Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar T-Ö)   >   Tossjö   >  
Lars Jönsson i Hultabygget
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4264) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Söndag den 24 maj 2009 kl. 01.19
Hej!

Jag skulle vilja ha lite kommentarer på följande "röra" om någon kan ta sig tid att läsa och förstå...

I Hultabygget i Tåssjö levde min ana Lars Jönsson (Länk: http://brandt.radient.org/Lars_J%F6nsson-p2f1ee6e1) med sin hustrun Kerstin Svensdotter.
Lars dog i Januari 1765 och var då 48 år 7 månader gammal enligt dödboken och således född omkring år 1716.

Nu är det så att det i Tossjö föddes två stycken Lars Jönsson under detta år (inga lämpliga kandidater åren omkring). Den ena till Jöns Larsson i Krokabygget och den andra till Jöns Andersson i Snäckebotorp.


Vid Lars Jönssons barns dop förekommer flera gånger en Åke Jönsson i Krokabygget. Han är son till Jöns Larsson i Krokabygget och han var gift med Lusse Jönsdotter. I vigseln med Lusse anges att Lusses fader är Jöns Andersson i Snäckebotorp *slå pannan i bordet*!

Detta innebär alltså att jag inte med hjälp av dessa dopvittnen kan avgöra vem som är Lars Jönsson syskon då både Åke Jönsson och Lusse Jönsdotter har en bror Lars Jönsson född 1716..


Men.. nu är det så här att Jöns Andersson i Snäckebotorp döper ytterligare en son till Lars år 1723. Denne Lars Jönsson gifter sig 1751 i Tåssjö med en Karna Tykesdotter och där står att han är son till Jöns Andersson i Snäckebotorp.


Den detalj som spökar för mig är att jag inte hittat något om någon begravning av Jöns Anderssons son Lars född 1716 åren mellan 1716 och 1723 då Lars nummer 2 föds. Hur sannolikt är det att Jöns Andersson har två söner Lars egentligen?

Jag skulle vilja påstå att min Lars Jönsson är son till Jöns Larsson i Krokabygget och att han är bror med den Åke Jönsson i Krokabygget som nämns vid Lars barns dop. Vad tycker ni?


/Martin

(Ändrat av kontoinnehavaren den 24 maj 2009 kl. 12.08.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4265) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 24 maj 2009 kl. 15.43
Så här ser det ut på Hultabygget, enligt de mantalslängder som finns på 1740-talet fram tills Lars noteras som gift:

1742 (sid. 493): Ola Larsson, hustru.

1743 (sid. 169): Per Andersson, hustru.

1744 (sid.525): Per Andersson, hustru, pigan Lusse.

1745 (sid. 7): Lars Jönsson ogift, pigan Kiersti.

1747 (sid. 10): Lars Jönsson, hustru.

(1743 är Kammarkollegiets exemplar, som finns hos SVAR; de övriga är Kristianstads landskontors exemplar, som finns hos Arkiv Digital. 1746 saknas.)

Kan Per Andersson vara en bror till Jöns Andersson? Är pigan Lusse i så fall hans brorsdotter Lusse Jönsdotter? Och kan Lars vara hans brorson?

Det är naturligtvis bara spekulationer - men frågan är ju hur Lars Jönsson hamnade på Hultabygget. Om det är en skattegård, så kan det finnas information i uppbuds- och lagfartsprotokollet. Enligt mantalslängderna är Hultabygget (1/8 mantal) en del av Stavershult (som totalt är på 1 mantal).

Men bouppteckningar är det första som jag skulle söka efter (om det inte redan är gjort?). Dels efter de båda Jönsarna och deras hustrur; var bodde deras söner Lars? Lars själv var ju bara 49 år när han dog, och lär då ha haft omyndiga barn; vilken släkting företrädde dem, och står det något om när och hur gården blev hans (om han nu ägde den)? Per Anderssons bouppteckning är naturligtvis också intressant.

Både uppbudsprotokoll och bouppteckningar finns i Norra Åsbo häradsrätt.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 24 maj 2009 kl. 15.49.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4266) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Söndag den 24 maj 2009 kl. 16.07
Hej!

Tack för svaret!
Jag har sedan tidigare kollat i det boupteckningsregister som finns i Arkiv Digital för Norra Åsbo utan att ha hittat någon Jöns Andersson, Jöns Larsson, Lars Jönsson, Åke Jönsson, Lusse Jönsdotter och nu även Per Andersson som skulle matchat. Förutsatt att registret är komplett så verkar det inte finnas något där iallfall :(

/Martin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4267) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 24 maj 2009 kl. 16.27
"Supplement" står det i registret, och årtalen 1677-1842 stämmer med arkivets "tilläggsserie" med bouppteckningar (FIIb). Men det finns en "huvudserie" (FIIa) också.

Så ge inte upp! :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4268) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Söndag den 24 maj 2009 kl. 16.35
Jaschå.. säger du det.. intressant... nä.. ge upp är inget jag brukar göra... :)

FIIa är naturligtvis inte en av de som SVAR har lagt upp digitalt :(


Den Ola Larsson från mtl 1742 är kanske den änkling Ola Larsson från Hultabygget som gifter sig 1745... i vigseln nämns brodern Lars Larsson i Stavershult...

* En Lars Larsson och Anders Larsson i Stavershult finns som dopvittne bland min Lars Jönsson i Hultabygget.
* Vid Jöns Larsson i Krokabyggets barn 1701 finns en Lars Larsson i Stavershult som dopvittne..

Kan vara nått där... eller så är det bara slump..

(Ändrat av kontoinnehavaren den 24 maj 2009 kl. 16.37.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)