Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar N-S)   >   Oderljunga   >  
Ingel Nilsson (f. 1654) og Sissa Nilsdotter (f. 1650) i Köpinge
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9341) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingelise Poulsen (Ipo) - Måndag den 16 maj 2011 kl. 10.14
De to personer er mine 7. oldeforældre.
Noget tyder på, at de er halvsyskon, (andre slægtsdatabaser viser det), da deres far hedder Nils Månsson. Er der mon nogen der ved om det er en fejl, det synes ikke rigtigt.

Ingels(f. 1654 i Oderljunga) mor skal være Ludze Ingelsdotter. Ingel Nilsson dør 12. april 1729 i Köpinge - ArkivDigital C:1 Bild 106
Sissas (f. 1650 i Oderljunga) mor skal være en Gunilla, som dør 1690. Sissa Nilsdotter dør 11. aug. 1737 i Månstorp - ArkivDigital C:1 Bild 127.

Ægteparret fik 9 børn sammen i årene 1675-1699 i Köpinge, som jeg har fundet i kirkebogen.

Jeg håber der er en der kan hjælpe mig.
Venlig hilsen Ingelise Poulsen
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9343) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 16 maj 2011 kl. 10.38
Hej Ingelise,
Sissa är född fyra år före Ingel, och hennes mor skulle vara en Gunilla, som dog först 1690. Var Nils Månsson skild och omgift med Ludze? Jag skulle nog tro att det är två olika Nils som är fäder till Ingel och Sissa.

Det verkar inte finnas några kyrkböcker för Oderljunga så tidigt som när dom föddes. Har dom andra släktdatabaserna någon källuppgift för sina teorier om halvsyskon?

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9344) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingelise Poulsen (Ipo) - Måndag den 16 maj 2011 kl. 11.19
Hej Lotta.
Tak for dine konklutioner, som jeg også mener er de rette. Jeg har svært ved at tro at Nils Månsson er far til både Ingel og Sissa. Skilsmisse lyder ikke sandsynligt.
Der er ikke nogen källuppgifter, det var min egen teori, som jeg - med din hjælp - har forkastet. Det virker forkert. Jeg tror det er en slægtsforsker der bare har blandet det hele sammen. Der er nok en Nils Månsson i en by i nærheden. Jeg må gå kirkebøgerne igennem og finde ham, hvis det er muligt.
Hef fra Ingelise
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9347) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 16 maj 2011 kl. 18.47
Hej igen,
jag tittade lite i mantalslängderna för Oderljunga, och där finns Nils Månsson i Köpinge 1659, 1660, 1662, 1663, 1664 och 1665, alla åren med hustru (nämns inte med namn). 1666 är det Nils Månssons änka med en son och en dotter på Köpinge. Sedan är det en lucka och 1669 står det Enckian(änkan) Lusse. Änkan Lusse står för gården även 1670, 1671 och 1672 och från och med 1673 är det Ingel Nilsson. 1673 är han ogift enligt längden.

Är du säker på att Sissas far också heter Nils Månsson? Nils heter han ju med all säkerhet, men Månsson? Det skulle vara intressant att veta varifrån man fått namnet. Lusses efternamn är väl också osäkert, däremot hade Ingel en dotter som hette Lusse Ingelsdotter, men det vet du säkert redan. :)

Jag vet inte om du hittat det, men Ingel Nilssons bouppteckning finns i ADOnline. Där nämns Sissa och alla hans barn och en del barnbarn och ingifta. Den finns under Norra Åsbo häradsrätt FIIb:5 (1721-1730), sidan 463 (bild 265). Lite svårläst men det går om man vill. :)

Jag letade efter Nils Månssons, Sissas och Lusses bouppteckningar också, men hittade inte något.
I AD finns även ett "register" till Norra Åsbo häradsrätt (domböckerna) 1680-1760 - REG:1. Där kanske det går att hitta något om personerna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9349) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingelise Poulsen (Ipo) - Måndag den 16 maj 2011 kl. 21.32
Hej Lotta.
Hvor er det flot, det du har fundet! Jeg har åbenbart ikke ledt godt nok, mantalslængderne for årene 1659-1673 har jeg ikke fundet - er de i ADOnline?
Nej, jeg er ikke sikker på hverken Sissas eller Lusses fædres efternavn, det har jeg fra anden side, uden dokumentation.

