den familj han är skriven hos.

I Ausås står att han är inflyttad från Helsingborg 1855. Har du letat i utflyttningslängerna i Helsingborg för att se varifrån där han kom?

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11490) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Maikisch (Inger_m) - Lördag den 03 mars 2012 kl. 17.14
Hej Lotta! Jöns Petter Finns inte med sin mor i Husförhörslängderna förutom notis i Anmärkningskolumnen att Anna Helena fött ett Oä barn.Anna Helena finns som ensam piga bok: Helsingborg Stadsförs AI:38 sid 2 och 13. HENNES utreseanteckning finns B:5 bild 17. Hon flyttar till Barkåkra ENSAM 1843. Därefter har jag följt hennes vidare öden. ( Hon fick ett förskräckligt liv.)
Jag har åter letat i Utflyttn boken 1854+55 Hbg. Ingen notering om Jöns Petter Nilsson. Jag har gått igenom alla Husförhörsböcker både Stadsförsaml och Landsförsaml gällande åren efter 1843-1855. Ingen Jöns Petter Nilsson. Härför har jag bett om hjälp.
Jag följde honom baklänges och hittade honom efter att han återvänt till Helsingborg efter att han varit runt i NV Skåne och drängat och funnit sin blivande hustru, Min morfars moder. Han kom då från 2 Ångqvarnen och flyttade till Strövelstorp 1875. Han bildade familj där och dog där 1914.
Modern kom till Helsingborg 1839 från Båstad.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11493) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 03 mars 2012 kl. 19.04
Det som står i anmärkningskolumnen efter Anna Helena i AI:38 sidan 2 är ju intressant.
"Anna Helena Svensdr fått oäkta
barn 10/11 -41, enskild skrift
den 23/4 -42. Dopattest
gifven Jöns Peter för natt-
vardsberedelse i Ausås
2/10 -55 på begäran af
Postilj. Nils Pehrss. n. 67
"

I nummer 67, AI:37 sidan 173, finns postiljonen Nils Persson, född 1820-01-20. Han är inflyttad dit nr 46 år 1846. Och i AI:37 sidan 124 står att han är inflyttad dit 1840 från nr 156.
I AI:36 (1837-1842) sidan 1 finns Nils Persson, och på sidan 2 finns Anna Helena Svensdotter, båda i nr 156.
Kanske kan han vara far till Jöns Peter? Jag kan inte komma på någon annan anledning till att han skulle begära dopattest för Jöns Peter 1855.

Att Jöns Peter inte finns med i utflyttningslängderna i Helsingborg 1854-55 kanske kan bero på att han flyttat till Ausås tidigare?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11499) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Maikisch (Inger_m) - Lördag den 03 mars 2012 kl. 21.59
Tack Lotta! Jag har studerat denna anteckning om dopattest,men kunde kanske inte tyda det riktigt. Jag har undersökt Nils Perssons familj i Ausås p.g.a.detta. Jag fann inget uppseendeväckande. Men Du kom nog med pudelns kärna: Nils och Anna Helena bodde i samma hus lämplig tid före en förlossning..Jag har inte lagt märke till detta! Jag skall studera detta mera utförligt + Ausås i morgon och göra ett tillägg till min släktkrönikeberättelse om denna omständighet och tänkbara förklaring till Jöns Petters efternamn,Nilsson.Synd att min mor inte lever och fick veta detta.Han var hennes farfar. De hette förstås Jönsson, efter den tidens bruk. Många tacksamma hälsningar från Inger M-
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)