Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar T-Ö)   >   Veberöd   >  
Ludvig Andersson i Husahusen 1802
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1600) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Charlotte Nilsson Holmen (Charlotte_dk) - Söndag den 26 oktober 2008 kl. 11.24
Hej
Jeg er på jagt efter Ludvig Andersson, som ved bouppteckning i 1802 i Everlöv nævnes som bror til Boel Andersdotter, som er gift med Måns Nilsson i Everlöv, og har dotteren Karna Månsdotter født 1801 i Everlöv.
Jeg har forsökt at finde Ludvig Andersson i Veberöd, men indtil nu uden resultat.
Jeg ville være glad om nogen kender igen Ludvig Andersson, og kanske kan berätte hvem som var forældre til Ludvig og Boel.
Mange hilsner
Charlotte i København
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1616) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 28 oktober 2008 kl. 19.09
Hej Charlotte

Jag har tyvärr inte hittat vilka som var föräldrar till Ludvig och Boel, men lite om Ludvig har jag trots allt hittat.

I mantalslängderna finns Ludvig Andersson med hustru i Husagården, Veberöd från och med 1801. Han verkar stå som inhyses eller liknande, inte bonde iallafall.
1802-1804 står det att hustrun och han är gamla och utfattiga.
1805 står det att Ludvig och hustrun är "vardera 46 år" och att dom har en dotter Hanna 13 år.
1806 står att Ludvig och hustrun är 47 år gamla, hustrun sjuklig, dottern Hanna 15 år (!).
1807 "hustrun bräcklig", dotter Hanna 14 år(!!).
1808 "hustrun bräcklig", dottern nämns inte.
1809 finns inte Ludvig med längre, men en änka Inger som är bräcklig.
1810 samma som 1809.
1811 finns inte Inger nämnd. En Nils Olsson, bräcklig finns på samma plats.

Jag har letat i dödboken 1808-1811 efter Ludvig och Inger men inte hittat någon av dom där. Antingen har dom flyttat till någon annan gård eller till en annan församling. Dom finns inte med i utflyttningslängderna. Jag kan ha missat dom i dödboken, men jag tror inte det.

Hälsningar från Öland
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1619) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Charlotte Nilsson Holmen (Charlotte_dk) - Tisdag den 28 oktober 2008 kl. 19.30
Hej Lotta
Så tacksam for dit svar, har forsökt at hitta uppgifter i kyrkobocken for Veberöd er nået til 1807 eller 1808 men har inte hittat uppgifter om dem.
Er du selv i släkt med dem?
Mange hilsner från Köpenhamn
Charlotte
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1621) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 28 oktober 2008 kl. 20.32
Nej, jag är inte släkt med dom. Jag tyckte bara att det var kul att försöka hitta något. :) Det är bara synd att jag inte gjorde det....

Ha de' gott!
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1623) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Charlotte Nilsson Holmen (Charlotte_dk) - Onsdag den 29 oktober 2008 kl. 14.26
Hej igen Lotta
1000 tack for dina svar, dom har hjälpet mig väldigt mycket ;o)
Det var en fejl, at jeg skrev 1807-1808, jeg har tittat i kyrkoböckerne från 1800-1807 i Veberöd utan at hitta noget om dom. Vil fortætte og se, om der findes nogenting frem til 1809/1810 (också selv om du har forsökt).
I bouppteckningen från 1802 står Ludvig Andersson som husmann i Husahusen.
Der findes en Ludvig Andersson som gifter sig med Ingar Jöransdotter i Skårby i 1786 (Vigselsregister från Digiarkiv), dom vil jeg titta lite på också. Det kan jo være den Ingar som står som änka i 1809.
Om Ludvig Andersson er 47 år gammel i 1806 kan han passe med en Ludvig Andersson dopt i Genarp 11. december 1758, den Ludvig's far hetter Anders Christensson (moderen har jeg inte namnet på).
Boel Andersdotter tror jeg er født 27. marts 1774 i Veberöd, det passer med hendes alder när hun afliver i 1802.
Hvis det er den rigtige Boel Andersdotter hetter faderen Anders Christensson og moderen hetter Hanna Olsdotter (passer fint med Ludvig Anderssons dotters namn).
Jeg bruger ArkivDigital, men undrer på hvor du har tilgang til mantalslängderne??? Er det Genline eller Svar kanske?

Mange hilsner og 1000 tack for din hjälp
Charlotte i København
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1626) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 29 oktober 2008 kl. 18.53
Hej Charlotte
Mantalslängderna finns hos SVAR.
Det låter ju som om du hittat rätt föräldrar till Ludvig och Boel. En bouppteckning för någon av dom kanske skulle hjälpa, om det nu finns någon, och om man hittar när dom dör... :)

Lycka till
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1643) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Charlotte Nilsson Holmen (Charlotte_dk) - Torsdag den 30 oktober 2008 kl. 18.30
Hej Lotta
Så har jeg hitta Ludvig død i september 1808 i Veberöd C2 (Bild 64 sida 56 (AD Online)).
Nu får jeg se, om jeg kan hitta en bouppteckning också...tror tyvär nok jeg har forsök tidligere.
Så tacksam for din hjælp ;o) Jeg har brugt flere år på at hitta Ludvig Andersson.

Mange hilsner
Charlotte i Köpenhamn
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)