|
Av Kenneth Peterson (Kennethp) - Söndag den 14 mars 2010 kl. 21.59
|
Hej! Jag söker mer information om min farfars farfar Per Pettersson född i Vittsjö 6 nov 1815. Vilka förfäder han hade. Senare flyttade han till Simrishamn. Han gifte sig med Charlotta Johanna Bergren född jan. 21 1825 i Simrishamn
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 14 mars 2010 kl. 23.51
|
Den Pehr som finns i Vittsjö födelsebok den 6/11 1815 kan inte heta Pettersson, åtminstone inte om faderns namn är korrekt. Föräldrarna heter nämligen Nils Tufvasson och Kiersti Olasdoter i Viahult. (Vittsjö C:5, sidan 196.) Men det föds också en Pehr den 17/10, döpt den 2/11. Föräldrar Pehr (ev. Peter) Pehrsson och Pernilla Bengtsdoter i Vittsjö. (Dito, sidan 195.) Någonstans har det alltså blivit fel. Kanske är det inte någon av dem. Per och Johanna gifter sig i Simrishamn, förmodar jag, eftersom hon var därifrån. När? Står det i vigselboken var han bodde då?
|
|
|
Av Kenneth Peterson (Kennethp) - Måndag den 15 mars 2010 kl. 18.35
|
Hej! Vet tyvärr inte mer än att dom fick en son med namnet Thomas Bernadotte Petersson f 18510130 Födelseboken Simrishamn C:6s 126. Han var min fff "Per Pettersson han var traktör C:6s. 120 Simrishamn Jag har fått uppgiften från en annan person, Har lite svårt med forskningen då jag bor på Gotland.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 16 mars 2010 kl. 00.38
|
Här är de i varje fall i vigselboken (Simrishamn EI:1, sidan 162-163). Den här vigselboken är upplagd så att för varje vigsel finns det på vänstersidan ett intyg om hinderslöshet, och på högersidan själva vigselnotisen. Först vänstersidan (alltså sidan 162): Och höger (163): (Bilderna från Arkiv Digital.) Här står alltså också att Per Pettersson var född den 6/11 1815, men inte var. Frågan är då om datumet är fel, eller om han inte var född i Vittsjö.
|
|
|
|
|