Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar T-Ö)   >   Östra Vram   >  
Per Håkansson, född 1844
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7287) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christina Linderoth (Anits) - Tisdag den 27 juli 2010 kl. 14.47
Hej jag söker efter Per Håkanssons Föräldrar. Per är född 18440201 i Östra Wram ( V.Wram)
År 1864 fanns han i Åsumtorp 1 och 1859 i Hofby 19.
Voro Tacksam om någon vet hur jag går vidare
Christina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7288) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 27 juli 2010 kl. 16.54
Hej Christina,
jag tror att Per har fått fel födelsedata vid en flytt i Norra Åsum. När han kommer till Hovby 19 (Norra Åsum AI:12 sidan 184) står det att han kommer från sidan 180.
På sidan 180 i samma längd står att han är född 16/3 1844 i Köpinge. Den person som står på raden under - Bonde Simonsson - står med födelsedata 1/2 1844 i Hovby, samma data som Per har på sidan 184.

På sidan 180 står att Per kommer från Köpinge 67/58, alltså attest nr 67 år 1858. I utflyttningslängden för Köpinge, B:1 sidan 29, finns en Per Håkansson som flyttar ut från Ugerup nr 22 1858 till Åsum.
I Köpinge AI:12 sidan 118 finns under Ugerup nr 22, Per född 16/3 med modern inhyses Anna Åkesdotter och en bror Anders född 1851.
Sedan blir jag inte riktigt klok på vart och hur dom har flyttat. Det tar väl ett tag att sätta sig in i antar jag. :) Men den Per som är född 16/3 -44 finns iallafall i Köpinge C:4 sidan 197.

Mvh//
Lotta

(Ändrat av Lotta den 27 juli 2010 kl. 18.47.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7289) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christina Linderoth (Anits) - Onsdag den 28 juli 2010 kl. 13.58
Tack Lotta nu blev det krångligt, men ska ta kvällen till hjälp. Hoppas att jag hittar föräldrarna till Per
Christina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7290) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christina Linderoth (Anits) - Torsdag den 29 juli 2010 kl. 12.43
Hej Lotta

Jag hittade Pher Håkanssons dödsannons hos min kusin, där står det att han levde 58 år och nio månader
Han dog den 16 mars 1902 så det stämde med födelsedatum den 16 mars 1844.
Tack för att du hjälpte mig på traven.
Christina
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)