Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar T-Ö)   >   Ystad   >  
Martin Herrström, född 1783, Ystad
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10724) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christina Sylejmani - Söndag den 13 november 2011 kl. 11.03
Hej!

Jag har en Martin Herrström som enligt olika hfl anges vara född 1783-10-28 i Ystad (M).
(Bland annat i hfl Smedstorp AI:4. 1826-1831, sid.17. Där står han som dragon.
Även i hfl Tranås AI:8. 1840-1849), sid.46. står han som född i Ystad.
Jag har letat i de olika födelseböckerna i Ystad men verkar inte hitta "min" Martin. Bland annat har jag hittat en Martin född i Ystad Sankt Maria men han är född 17821028 och föräldrarna anges vara brännerikarlen Truls Mårtensson och dess h. Lusse Larsdotter, enligt Ystads Sankt Maria C:5 (1748-1812. Sid. 56),
och sedan finns en Martin, född 1787 i Ystads Sankt Petri och hans föräldrar anges vara Henric Bejer och Margareta Helena Krutmejer, enligt Ystads Sankt Petri C:3 (1772-1810. Sid. 103).

Martin Herrström gifter sig den 27 december 1807 i Balkåkra(M) (Balkåkra C:3 (1780-1824, sid 88) med Else Catharina (Catrina) Borgström och står då som skomakaregesäll från Hulteberga (Hylteberga) men jag hittar inte honom i Hylteberga för den aktuella tiden. Har letat i det Hylteberga som ligger i Skurup (M), om det finns ngt annat Hylteberga vet jag inte.

I Smedstorp (L) år 1822 får paret en son, Johannes (Johan Franz) som är min linje.

1842-12-20 avlider f. dragonen Martin Herrströms hustru Else Catharina Borgström på nr.9 Tranås (Tranås C:4. 1821-1844. sid. 31).

Martin flyttat från Tranås(L) till Ystad Sankta Maria(M) i januari 1845 (Tranås B:1. 1831-1860, sid. 37).

Han dör 1845-03-04 i Ystad Sankt Maria (Ystad Sankt Maria F:8. 1845-1862, sid.3).


Är det det någon som ev. kommit i kontakt med Martin Herrström och vet vem hans föräldrar kan tänkas vara?

Mvh,
Kina.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10730) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 13 november 2011 kl. 15.43
Hej Kina,
jag undrar om det inte står Heckeberga i vigselnotisen i Balkåkra. Om du jämför k-et med k mitt i orden på sidan före så... :)

Jag har lyckats spåra Martin Herrström på lite fler ställen.
Paret får en dotter Ingri i Balkåkra 1809-12-14 (Balkåkra C:3 sid. 37). 1811 kommer dom till Getaborg, Smedstorp från Balkåkra (inflyttade Smedstorp C:6 sid. 100 nr 1).
I Getaborg, Smedstorp finns dom på sid. 360 i Kverrestad AI:3 1810-1811, och i Smedstorp på sid. 405 Kverrestad AI:3 sid. 405 1813.
I den förstnämnda står han som skomakare och i den andra som vargeringskarl.

Längre bakåt har jag inte lyckats hitta något. Var kan det där Heckeberga ligga?
Det enda sättet att hitta rätt födelseplats för Martin är nog att spåra honom hela vägen tillbaka.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10733) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 13 november 2011 kl. 16.38
Det finns ett Häckeberga i Genarps socken.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10735) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 13 november 2011 kl. 19.50
Om det har något med saken att göra, det vet jag inte, men i Ystad S:t Petri finns en sadelmakare Sven Tranman som får en son Martin 1783-01-09 (som dör som liten) och en son Johan Martin 1784-12-02. Denne sadelmakare har 1786 en lärgosse som heter Hans Christ: Herrström (Ystad S:t Petri sid. 18, nummer 285).

Man vet ju aldrig... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10742) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christina Sylejmani - Söndag den 13 november 2011 kl. 21.30
Hej
och tack för hjälpen!

Inte undra på att jag inte kunde hitta Martin i Hylteberga när jag läst fel på orten :-).

Jag tänkte greppa vigseln och backa bandet och följa honom bakåt och får kolla i Häckeberga om jag kan finna honom där.

Skall kolla ditt tips Lotta, och se om det kan ge något.

Mvh,
Kina.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)