|
|
Av Mari-Ann Nyman - Söndag den 29 augusti 2010 kl. 21.42
|
Hej! Behöver hjälp med att tyda kråkfötter. Västra Kärrstorp AI:7, 1850-1857, sid 2. Rad nr 11, Anna Jönsdotter. Vad står det i högra kolumnen? Tacksam för svar! /Mari-Ann Nyman
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 02 september 2010 kl. 11.19
|
Kråkfötter var ordet... Jag lägger in bilden här, så kan andra få försöka också: (Bilden från Arkiv Digital.) Jag antar att hela texten hör till Anna, eftersom den andra raden 'hänger i luften' (hade den hört till personen på nästa rad, så borde den ju ha stått på linjen). Första raden: "n[ota] b[ene] får ej gå t Nattv. ut särsk för ..." "... utan särskilt förhör" ska det säkert vara. Men är "förhör" förkortat till "för" med ett annat ord efter, eller är det särskrivet "för hör" med bortglömd krumelur över det sista ö:et? Andra raden: "Kan ej ... ord..." Är det sista ordet "orden" eller "ordn"? Och vad står innan? Det näst sista ordet börjar förmodligen med ett i. Det som vid en första anblick ser ut som den yttersta delen av böjen i g:et i "gå" på raden ovanför är då pricken över i; ett g med en sådan böj är ju snarast ett textat g (och jag hittar heller inte något liknande vid en snabbtitt på andra noteringar på de närmaste sidorna). Och sedan har jag prövat alla varianter av s och f på de långa staplarna i resten av ordet och en bokstav till efter i, och det enda vettiga ordet jag kan få ihop det till är "instift". Men jag överlåter med varm hand åt någon annan att avgöra vad det kan vara för någon "instiftad ordning" som hon inte kan... Om det nu alls är det det som kråkfötterna ska föreställa...
|
|
|
Av Lotta Nordin - Torsdag den 02 september 2010 kl. 12.04
|
Jörgen, jag tror att du löste det. "instift. orden" står det nog. Det bör vara frågan om instiftelseorden, vilket tydligen var "berättelsen om hur Jesus instiftade nattvarden vid den sista måltiden tillsammans med sina lärjungar". Källa: Wikipedia. Alltså något som troligen förekom i förhör inför den första(?) nattvarden. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 02 september 2010 kl. 12.20
|
Med lite hjälp går det mesta att lösa...
|
|
|
Av Mari-Ann Nyman - Torsdag den 02 september 2010 kl. 15.02
|
Tack Lotta och Jörgen! Ni är oumbärliga! Hälsningar Mari-Ann
|
|
|
|
|
|