I morgen tidlig vil jeg sidde og få overblik, glæder mig til at prøve at tyde det der står i Norra Åsbo arkiverne. Nej, jeg har ikke fundet Ingel Nilssons bouppteckning! Hvor er det dejligt at få tingene på plads!
Du skal have så mange tak for din hjælp, måske skriver jeg til dig, hvis jeg ikke kan finde det du skriver om ;o)
Hej fra Ingelise
(Jeg får mail når der er indlæg i Arkivguidens Forum, men det er da også fint at få en personlig, tak for din omtanke).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9350) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingelise Poulsen (Ipo) - Tisdag den 17 maj 2011 kl. 10.08
Hej - Lotta - eller evt. andre.
Er der mon en der hjælpe mig med at tyde sammenhængen i denne bouppteckning i ADOnline : Norra-Åsbo-häradsrätt-FIIb-5-1721-1730-Bild-265-sid-463 ??
Jeg kan tyde de fleste navne, men meget af det der står imellem, kan jeg ikke rigtig finde betydningen af.
Venlig hilsen Ingelise

Desuden - i Oderljunga Kat.1 bild 6 (1698) ser det ud, som om Ingell Nilsson har en datter der hedder Hanna. Hun er ny for mig i denne famile. Måske misforstår jeg betydningen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9351) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 17 maj 2011 kl. 11.33
Hej Ingelise,
jag har skrivit av första sidan i bouppteckningen med "modern" stavning. Gården som Olof Nilsson bor på är jag osäker på.

”Anno 1729 ./. d. 28 November efter
välborne herr häradshövdingens
ordres hava vi undertecknade varit
i Köpinge, där samma städes hållit
inventering, arvskifte och delning efter
avledne salig Ingel Nilsson i Köpin-
ge, emellan hans efterlåtne hustru
Sissa Nilsdotter å ena och bägge
deras samkulla barn och barnebarn
på andra sidan, nämligen äldsta sonen
Nils INgelsson i Månstorp, Anders Ingelsson
i Tosteboholm, Pål Ingelsson i Köpinge
och Johan Ingelsson i Månstorp deras egne
värja och bofasta män, äldsta dottern nu
i livet Troen Ingelsdotter med sin man
Oluf Bengtsson i Månstorp och andra dotte-
ren Källe Ingelsdotter och hennes man
Oluf Nilsson i Tussaholm(?), och dotterbar-
nen Lusse Ingelsdotters barn, 3 söner
och 2ne döttrar, sönerna Eskil Hindriksson,
Nils Hindriksson och ditto Nils Hindriksson,
och gifte dotteren Ellina Hindriksdotter
i Vassabygget, andra dottern Karina
Hindriksdotter omyndig, dess för-
myndare brodern Nils Hindriksson i Skäggestorp,
och salig Karina Ingelsdotters barn,
en dotter vid namn Kerstena Jöns-
dotter, dess förmyndare Pål Ingelsson
i Köpinge. Vilka voro här samt(lige)
tillstädes, och blev uppskrivit och vär-
derat vad lösören gods som fanns
uti detta sterbhus, som för oss
blev framvist som följer, nämligen:”

Visst ser det ut som dom har en dotter Hanna 1698. Kanske hon dog tidigt utan att ha varit gift och fått barn? Eller är det en felskrivning för dottern Karin(a)? Det är inte lätt att veta.
Hur många barn - och vilka - till Ingel och Sissa har du hittat?

Mantalslängderna finns på www.svar.ra.se, riksarkivets abonnemangstjänst.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9352) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingelise Poulsen (Ipo) - Tisdag den 17 maj 2011 kl. 12.15
Hej Lotta.
Mange, mange tak for din store hjælp! Jeg sender en mail til dig privat, hvor jeg vedhæfter mit familie-ark, der kan du se, hvad jeg har fundet indtil nu.
Datter Karina??? Hende er jeg ikke stødt på, til gengæld er der en datter Gunilla, som dør tidligt.
I dag vil jeg kigge i Dombøgerne - der er måske noget om dem. Tak for linket til Mantalslængderne - det kendte jeg ikke til.
Hej fra Ingelise :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9353) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg (Zzz) - Tisdag den 17 maj 2011 kl. 15.23
Hej!

Ingel Nilsson och Sissa Nilsdotter är mina direkta anor.

Sissas far är enligt Ragnar Odhnoffs forskning Nils Månsson i Karsholm. Hans privatarkiv finns på AD. Odhnoff har använt de flesta källor som finns tillgängliga.

Ragnar Odhnoffs genealogiska samling Vol:19 (0-9999) Bild 23 (AID: v102343.b23, NAD: SE/LLA/30757)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9355) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingelise Poulsen (Ipo) - Tisdag den 17 maj 2011 kl. 16.14
Til Anders Berg:
Fantastisk! Jeg havde slet ikke opdaget at jeg kan finde oplysninger i den samling. Tusind tak!

Når de nu er dine direkte aner, kan du måske af- eller bekræfte mine problemer med, om ægteparret har døtre med navnene Karina og Hanna? De er jo ikke med i Odhnoffs arkiv.
Jeg takker igen
Hej fra Ingelise
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9356) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 17 maj 2011 kl. 16.15
Hej Anders,
vad tror du om döttrarna Hanna och Karina? Karina nämns i bouppteckningen, men inte Hanna som finns med i katekisationslängden 1698.
Dom bör väl nästan ha varit födda före 1680.

