|
Av Roland Nilsson (Serren) - Torsdag den 11 februari 2010 kl. 19.24
|
Hej. Jag söker nu födelse i Vitaby året 1748 med namnet Metta Sonesdotter och har hittat två styck efter varandra. Jag tyder den övre som den som kan vara aktuell men finns det något datum? SE/LLA/13457 Vitaby C:1 (1714-1778) Bild 81 / sid 143 Tacksam för hjälp. Mvh Roland
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 11 februari 2010 kl. 20.42
|
Vid dop nummer 18 står det först "Item", likaledes. Och det står det på föregående dop också. Men dessförinnan står det den 2 oktober, så då ska det vara den dagen för alla tre. Men det är ju dopdagen. På de andra dopen står också vilken dag barnen föddes, men inte i Mettas notis. Fadern heter i varje fall Söne Olss[on], och han är ifrån vad som ser ut som "Htmölla". Den första bokstaven är otydlig, men Htmölla kommer igen på nästa sida (se nedan); det är väl en förkortning för Hwitamölla, antar jag. Under plumpen framför Htmölla ser ut att dölja sig ett "på". Moderns namn står inte här, men i dop nummer 22-23 (på nästa sida) är Söne Ollsons hustru på "Htmölla" en av kvinnorna som bär tvillingarna vid dopet, och hennes namn ser ut som Elsa. Men det kan ju finnas mer än en Söne Olsson på "Htmölla"... Fadern till Metta i dop nummer 19 heter f.ö. Anders Pehrsson, så det är ju fel Metta.
|
|
|
Av Roland Nilsson (Serren) - Torsdag den 11 februari 2010 kl. 21.18
|
Din tolkning stämmer väl in i vad jag förut hittat och där fadern hette Sone Olsson från Vitemölla, Vitaby. Då vet jag att dopet ägde rum den 2 oktober. Tack för hjälpen Roland
|
|
|
|
|