|
|
Av Heidi Hyltoft Wiborg - Fredag den 14 maj 2010 kl. 11.57
|
Hej. Jeg har fundet frem til Lars Wennerström, han skulle være fodt 1781 eller 1780, i Trelleborg,og nu kan jeg ikke komme videre,... min Mormor fortalte mig, de jeg var lille at vi havde en spion i familien, jeg ville jo godt finde ud af om det passede, eller om hun bare fortalte en god historie.... Alt i alt er jeg bare glad hvis jeg kan finde ud af noget om Wennerström, om Lars evt, havde søskende eller lignende. Håber i kan hjælpe mig, jeg har forsøgt mig med at bygge lidt Stamtræ på noget der hedder Stamskoven, hvis det kan være en lille hjælp. Med Venlig Hilsen Heidi.
|
|
|
Av Carin Olofsson - Fredag den 14 maj 2010 kl. 12.44
|
Tittade igenom Trelleborgs födelseböcker för 1780 och 1781, och det föddes bara en Lars där under de åren. Han föddes den 29 mars 1780 och föräldrarna hette Jacob Henrics(son) och Catharina Lars(dotter). Kan inte läsa allt som står i födelsenotisen, men om jag tolkar det rätt så blev han nöddöpt på grund av lungsot. Han är i alla fall den ende Lars som föddes i Trelleborg de åren du anger. Om han var spion är ju svårt att säga - om han ens överlevde - men din mormor kanske förväxlar honom med en annan Wennerström.
|
|
|
Av Heidi Hyltoft Wiborg - Fredag den 14 maj 2010 kl. 15.56
|
Hej. Tak fordi du svarede, jeg fandt dette på, Dansk Demografisk Database. . Samtlige personer i husstanden København, København (Staden), Nørre Kvarter, Nørre Kvarter I, Sankt Peders Stræde No. 142, 3die Sal til Høyre, F1, 1047, FT-1845, C2839 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Lars Wennerstrøm 64 Gift Skrædermester Trelleborg, Sverrig Christiane Welenberg [Wennerstrøm] 59 Gift Hans Kone Kjøbenhavn Martin Holm 11 Ugift Pleiebarn Kjøbenhavn Peter Skovgaard 44 Ugift Snekersvend, Logerende Kirke Eskildstrup, Holbecks Amt Cecilia Krøyer 25 Ugift Gaaer paa Toba[k]s Arbeide Kjøbenhavn Mine Andersen 3 Ugift Datter Kjøbenhavn. Jeg tænkte nu også på om hun kunne have ment Stig Wennerström, men jeg ved ikke om hun bare fortalte en røver historie, men jeg kunne selvfølgelig godt tænke mig at finde ud af om det passede... Men mon det er den samme Lars Wennerström, når han var så syg som du beskriver.... Ellers tak fordi du hjalp mig lidt videre. Med Venlig Hilsen Heidi.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 14 maj 2010 kl. 19.32
|
Trelleborgs födelsebok 1779 (Trelleborg CI:3, sidan 27): (Bilden från Arkiv Digital) "D. 16. Augusti föddes, och d. 22. dito Christnades Ryttaren Jöns Vennerströms och Sissela Lars. son, och blef Kallad Lars." Det finns inga husförhörslängder före 1809, men enligt mantalslängden bodde de i gård 68 i Trelleborg.
|
|
|
Av Heidi Hyltoft Wiborg - Fredag den 14 maj 2010 kl. 20.05
|
Hej. Mange mange tak. Hvor er jeg taknemmelig, nu vil jeg forsøge at rode lidt videre med Wennerström. Og måske besøge Trelleborg engang.... M.V.H. Heidi.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 14 maj 2010 kl. 21.47
|
Jöns Wennerström dog den 20/5 1787, 41 år gammal, enligt dödboken (Trelleborg CI:3, sidan 110). Enligt landsarkivets register finns det en bouppteckning efter honom. Den finns i Skytts häradsrätt FIIa:25, sidan 515. Gård 68 övertogs senare av dottern Catharina och hennes man Olaus Hallenberg (åtminstone bodde de där; jag vet inte om de ägde den). I husförhörslängden 1818-1824 (AI:3, inget sidnummer, bild 83 hos Arkiv Digital) finns där Olaus svärmoder Sicela Nilsdotter, född i Trelleborg den 8/8 1749. "Nilsdotter" måste vara en felskrivning; hon heter Larsdotter i födelseboken vid barnens födelser, och i mantalslängden. Den 8/8 1749 föds det också en Sissela Larsdotter i Trelleborg (CI:2, sidan 46); föräldrar Lars Holm och Kerstina Swensdotter. I dödboken (CI:5, sidan 391) finns den 11/6 1826 Sicela Nilsdotter, 79 år. Det lär vara hon, även om åldern inte stämmer (det är ju inget ovanligt att åldern är fel uträknad i dödboken). Det finns i varje fall ingen annan tänkbar kandidat när hon försvinner från husförhörslängden; hon är borta i längden 1828-1834 (AI:5, sidan 89). Någon bouppteckning efter henne finns inte i registret. Catharina föddes enligt husförhörslängden den 29/9 1776, vilket stämmer med födelseboken (CI:3, sidan 19). I mantalslängden 1788 (den första efter Jöns död) har änkan Sissa Larsdotter tre minderåriga barn (utan uppgivna namn). Och ett tredje barn föddes den 30/11 1784, dottern Kierstina (Trelleborg CI:3, sidan 43). (Ändrat av kontoinnehavaren den 14 maj 2010 kl. 22.21.)
|
|
|
|
|
Av Heidi Hyltoft Wiborg - Söndag den 27 februari 2011 kl. 17.28
|
Hej. Allerførst, tak for den store hjælp i har givet mig. Jeg tænkte paa om der evt. var nogen der kunne hjælpe mig med at tyde hvad der står foran, Andreas Svens Hust: jeg tyder det selv som "Seise:Invest:" og det er jo sikkert ikke rigtigt, og også gerne hjælp til at tyde hvad der står tilsidst efter Pig:Elna Andersdotter Inod:??. Jeg har også lidt svært ved at tyde ordet jeg læser "evigded" i Vielsen. Og om det evt. er muligt at finde ud af hvor Jöns Wennerström stammer fra, jeg har selv nogenlunde regnet ud at Jöns må være født omkring 1741. Mvh. Heidi fra Danmark.
|
|
|
|
|
|
|