Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar T-Ö)   >   Trelleborg   >  
Christian Landgren, gift 1765
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1283) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Dennis Karlsson - Söndag den 12 oktober 2008 kl. 11.45
1765-06-07 gifter sig Christian Landgren med änkan Cecilia Larsdotter i Trelleborg.
Christian uppges komma från Gislöv.
Har även sett en uppgift att han skulle vara född i Hammarlövs fs, men jag har inte lyckats hitta honom där.
Är det någon som vet något mer om denne Christian Landgren?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1291) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 12 oktober 2008 kl. 15.13
Hej, Dennis
Har du några mer uppgifter om Christian Landgren? Födelsedata, dödsdata, barn och när dom var födda med mera. Ju mer man har ju lättare är det att hitta det man är ute efter. Och naturligtvis uppgifter om varifrån uppgifterna kommer, t ex vilken kyrkobok. :)

Jag sökte lite på nätet och hittade då en Lars Landgren som var klockare i Gislöv. Han dör där 1776-03-31, 76 år gammal och har varit klockare i församlingen i 46 år, samt före det i Stångby och Vallkärra (Gislöv CI:1 1756-1808). Han kan ju vara ett spår som är värt att följa.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1295) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Dennis Karlsson - Söndag den 12 oktober 2008 kl. 16.21
Hej Lotta,
Christian dör 1800-01-27 i Trelleborg
Han har en dotter Anna Kristina f.1767-10-16 i Trelleborg
alla dessa uppgifter från fb,db,vb Trelleborg.
Uppgiften att han skulle varit ifrån Hammarlöv vet jag inte säker på var jag fått.
Klockaren Landgren i Gislöv låter intressant.
Tack för tipset.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1306) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 12 oktober 2008 kl. 19.25
Christian uppges vara 62 år när han dör 1800, så han bör vara född 1737-1738 ungefär. Födelse- och dopböckerna för Gislöv börjar inte förrän 1756, så där är det ju lite svårt att hitta honom om han är född där. :)

När Anna Christina döps 1767 i Trelleborg då finns ett dopvittne "herr Jakob Landgren från Gislöv", som väl mycket troligt är en bror till Christian.

Jag har tittat lite i mantalslängderna men tyvärr så är det en del luckor så jag hittar inga söner till klockaren Landgren där. En dotter Elsa finns med 1759.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1311) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Dennis Karlsson - Söndag den 12 oktober 2008 kl. 20.36
Hej Lotta,
Elsa Kristina Landgren gifter sig 1761-06-26 i Gislöv med Abraham Delabarre från Malmö och flyttar till Trelleborg enl vb Gislöv.
Jakob Landgren g 1772-11-05 i Trelleborg med Johanna Lang.
Barn Lars Johan f.1773-08-29 i Fru Alstad (Elsa Delabarre bar barnet)
Absalon f.1775-10-19 i Fru Alstad (en fadder är Christian Landgren)
Helena Katarina f.1778-10-01 i Fru Alstad (Elsa Kristina Delabarre bar barnet faddrar: Kristian Landgren o hustru Maria Kristina Tholin samt Valborg Maria Delabarre)
Så det ser ut som där finns ett släktskap mellan Christian,Jakob & Elsa Kristina Landgren.
Tyvärr är Trelleborgs Fb,Vb,Db i dåligt skick och svårlästa, kanske där finns mer att hämta som kan styrka ett samband mellan dessa Landgrens.
Uppgifterna kommer från respektive församlings Fb,Db, Vb om inte annat anges.
Mvh
Dennis
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1312) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 12 oktober 2008 kl. 20.41
Du kan ju undersöka om det finns någon bouppteckning efter klockaren Lars Landgren. Om Christian, Elsa och Jakob är syskon - och barn till honom - så borde ju alla tre nämnas i en sådan. Nu är jag inte så hemma på Skåneforskning, men det är väl troligt att bouppteckningen i så fall finns (om den finns) i Lunds landsarkiv.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1315) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Dennis Karlsson - Söndag den 12 oktober 2008 kl. 22.02
Om jag har tur så kanske det finns något bevarat,får kolla upp det.
Det är samma med mig Lotta, Skåne är inte mitt område, men man lär så länge man håller på.
Många tack för all din hjälp.

Mvh
Dennis
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1324) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 13 oktober 2008 kl. 11.37
Det är bara kul att hjälpa till. Jag hoppas att du skriver här och talar om vad du hittar, när och om du hittar något. :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1489) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Dennis Karlsson - Lördag den 18 oktober 2008 kl. 18.01
Hej Lotta,
Med mycket hjälp av Britt-Mari Ridell Söderslätts släktforskare har jag fått bekräftat att Christian Landgren var son till Klockaren Lars Landgren.
Bouppteckning hölls den 19 april 1776 och efterlevande var hustrun Anna Katarina Löfgren samt barnen Christian Landgren handlare i Trelleborg, Jakob Landgren komminister i Västra Alstads pastorat samt dottern Elsa Kristina gift med herr de la Barre i Trelleborg.
Det är fantastiskt när man träffar på så många hjälpsamma personer det gör ju släktforskningen om möjligt ännu roligare.
Hälsningar
Dennis
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3971) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 18 april 2009 kl. 08.47
Två inlägg från den 17/4 och ett från den 18/4 har flyttats till Obestämd socken i Skåne: Lovén och Roskvist.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)