|
|
Av Hanne Berndtsson - Lördag den 20 december 2008 kl. 13.40
|
Hej, önskar hjälp med att tyda vart Ingar och sonen flyttar år 1826. Gid.nr: 1736.6.38600. Ingar Andersdotter f. 1778 (tyder jag det som) i Bollerup sonen Anders f. 6 okt. 1815 i Glemminge. Tack på förhand!
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 20 december 2008 kl. 14.35
|
Om du kan översätta "GID 1736.6.38600" från Genlines interna 'rövarspråk' till volym och sida, så kanske det går att hitta en mer lättläst bild...
|
|
|
Av Hanne Berndtsson - Lördag den 20 december 2008 kl. 15.01
|
*oops* det glömde jag ju... Gid.nr: 1736.6.38600, [Kristianstad] Östra Ingelstad, Husförhör, 1823 - 1827, 106-0, Bild 120 av 134
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 20 december 2008 kl. 16.34
|
Så här ser det ut hos Arkiv Digital: Och så en förstoring av själva flyttnoteringen: Det verkar som att de har flyttat två gånger samma år. Först till nummer 16, vilket väl måste vara i Ingelstads by, där de här finns på nummer 15. Och sedan till vad som skulle kunna vara Querrestad, alltså grannsocknen Kverrestad. Observera att den här husförhörslängden är Östra Herrestad AI:1! Östra Ingestads hfl ingår alltså i moderförsamlingens bok. Och därmed kan det vara på sin plats med ännu en varning för Genlines volymbeteckningar... Det är inte bara så att Genline med en drucken papegojas envishet håller fast vid volymnumren i de föråldrade arkivförteckningarna som finns på mormonfilmerna (eller "originalfilmerna", som man kallar dem ) - här har man alltså dessutom ägnat sig åt 'dubbel bokföring'. Den här husförhörslängden finns alltså under både Östra Herrestad, där den hör hemma, och under Östra Ingelstad, där det naturligtvis bara borde ha funnits en hänvisning till Herrestad. Dessutom verkar dessa 'båda' längder ha varsitt "GID-nummer", i varje fall om jag har lyckats tyda Genlines församlingslista rätt. Det är alltså lätt att bli lurad om man är kund hos Genline... Men hos Arkiv Digital - som drivs av folk som själva släktforskar, och därför vet vad man sysslar med - finns självklart en hänvisning från Östra Ingelstad till Östra Herrestad.
|
|
|
|
|
|
|