Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar N-S)   >   Näsum   >  
Rasmine Johansen, född 1869
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2627) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 19.32
Båtsmannen Jöns Bengtsson LAGGARE var född 1868-05-27 i Drögsperyd i Näsums socken i Skåne.

Enligt CD:n Sveriges Befolkning 1900 är han tillbaka i hembyn och har då hustru och barn. Hans hustru Rasmine Johansen uppges vara född 1869 i Ore socken i Dalarna. Jag tror inte på den uppgiften och undrar om det är någon som kan hjälpa mig att klura ut varifrån hon egentligen kom. Jag är givetvis också tacksam om någon vill titta efter i födelseboken för Ore. Jag är inte hemtam så långt norröver.

Familjen 1900:

Post 648903
Bengtsson, Jöns
Husägare
f. 1868 i Näsum (Kristianstads län, Skåne)
Gift man, far i familjen
Drögsperyd N:o 2
Näsum (Kristianstads län, Skåne)
Födelseort i källan: Näsum Kristianstads län

Post 648904
Johansen, Rasmine
f. 1869 i Ore (Kopparbergs län, Dalarna)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
Födelseort i källan: Ore

Post 648905
Hilda Katarina
f. 1895 i Norra Strö (Kristianstads län, Skåne)
d.
Flicka, barn i familjen
Födelseort i källan: Norra Strö Kristianstads län

Post 648906
Hans Bernhard
f. 1897 i Danmark
s.
Pojke, barn i familjen
Födelseort i källan: S:t Hans

Post 648908
Karl Oskar
f. 1899 i Skepparslöv (Kristianstads län, Skåne)
s.
Pojke, barn i familjen
Födelseort i källan: Skepparslöv Kristianstads län

Post 648907
Bror Arvid
f. 1900 i Näsum (Kristianstads län, Skåne)
s.
Pojke, barn i familjen
Födelseort i källan: Näsum Kristianstads län
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2629) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 19.46
Det verkar som om hon är född i Ore på Fyn, Danmark.
Här kommer ett urklipp från Norra Strö, AI:11 sid 88, Kålaberga nr 2.

ore

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2630) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 20.03
Jag kan ju lägga till att det står att dom flyttat till Skepparslöv 1895-12-03.
I kolumnen för särskilda anteckningar tycker jag att det står att dom "Fått attest till Skepparslöf" 28/11 98. Men vad som står före datumet ser jag inte.
Här är bild på det:

ore2
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2631) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 20.09
Det var som jag misstänkte, hon var född i Danmark. Rasmine låter inte särskilt uppsvenskt. Man ska nog inte lita på allt man läser. Tack för hjälpen.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2641) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 15 januari 2009 kl. 15.49
Hej

Jag har fått bekräftat att det står att Rasmine var född i Danmark i SCB-utdraget som ligger till gund för uppgifterna på CD:n Sveriges Befolkning 1900.

Christian
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)