Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar T-Ö)   >   Veberöd   >  
Karna Nilsdotter, gift Hörgren
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4987) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman (Emma) - Fredag den 02 oktober 2009 kl. 13.05
Hej!
Har någonstans ifrån fått uppgift om att Karna Nilsdotter skall vara född i Veberöd 1774-01-22.
I Veberöd C:1, bild 21/sid 16, längst ner på vänster sida, finns en Karna som är dotter till Nils Dahlberg. Kan det vara min Karna?

Hon gifter sig med Ola Hörgren (vet inte när!). De flyttar från Silvåkra 1813 till Svedala, där Karna dör 1842-11-27, 68 år och 10 mån gammal.
Har inga uppgifter om Karna före flytten från Silvåkra.
Tacksam för hjälp!
/Mari-Ann Nyman
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5005) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 03 oktober 2009 kl. 19.09
Hej

Bouppteckningar brukar vara bra. Har du försökt hitta en efter Nils Dalberg?

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5027) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman (Emma) - Söndag den 04 oktober 2009 kl. 19.25
Nej, jag vet faktiskt inte hur det går till! Kanske du kan ge mig en lektion - var jag börjar, osv??
/Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5031) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 04 oktober 2009 kl. 22.09
Har varit ute på nätet och googlat och konstaterat att Veberöd församling ingår i Torna härad.

Det man är ute efter i en bouppteckning är ingressen. I denna framgår det vilka som är dödsbodelägare. Om det finns en bouppteckning efter Nils Dahlberg eller hans hustru där en dotter Karna står antecknad och som dessutom är gift med Ola Hörgren, elle bosatt i Svedala vid tiden för Nils bortgång eller något annat så kan det tyda på att du fått fatt på rätt på din Nils.

Var du skall börja.

Enklast är att se efter om det finns ett personregister till alla de bouppteckningar som finns i häradet. Om det finns (vilket det gör för Arkiv Digital har fotograferat av det) tar du och ser efter om Nils eller hans hustru finns där. I Detta personregister får du också en hänvisning om vilken bouppteckning du skall titta i och var du skall hitta den (i vilken volym).

Om det inte finns ett personregister så är nog enklast att ta reda på när Nils eller hans hustru avlider och utifrån detta datum går igenom bouppteckning efter bouppteckning för att se om någon av dessa finns där. Fast man behöver inte gå allt för långt fram i tiden för bouppteckningen skulle vara inlämnad efter några månader efter deras bortgång. Det var bara undantagsvis som det kunde ta år.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5090) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman (Emma) - Torsdag den 15 oktober 2009 kl. 12.53
Tack Håkan!
Det kommer en följdfråga efter din "lektion":
Jag har hittat en anas bouppteckning (ej ovanstående) som var gjord den 15/2 1873. Arvskifte skall ha skett 28/8 1873. Finns arvskiften också upptagna någonstans?
Hälsningar Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5091) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 15 oktober 2009 kl. 13.42
Ibland har jag sett att arvskiften har funnits med i samband med bouppteckningen och där har det då stått vad var och en av dödsbodelägarna har fått i dödsboet. Antingen i pengars värde eller vem som skall ha varje enskild sak.

Sedan har jag också noterat att det inte alltid finns några arvskiften nedtecknade även om ett sådant skifte rimligtvis borde blivit gjort.

Möjligen kan vara så att en av dödsbodelägarna har köpt ut de övriga dödsbodelägarna ur dödsboet och en köpehandling blivit upprättad istället.

Det första ställe jag skulle leta efter arvskiften skulle vara bland bouppteckningarna om det nu inte undantagsfall skulle finnas speciella volymer för dylika handlingar.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5093) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman (Emma) - Torsdag den 15 oktober 2009 kl. 14.25
Åter ett stort tack, Håkan.
Jag har nu en hel del bouppteckningar att leta efter, ja, det är verkligen ett letande! Men roligt!
Tack för "lektionerna"
/Mari-Ann
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)