Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar T-Ö)   >   Västra Vram   >  
Elna Svensdotter, f. 1807-11-18 i V. Vram
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9827) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Bjarneklint - Lördag den 09 juli 2011 kl. 19.31
Elena 1

Elena Svensdotter Västra-Vram-C-4-1805-1811-Bild-43

Elena 2

Elena Svensdotter Västra-Vram-AI-1-1805-1821-Bild-40-sid-37

Hej
Vill gärna ha hjälp med min mormors mormor Elena (Elna) som finns omnämnd på bilderna.
Hon var tydligen född den 18/11 1807 på Friggesta hus i Västra Vram. Fader Sven Jockimsson ( Joakimsson ?), moder Bengta Persdotter-

Sen förstår jag inte texten i församlingsboken: Dog båda föräldrarna 1808 ?
Tacksam för hjälp ?

Bengt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9843) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 10 juli 2011 kl. 17.57
Det som står efter Sven och Bengta är "Löst Sädel 1808".

Och på det nya paret som är ditskrivet (Anders Andersson och hustru Hanna) står "skaffar sedel".

Det står "Löst Sädel" på flera andra, ser jag när jag bläddrar runt i längden, och på en står "Löst Sädel till Hoby". "Sädel/sedel" kan väl då inte vara något annat än flyttattest.

Sven och Bengta har alltså tagit ut flyttattest 1808. Och Anders och Hanna har flyttat in, men tydligen utan attest, och ska därför skaffa en sådan från den gamla församlingen.

Dessvärre står det ju inte vart de har flyttat, och det finns ingen flyttningslängd för 1808.

Det enklaste sättet att hitta dem igen är att börja i andra änden. Var bor Elna när hon gifter sig? Följ henne bakåt genom husförhörslängderna därifrån.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9856) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Bjarneklint - Måndag den 11 juli 2011 kl. 08.33
Tack för hjälpen. Mycket värdefullt.
Nu är det semestertider och jag ska åka iväg en vecka med familjen, och får inte ta datorn med mig. (bestämt från högsta ort:) )
Får ta tag i det när jag kommer hem
Tack än en gång
Bengt
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)