Det är synd att inte Ragnar Odhnoff redovisar källorna för dom olika uppgifterna.
En sak har han fått fel i iallafall. :) Sonen Måns Ingelsson är döpt 25 september, inte december, Oderljunga C:1 sidan 21, 1681 döpt "Dom. 17 Trinit 25 7br."
Den dotter RO kallar Kiehla, står i dopboken som Kiälle och även i katekisationsboken 1712. Rätt ska vara rätt!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9357) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 17 maj 2011 kl. 16.16
Samma tanke där...:)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9359) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg (Zzz) - Tisdag den 17 maj 2011 kl. 18.19
Har ingen uppfattning om Karina och Hanna. Odhnoff verkar ha missat bägge, konstigt nog. Kan vara att något av namnen är felskrivet och det är samma dotter, som du föreslår, Lotta.

När det gäller Kiälle, Kiehla eller Källe så är nog inget mer "rätt" än de andra av dessa säkert tjogtals olika stavningar som förekommer. :) Odhnoff har kanske valt en stavning hon är nämnd med senare i livet, eller så "normerar" han namnet så. Själv väljer jag formen Kelu om jag behöver använda en stavning.

För övrigt har jag inte forskat mycket själv på de här anorna, där ser man nackdelen med att tidigt få allt serverat. Kom nämligen i kontakt med Ragnar Odhnoff redan i slutet av 80-talet, och han skickade över dessa papper till mig.

Jag härstammar från sonen Pål.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9360) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingelise Poulsen (Ipo) - Tisdag den 17 maj 2011 kl. 18.38
Ja, Anders det var næsten helt morsomt at jeg således fik to i Sverige diskussions-forummet. Jeg sidder herovre i Danmark og følger "slaget". Du har ganske ret med hensyn til stavning af navne - jeg nedstammer fra Kjela - som du kalder Kelu.
Jeg er imponeret over Odhnoff`s arbejde, og ikke forundret over at han nok har lavet fejl her og der. Jeg finder selv fejl i min egen slægtsforskning, tit trods for at jeg prøver at være 100% nøjagtig.
Tak for at du fik mig ført ind i Odhnoff`s verden - nu får jeg travlt med at lede efter flere aner, dem har jeg mange af i Sverige.
Hej fra Ingelise
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9361) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 17 maj 2011 kl. 20.10
Eftersom inte Hanna Ingelsdotter nämns i bouppteckningen, så kan det ju bero på att hon dött utan egna barn före 1729.
Karin(a) Ingelsdotter har jag hittat. Hennes dotter Kerstin/Kirstena Jönsdotter (nämnd i bouppteckningen) föds i Skäggestorp 1708-02-17. Fadern heter Jöns Sörensson, Oderljunga C:1 sidan 34.

1706 Dom. 1 Adv. trolovades Jöns Sörensson av Skäggestorp med pigan Karina Ingelsdotter av Köpinge.
Karina Jöns Sörens dör 1710-04-28(?) i Skäggestorp, och det ser ut som om hon var 60 år, men det kan väl inte vara möjligt? Hon födde ju barn två år tidigare...det måste vara felskrivet/-räknat av prästen. Jag har inte hittat någon mer trolig Karina som dör före 1729.
Jöns Sörensson i Skäggestorp begravs 1716-01-15, ingen ålder uppgiven. Ett "Jöns Sörenssons barn av Skäggestorp" begravs 1714-03-14.
Oderljunga C:1 sid. 29, sid. 41, sid. 42 och sid. 53.

Jo, det där med att få allt serverat är inte så bra. :) Jag fick en hel del själv när jag började forska, och det visade sig att en hel gren långt ner på 1600-talet var helt fel. Tack vare en avlägsen släkting så blev jag uppmärksammad på det, och kunde rätta till alltihop.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9362) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 17 maj 2011 kl. 20.36
Och på sidan 30 i Oderljunga C:1 står att 1706 4 juledag copulerades Jöns Sörensson och pigan Karina Ingelsdotter "blefwe boandes i Skäggestorp".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9364) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingelise Poulsen (Ipo) - Tisdag den 17 maj 2011 kl. 21.29
Godaften Lotta.
Ved du hvad? Jeg tror det er den rigtige Karina. Hendes alder må være skrevet forkert, hun kan jo umuligt være barn af Ingel og Sissa hvis hun var født 1650. Hun er sikkert født før 1681, så passer det hele sammen, især da hun er nævnt i bouppteckningen. Mange tak fordi du gider tage dig af min slægt :-)
Jeg går videre i morgen, nu har jeg pludselig masser at få på plads - med kildehenvisninger!
Hej fra Ingelise
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9365) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingelise Poulsen (Ipo) - Tisdag den 17 maj 2011 kl. 23.41
Hurra Lotta
Jeg tror, jeg med din hjælp har løst gåden om Karina/Hanna. Når jeg kigger igen på Kat:1 Bild 6 fra 1698, kan jeg se, at der sagtens kan stå Karina - ikke Hanna.
Den gode Hanna er hermed ude af billedet!
Hvor var det flot detektivarbejde du lavede - der er ingen tvivl nu. Karina får datteren Kirstina d. 17. feb. 1708. Dernæst dør hun - måske i barselsseng - i 1710.
Voila!! - og tak for hjælpen, også til Anders.
Hej fra Ingelise
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)